שוק התוכנה מסתער על תחום ניהול הטרנזקציות

הדור הבא של ניהול תשתיות המחשוב צובר תאוצה ■ בישראל בולטות מספר חברות בתחום, בהן אופטיר, שכבר סירבה להצעה לרכישה ב-200-300 מיליון דולר

בספטמבר 2008 הגיע בוב ביצ'מפ, מנכ"ל BMC, לביקור בזק בישראל. עבור ביצ'אמפ, שמחזיק בישראל חלק ניכר מכוח המו"פ שלו - כ-400 עובדים - קפיצה לישראל אינה דבר חריג.

בראיון ל"גלובס" הוא התייחס אז לעתיד הסטארט-אפים בתחום של ניהול תשתיות המחשוב הארגוניות. "אפשר לעשות הרבה כסף בתחום הזה אם מפתחים פתרון טוב ויוצרים איתנו קשר", אמר תוך רמיזה שהסיכוי היחיד של חברות קטנות בתחום הוא ליצור קשר עם החברות הגדולות.

מה שביצ'אמפ לא סיפר זה שבמקביל ביצעה אז BMC ניסיון לרכוש את אחד הסטארט-אפים הבולטים בתחומי ניהול התשתיות - אופטיר הישראלית. המגעים ביניהם הגיעו רק לשלב ראשוני, כשהפער היה בצד המחיר.

בעוד BMC הסכימה לשלם 200-300 מיליון דולר, באופטיר חשבו על 500 מיליון דולר, פער לא טריוויאלי לגישור, שהפריע לפי הערכות גם למתעניינות אחרות בחברה בשנתיים האחרונות. באופטיר סירבו להתייחס לדברים.

"אופטיר היא הדור הבא"

כיום מתמצית רוב הפעילות העסקית בארגונים הגדולים בהעברת מידע דרך מערכות המחשוב הארגוניות, מה שניתן להגדיר כטרנזקציה עסקית מודרנית, או BTM.

המידע הזה משייט דרך מחשבים, שרתים, אפליקציות ורשתות שונות, כך שהדרך המוצלחת ביותר לנטר את ביצועי מערכות המחשוב השונות היא בעזרת מעקב אחר הטרנזקציה. הטכנולוגיה עוקבת אחר חיי הטרנזקציה, החל מהמחשב האישי של המשתמש ועד לבסיס הנתונים, מה שמספק זווית ראיה יותר יישומית, לאורך "חוט השדרה" של פעילות מערכות המחשוב.

אופטיר, אותה מנהל ישראל מזין, נחשבת כיום לאחת החברות המובילות בתחום זה.

דו"ח שפרסמה חברת המחקר פורסטר לפני חודשיים, מתאר את הפתרון שלה כדור הבא של הפתרונות בתחום מזווית הראייה של שירותים עסקיים (ה-BSM), מחמאה גדולה לחברה הצעירה היחסית, שהוקמה ב-2002.

הדגש של פורסטר על ניהול שירותים עסקיים הוא הבחנה מעניינת, בעיקר בהקשר של BMC. החברה נחשבת לחלוצת הגישה בנוגע לשילוב בין האינטרסים העסקיים לבין מדיניות המחשוב בחברה, כך שבסופו של דבר כל התהליכים הטכניים ישתקפו לפי ההשפעה שלהם על עסקי החברה.

אולם, למרות הפילוסופיה האטרקטיבית, עד כה לא נחלו הפתרון הטכנולוגיים בתחום הצלחה ברמה הפרקטית. כך שסביבת פתרונות מתקדמת יותר היא רק עניין של זמן.

BMC סגרה פרויקט בתל-חי

ב-BMC ניסו כבר לפני מספר שנים לאמץ את הגישה של ניטור הטרנזקציות כדור הבא של הפתרונות ואף התכוונו להסתמך על הטכנולוגיה של Indentiy הישראלית, שנרכשה ב-2006, כבסיס שסביבו יפותח פתרון מלא של החברה.

אולם עד כה זה לא הצליח. ל"גלובס" אף נודע שהחברה סגרה פרויקט במרכז הפיתוח בתל חי, שנועד לפתח פתרון בתחום וחלק גדול מעובדי הפיתוח בחברה עזבו או פוטרו. רכישת חברת MQSoftware בידי BMC באוגוסט סיפקה לחברה גם יכולות מסוימות בתחום זה.

מ-BMC נמסר בתגובה כי "BMC ישראל בתל-אביב ובתל-חי מובילה כיום פיתוח פתרונות BTM, שחלקם מבוססים על טכנולוגיה שפותחה באיידנטיפיי".

מאמצי BMC למצוא פתרון מלא לעולם ניהול הטרנזקציות, הוא רק קצה הקרחון במה שאנליסטים מתארים כדור הבא של פתרונות ניהול התשתיות ובפרט על רקע המעבר לסביבות בהן יש צורך בשליטה גם על משאבי מחשוב וירטואליים.

"התחום הזה מתחיל להתחמם והאינדיקציה היא הכניסה של השחקנים הגדולים", אומר דן יכין, מנהל מחקר טכנולוגיות חדשניות ב-IDC, שמעריך כי בתקופה הקרובה נראה עיסוק אינטנסיבי בתחום כולל רכישות.

עמק הסיליקון של ניהול תשתיות

בישראל נוצר במשך השנים האחרונות "עמק סיליקון" קטן בתחום של תוכנות ניהול התשתיות. לצד אופטיר ניתן למנות גם את קורלסנס; פרסייס, שנרכשה מסימנטק ומתמקדת בתחום של ניהול הטרנזקציות; קורליקס, שמתמקדת בחלק מסוים מהפתרון (השהייה במערכות פיננסיות); B-Hive, שנרכשה בידי VMware, ובעבר הלא רחוק גם סרטגון, שנסגרה בתחילת 2009.

בעוד עבור חלק גדול מחברות התוכנה הייתה 2009 שנה בעייתית מאוד, לקורלסנס הייתה שנה לא רעה בכלל. כך אומר אורן אליאס, מנכ"ל החברה. מספר העובדים גדל ל-40, החברה פתחה סניף רשמי בארה"ב והחלה למכור. בינתיים, בהיקף של כמיליון דולר ללקוחות פיננסיים בישראל ובעולם.

"יש לחברות הקטנות בתחום חלון הזדמנויות, כי החברות הגדולות הקפיאו פרויקטים", אומר אליאס, שמעריך כי מכירות קורלסנס יקפצו ב-300% בשנה הבאה.

בחברות המחקר תומכים באופטימיות לגבי השוק. בסקירה שהוציאה גרטנר לאחרונה, מעריכים האנליסטים כי עד כה חדרו פתרונות ניהול הטרנזקציות ל-1% בלבד מהשוק הפוטנציאלי, מה שמעיד על הביקושים שצפויים בשנים הקרובות.

בפורסטר מעריכים כי השוק יתחיל בשנה הקרובה, ובתוך 4 שנים יעמוד על 50% מפתרונות ניהול תשתיות המחשוב והיישומים שקיימים, מה שיתבטא בשוק של 4.5 מיליארד דולר ב-2013 לעומת מאות מיליונים בודדים ב-2010.

עד שהשוק יפרוץ, מוכרות החברות המעורבות בתחום בהיקפים קטנים יחסית. הערכות הן כי אופטיר, שעברה שנה לא פשוטה, מכרה השנה ב-20-30 מיליון דולר, עדיין רחוק מלהצדיק את השווי שרואים לנגד עיניהם מנהלי החברה.

השחקנים הגדולים בתחום התוכנות לניהול תשתיות מחשוב מתכוונים להיות גם אלו שיובילו את שוק ניהול הטרנזקציות. בין החברות, BMC ו-CA עדיין צריכות למצוא פתרון מלא, לצד HP עם הטכנולוגיה של מרקורי ובריסטול ו-IBM עם טיבולי. באופן עקיף נראה בשוק הזה גם את Qwest, מיקרוסופט, סיסקו, EMC, VMware ו-Compuware.

בכל הנוגע לתחום ניהול תשתיות המחשוב, האמונה בחברות הגדולות היא כי הלקוחות מעדיפים כיום פתרון מלא מקיר אל קיר, ולא חברה קטנה עם פתרון בודד.

"האם זה יהיה שוק בפני עצמו, או חלק ממערכות ניהול IT אחרות? כנראה שהתרחיש השני", מסכים יכין, מה שיאלץ את חברות הסטארט-אפ לחבור כנראה לכוחות גדולים יותר כדי "לרכב על גב הנמר".

אפשרות אחרת היא הכוונות לפחות בשני מקרים, של אופטיר ו-Nimsoft, חברה זרה שגם פועלת בתחום, לבנות חברה גדולה. לאופטיר יש כ-50 מיליון דולר בקופה, לאחר שגייסה 116 מיליון דולר, המיועדים לרכישות. ככל הידוע, עד כה סכום זה לא נוצל.