הצעת חוק: הרחבת ייצוג נשים בדירקטוריון של חברות ציבוריות

"התערבות זו נדרשת לאור המחסומים המסכלים קידום נשים לעמדות ניהול בישראל" ■ "בדירקטוריון המונה למעלה מתשעה חברים לכל אחד מהמינים יינתן ייצוג של לפחות 40% מכלל החברים"

הצעת חוק להרחבת ייצוגן של הנשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה הונחה היום על שולחן הכנסת ע"י חברי הכנסת חיים אורון, יולי תמיר, אורית זוארץ, שלי יחימוביץ', רונית תירוש, דני דנון, פניה קירשנבאום, יואל חסון, זאב בילסקי ודב חנין .

הצעת החוק נועדה לתת ביטוי נוסף ולהשלים חוליה חסרה של ייצוג הולם לנשים בחברות ציבוריות. התערבות זו נדרשת לאור המחסומים המסכלים קידום נשים לעמדות ניהול בישראל שכן, בחברה שבה הטיפול במשפחה עדיין נתפס במידה רבה כתפקידה של האישה קשה יותר לנשים להגיע לתפקידי ניהול. לאור זאת, נמצא צורך בהתערבות המחוקק שתבטיח שוויון הזדמנויות אמיתי ומהותי לנשים בעמדות מפתח.

על פי הצעת החוק בהרכב דירקטוריון של חברה ציבורית יינתן ביטוי הולם לייצוגם של בני שני המינים. כך, בדירקטוריון המונה 2-3 חברים, יינתן ייצוג לבני שני המינים ; בדירקטוריון המונה 4-5 חברים לכל אחד מהמינים יהיו לפחות שני נציגים ; בדירקטוריון המונה 6-8 חברים לכל אחד מהמינים יהיו לפחות שלושה נציגים ; בדירקטוריון המונה 9 חברים לכל אחד מהמינים יהיו לפחות ארבעה נציגים ובדירקטוריון המונה למעלה מתשעה חברים לכל אחד מהמינים יינתן ייצוג של לפחות 40% מכלל החברים.

עוד מוצע כי יו"ר ועדת הביקורת של החברה יצטרך לאשר בחתימתו, כתנאי לכניסת המינוי לתוקף, כי מינוי מועמד לכהונת דירקטור תואם את הדרישות כאמור לעיל . הצעת החוק אף קובעת חובת דיווח לגבי מין הדירקטורים ומספר הדירקטורים החדשים שמונו באותה שנה, כמו גם מספר הנשים שמונו מתוך סך הדירקטורים החדשים בדוחות התקופתיים של החברה.

הצעת חוק זו מבוססת על חוק החברות הציבוריות הנורבגי Public Limited Companies, אשר אושר על ידי הפרלמנט הנורבגי בשנת 2003 והינה פרי יוזמה של שדולת הנשים ורו"ח אירס שטרק, חברת הנהלת עמותת כ"ן.

ח"כ חיים אורון: "מן הראוי להחיל את עקרון השוויון, הטומן בחובו את עקרון הייצוג ההולם לנשים, גם על חברות הנסחרות בבורסה. חברות אלה הנהנות מרגולציה של המדינה ויש להן השפעה רבה על הציבור כולו ומכאן קיימת חובה להחיל עליהן את עקרון השוויון שצריך להוות את נשמת אפו של המשטר החוקתי במדינתנו".

ח"כ יולי תמיר: "כמו שהצ"ח שחייבה ייצוג בדירקטוריונים ממשלתיים עודדה שילוב נשים בעמדות מפתח,כך גם הצ"ח הנוכחית תאפשר לנשים בישראל להתקדם צעד נוסף לעבר השוויון".