סקר הכסף הגדול: מדד המעו"ף והדולר יעלו באחוזים בודדים ב-2010; להתרחק ממניות נדל"ן ותקשורת

33 מנהלי השקעות מהבנקים ובתי ההשקעות המובילים בישראל כמעט תמימי דעים, בתשובה לשאלות "גלובס" ■ הם צופים שהתמ"ג יצמח ב-2% לפחות ■ מה הם חושבים על הריבית, האינפלציה והדולר - ומהן המניות המומלצות שלהם

שוק ההון הישראלי, בדומה למקביליו ברחבי העולם, מסכם בימים אלו תקופה של שנתיים בכלל לא שגרתיות. שנתיים שכללו מפולת פיננסית, שכדוגמתה לא ידע העולם ב-80 השנים האחרונות, ולאחריה התאוששות מרשימה, שהדהימה את כלל המומחים הפיננסיים. נהוג לומר ששוק המניות מקדים את הכלכלה בתקופה של 6-9 חודשים, ואם לשפוט על פי השנה האחרונה, הרי שכלכלת העולם בדרך להתאוששות מרשימה.

אך מה צופן העתיד עבור הכלכלה המקומית והשווקים הפיננסיים. לפני כשנה ביקשנו ממנהלי ההשקעות המובילים לסמן את הדרך ל-2009. הימים היו ימי הדיפרסיה שלאחר קריסת ליהמן ברדרס, ובעקבותיה שוק המניות, והכלכלנים העריכו כי 2009 לא תטמון בחובה בשורות טובות לכלכלה ולמשקיעים בשוק ההון (ראו מסגרת). לשמחתם, התוצאות בשטח טפחו על פניהם, וכעת הם עומדים מול אתגר קשה הרבה יותר - לחזות כיצד תיראה השנה שאחרי רכבת ההרים של השנתיים האחרונות.

ב"סקר הכסף הגדול" השתתפו השנה 33 מנהלי השקעות מהבנקים ומבתי ההשקעות המובילים בשוק ההון, שהעריכו כיצד תיראה השנה הקרובה בשוק המקומי, מהם אפיקי ההשקעה המומלצים, מהן המניות המומלצות, ואף העריכו את היקף חדלות הפירעון הצפוי באיגרות החוב הקונצרניות.

בהשוואה לאשתקד הסקר השנה הציג מידה רבה יותר של אחידות בהערכות מנהלי ההשקעות באשר לשווקים הפיננסיים, ולמעט חריגות קלות מרבית התחזיות התרכזו בטווח מוגבל ביותר. כך למשל, בתשובה לשאלה באיזו רמה יסיים מדד המעו"ף את 2010, מרבית התשובות היו בטווח של 1,150-1,300 נקודות. היו כמובן גם תוצאות קיצוניות שנעו בין פסימיות רבה (950 נקודות) לאופוריה חסרת גבולות (1,400 נקודות), אך ניתן לראות כמעט קונצנזוס לעלייה חד-ספרתית במעו"ף בשנה הקרובה.

אז מה צפוי בשנה הבאה, איפה כדאי לשים את הכסף, וממה מומלץ לשמור מרחק? התשובות לפניכם.

מרחק נגיעה מהשיא של דצמבר 2007

מממצאי הסקר עולה, כי בשנת 2010 צפוי מדד המעו"ף לעלות לרמה של 1,212 נקודות, מרחק נגיעה מהשיא אליו הגיע בדצמבר 2007 (1,224 נקודות). נכון להיום עומד המעו"ף על 1,140 נקודות, כך שמדובר בעלייה של 7.3% בלבד.

אנחנו מציינים "בלבד", שכן מדובר בעלייה נמוכה משיעור התשואה הממוצע שמניב שוק המניות, שעומד על פי מחקרים על כ-8%-9% בשנה. אשתקד צפו המומחים כי השוק יעלה ב-16% והשוק השלים עלייה של 74%, כך שמדובר בהערכות שמרניות ביותר של מנהלי ההשקעות. הערכות שמשקפות אמונה ששוק המניות לא יוכל להמשיך לעלות בקצב של 2009, ואף יצטרך לתקן כלפי מטה כדי לעמוד בממוצע ההיסטורי.

גם בזירה הגלובלית מנהלי ההשקעות מעדיפים להיות שמרניים יותר בהערכות שלהם, שמדברות על עלייה של כ-8% במדד ה-S&P 500 בהשוואה לרמות היום. נזכיר כי מדד ה-500 S&P עשה במהלך 2009 מהלך מרשים, והוא נמצא היום במרחק של 66.5% מרמת השפל שלו (676 נקודות) אותה רשם ב-9 במארס השנה.

חזרה לאופטימיות

אחרי שנה בה המשק הישראלי נכנס למיתון ויצא ממנו, חוזרים מנהלי ההשקעות להביע אופטימיות באשר לצמיחת הכלכלה המקומית ב-2010. על פי תוצאות הסקר, צפוי התמ"ג של ישראל לצמוח בשיעור של 3%, לאחר עלייה מקסימלית של 0.5% שירשום כנראה בנתוני 2009 (על פי תחזיות בנק ישראל והלמ"ס). אשתקד העריכו המנהלים כי הצמיחה תהיה מתונה, בשיעור של 0.6%, כשגם הם לא חזו את עוצמת הפגיעה בכלכלה הגלובלית.

ניתוח עמוק יותר של התחזיות מראה כי אף אחד מהמנהלים לא צופה צמיחה שלילית. יתרה מכך, התחזית הנמוכה ביותר מדברת על צמיחה של 2% לפחות ב-2010. בקצה השני של הסקאלה, התחזית האופטימית ביותר היא לצמיחה של 4.5% בשנה הקרובה, תחזית שמזכירה שווקים מתעוררים ולא שווקים מתפתחים.

בהתאם לשיעור הצמיחה, גם האינפלציה במשק צפויה לצמוח בשיעור ניכר בשנה הקרובה, על פי תחזיות מנהלי ההשקעות. תוצאות הסקר מעלות כי האינפלציה הצפויה תעמוד על 2.9% ב-2010, קרוב לגבול העליון של טווח יציבות המחירים אותו קבעה הממשלה. טווח התשובות לשאלה זו נע מתחזית לעליית מחירים בשיעור של 1.7% ועד לאינפלציה של 4% בשנה הקרובה. כ-30% מהמנהלים העריכו שהאינפלציה תהיה גבוהה מיעד יציבות המחירים.

מנהלי ההשקעות העריכו כי ריבית בנק ישראל תעלה במהלך 2010 במספר מדרגות, לרמה של 3% בסופה של השנה. בדומה לתשובות קודמות בסקר, גם כאן ניתן היה לראות תשובות רבות בטווח מצומצם יחסית, שנע בין 2% ל-4.75%.

יהיו מחיקות, אך פחות

שנת 2009 עשויה להיזכר בין היתר כשנת הסדרי האג"ח. חברות רבות

שמינפו את עסקיהן במהלך שנות הגאות (בועה) בין 2003 ל-2007, ראו השנה כיצד מינוף גבוה יכול לשבת כשמשקולת על צווארן. איגרות חוב קונצרניות רבות נסחרו בתחילת 2009 בתשואות דו-ספרתיות, בחלקן כתוצאה מאפקט הפחד שהבריח מהן את המשקיעים, אך בחלקן, גם לאחר ההתאוששות הניכרת בשווקים, הפחד הזה לא נעלם.

כ-15.3 מיליארד שקל - זה היה היקף אירועי חדלות הפירעון (כולל אג"ח שהגיעו להסדר חובות) בשנה החולפת, גבוה באופן ניכר מהתחזיות בסקר אשתקד. השנה מעריכים מנהלי ההשקעות כי היקף הדיפולט לא יהיה נמוך במיוחד, אך לבטח לא ישחזר את "הישגי" 2009 - הם צופים סך של 4.6 מיליארד שקל שלא יגיעו לפירעון מלא, על פי תנאי האג"ח בהם הונפקו.

נרתעים מאג"ח ממשלתיות

האפיק המומלץ ביותר להשקעה על-פי "סקר הכסף הגדול", הוא האפיק המנייתי. גם לאחר עלייה של 88% במדד ת"א 100, מנהלי ההשקעות מאמינים שמניות הן האפיק הנכון להיות בו, אולי דווקא בגלל שהאלטרנטיבות צפויות להיות פחות טובות השנה. העדפת אפיק המניות באה לאחר התעלמות כמעט מוחלטת ממנו מצד הנשאלים בשנה שעברה.

האלטרנטיבה הראשונה היא האג"ח הממשלתיות, מקום מקלט למשקיעים בזמני משבר, שהפכו למוקצות בקרב מנהלי ההשקעות. הריבית הנמוכה הגלומה באג"ח הממשלתיות, הצפי לעליית הריבית והפסדי ההון שעשויים לבוא בעקבותיה, וכן הציפיות לאינפלציה - כל אלו מדירים את רגלי המנהלים מאפיק זה. למעלה ממחצית הנשאלים בסקר סימנו את האג"ח הממשלתיות כאפיק לא מומלץ לשנה הקרובה.

כן לבנקים, לא לנדל"ן ולתקשורת

בחלוקה מגזרית, סקטור הבנקים, שנחשב לחבוט ב-2008, ממשיך זו השנה השנייה ברציפות לככב ברשימת ההמלצות של מנהלי ההשקעות, ביחד עם מניות נוספות בענף הפיננסים. ההמלצה החמה על הסקטור באה לאחר התאוששות של 114% במדד הבנקים המקומי ב-2009.

בצידה השני של הסקאלה, מנהלי ההשקעות ממשיכים להימנע מסקטור הנדל"ן, ממנו נכוו במהלך המשבר. למרות התאוששות יחסית בנדל"ן, השם הרע שיצא לו, והקושי של הענף בעולם להתאושש מהמשבר, מקנים לו מקום של "כבוד" ברשימת הסקטורים הלא מומלצים.

לצידו של סקטור הנדל"ן ניצבת הפתעה בדמותו של סקטור התקשורת כלא מומלץ - כ-18% ממנהלי ההשקעות שענו על הסקר סימנו אותו ככזה. המלצה קרה זו באה לאחר אחת השנים החמות בתקשורת על רקע גל של רכישות בענף, בהן השליטה בבזק על ידי שאול אלוביץ', השליטה בפרטנר על ידי אילן בן-דב, והשליטה בהוט על ידי פטריק דרהי. תשובות מנהלי ההשקעות מצביעות בין היתר על כך שלהערכתם הסקטור מיצה את הרוח הגבית שקיבל מהטרנד בענף, והוא צפוי לעמוד בפני שנה פחות טובה מ-2009.

ההפתעות של מנהלי ההשקעות ממשיכות גם בבחירת המניות הפרטנית, כשברשימת הלא מומלצות מככבות שתיים מהמניות שהיו מחביבות הקהל בשנים האחרונות - אסם ופרטנר. לצידן ניצבת, שלא במפתיע, מניית אפריקה ישראל, שלמרבה האבסורד דווקא התברגה בין המומלצות בסקר של 2009.

המניות המומלצות על ידי מנהלי ההשקעות הן "מניית העם", טבע , ומי שבשנה האחרונה מאיימת להחליפה, נוכח הקונצנזוס שקם סביבה, חברת התקשורת בזק .