וול סטריט סוגרת עשור: נאסד"ק צנח ב-44%; עלה ב-2009 ב-43%

גלובס tv הנאסד"ק זינק בשנת 2009 ב-43%, הדאו ג'ונס טיפס ב-19% וה-S&P 500 עלה ב-24% ■ בסיכום עשור, איבד הדאו ג'ונס 9%, וה-S&P 500 ירד ב-24% ■ הנפט זינק השנה ב-80%, הזהב עלה ב-24%

וול סטריט ננעלה הלילה (ה') ביום המסחר האחרון של 2009 בירידות שערים, שהחריפו בחצי שעת המסחר האחרונה, לאחר פתיחת מסחר יציבה עם נטייה לעליות שערים קלות. נציין כי נפח המסחר היה דליל כצפוי ומחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל השנה האזרחית החדשה.

בסיכום של 2009, עלה הדאו ג'ונס בכ-19%, ה-S&P 500 טיפס בכ-24% והנאסד"ק זינק בכ-43%.

בסיכום עשור, איבד הדאו ג'ונס כ-9% מערכו, ה-S&P 500 ירד בכ-24% והנאסד"ק התרסק בכ-44%.

הנפט סיים את השנה הטובה ביותר שלו בעשור הנוכחי - עלייה של כ-80% במחיר החבית. הזהב השלים שנה תשיעית ברציפות של עליות מחירים כשעלה בכ-24% בחישוב שנתי.

"ציפינו לקצת יותר אקשן ירוק בימים האחרונים של 2009, על פי מיטב המסורת של סוף דצמבר אבל, גם ככה אפשר לברך ולהודות על המוגמר. 2009 תיזכר לעד כאחת משנות ה"פייט" הדרמטיות ביותר של שוק המניות ואולי גם של יצר הקיום האנושי", אמר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס".

ומה עם 2010? פרופסור דן גלאי, דיקן בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית, והבעלים של סיגמא בית השקעות, מציין כי תחום הקמעונאות יכול להיות מעניין, על אף שההתאוששות של הצריכה תהיה הדרגתית. בענף הפיננסי הסיכוי גדול אך כך גם הסיכון. "אם הממשל ימשיך עם התוכניות האגרסיביות אז מניות הבנקים עשויות להתחזק. אך חשוב להדגיש, מדובר בפוטנציאל גדול וסיכון גדול", אמר גלאי בראיון ל"גלובס".

סכנת האינפלציה בארה"ב - אמיתית או מדומיינת?

בינתיים, אחת הסכנות שמאיימות על המשק האמריקני ב-2010 היא האצת קצב האינפלציה, כשנשאלת השאלה האם הציפייה לאינפלציה מספיקה כדי לגרום לעליית מחירים. כלכלנים וצרכנים מודאגים מהירידה הנמשכת בכוח הקנייה של הצרכן האמריקני -סימן מובהק לאינפלציה.

"יש לנו את המדיניות עם הפוטנציאל האינפלציוני הגדול ביותר שאי פעם ראיתי במדינה מפותחת", אמר אלן מלצר, היסטוריון של ה'פד' ופרופסור לכלכלה פוליטית באוניברסיטת קרנגי מלון טפר.

מספר אינדיקטורים מצביעים כבר עכשיו על אפשרות לאינפלציה. כך לדוגמה, מחיר הזהב, שמשמש כגידור לאינפלציה, חצה החודש את רף 1,200 הדולר לאונקיה, לפני שירד אל מתחת לרמת 1,100 הדולר לאונקיה. סקר לקוחות של ג'יי. פי מורגן הראה כי 61% מהנשאלים חוזים כי האינפלציה תהיה מעל היעד של ה'פד' בין השנים 2011 ל-2014. סקר אחר מצביע על כך שאמריקנים חוזים קצב אינפלציוני מדאיג של 5.1% במהלך 12 החודשים הבאים.

הפתעה חיובית משוק העבודה

רגע לפני יום המסחר האחרון של 2009 ושל העשור כולו, קיבלה היום וול סטריט איתות חיובי נוסף משוק העבודה: התביעות הראשוניות השבועיות לדמי אבטלה ירדו ב-22 אלף ל-432 אלף תביעות לעומת צפי לעלייה ל-460 אלף תביעות. בשבוע שעבר עמד מספר התביעות הראשוניות על 452 אלף (תוקן במסגרת הדיווח הנוכחי ל-454 אלף תביעות). מספר התביעות המתמשכות ירד ב-57 אלף תביעות ועמד על 4.98 מיליון לעומת צפי ל-5.1 מיליון תביעות.

"התביעות יורדות די בחדות", ציין עם פרסום הדיווח ג'יימס או'סליבן, כלכלן בכיר ב-MF Global. "זה מאוד מעודד לראות את השינוי. אכן, התאוששות אמיתית מחייבת שינוי ממשי בשוק העבודה", הוסיף או'סליבן.

אמריקן אקספרס הובילה את העליות בדאו ג'ונס ב-2009

בעלי המניות של ענקית הקומיקס והבידור מארוול אישרו היום כצפוי את רכישת החברה בידי דיסני ב-4.3 מיליארד דולר. בעלי המניות של החברה יקבלו 30 דולר למנייה במזומן ועוד 0.745 מניית דיסני לכל מניית מארוול שבבעלותם.

אמריקן טאואר , המפעילה אתרי תקשורת אלחוטיים, ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי היא מנהלת מו"מ לרכישת אחזקה בחברה ההודית Essar טלקום אינפרסטרקצ'ר תמורת 20 מיליארד רופי (429.1 מיליון דולר).

אמריקן אקספרס היא המניה עם העלייה השנתית החדה ביותר בדאו ג'ונס. מיקרוסופט הגיעה למקום השני. מנגד, ענקית הנפט אקסון מובייל היא המניה המאכזבת ביותר במדד היוקרתי.

סלקום בדרך לרכישת דינמיקה של אילן בן דב?

האם חברת סלקום בדרך לרכישת דינמיקה של אילן בן דב? נכון להיום מתקיים משא ומתן בין הצדדים כשעלות העסקה אמורה להיות 108 מיליון שקל. עם זאת, יש לציין כי העסקה עדיין לא נחתמה ובין הצדדים ישנם חילוקי דעות.

כשבוע לפני מפגש האנליסטים והמשקיעים שתערוך טבע , בו היא צפויה לפרסם את תחזיות הצמיחה שלה לשנים הבאות, סמנכ"ל הכספים של טבע, אייל דשא, אמר בראיון טלוויזיוני בבלומברג, כי "בתור חברת הגנריקה הגדולה בעולם, רכישות חדשות זה משהו שתמיד נמצא בתוכניות שלנו". דשא סירב לציין שם ספציפי שבכוונותה של טבע לרכוש. דשא אמר גם כי רפורמת הבריאות של אובמה היא תוספת נחמדה לצמיחה.

אסיפת בעלי המניות של תרו , בה נספרו קולותיהם של 78.3% מכלל בעלי המניות בחברה, אישרה את מינוי הדירקטורים ומתן השיפוי הביטוחי להם. את מינוי הדירקטורים החיצונים לעומת זאת האסיפה לא אישרה.