הצצה ראשונה לסקר הנדל"ן החצי-שנתי של "גלובס": עלייה חדה בביקוש ל-3 ו-5 חדרים

הסקר החצי שנתי של "גלובס", פרסום אזימוט ומכון מותגים, שנחשב למדד המקצועי ביותר בשוק לבחינת העדפות ציבור רוכשי הדירות בישראל, יפורסם במלואו הערב במוסף המודפס "גלובס נדל"ן" ■ הסיבה לירידה בפופולריות של דירות 4 חדרים: משדרגי הדירות חוזרים לשוק - ומחפשים דירות 5 חדרים ■ דירות ה-3 חדרים נרכשות להשקעה

הסקר החצי שנתי של "גלובס", פרסום אזימוט ומכון מותגים מלמד גם על ירידה בביקוש לדירת 4 חדרים, שהייתה עד הסקר של יולי 2009 חביבת הקהל הישראלי. בסקר הנוכחי הצהירו 30% מקרב מחפשי הדירות כי הם מעוניינים בדירת 4 חדרים, לעומת 42% ביולי 2009, כ-38% בסקר שהתקיים לפני שנה ו-49% מהנשאלים לפני שנתיים וחצי.

במקביל, חלה עלייה בביקוש לדירות 3 ו-5 חדרים: 36% מקרב מי שהצהירו כי הם מחפשים דירה ציינו כי הדירה המבוקשת היא דירת 3 חדרים, בהשוואה ל-26% בלבד לפני שנה וכ-30% מהנשאלים לפני חצי שנה.

"לתוצאות הסקר יש משמעות להתנהגות רוכשי הדירות בשנה האחרונה - יותר ביקוש לדירות 3 חדרים הוא ביטוי לגידול במספר הרכישות של דירות להשקעה", אומר קרת. בנוסף, בשל העלייה החדה בשיעור של כ-15% במחירי הדירות ב-2009, זוגות צעירים רבים בוחרים (ונאלצים) לרכוש דירת 3 חדרים. כמו כן, ניכרת פעילות של "מצמצמי דיור", זוגות מבוגרים יותר שילדיהם עזבו את הבית ומבקשים לעבור לדירות קטנות יותר.

במהלך 2009 נרשמה גם עלייה חדה בביקוש לדירות 5 חדרים - 27% מקרב מחפשי הדירות מבקשים לרכוש 5 חדרים, וזאת לעומת 15% בלבד לפני שנה ו-22% לפני חצי שנה.

לדברי קרת, הביקוש הגובר לדירות גדולות, "הינו ביטוי לחזרתם של משדרגי הדירות לשוק לאחר האטה בתקופת המשבר הכלכלי הגלובלי וההמתנה לראות כיצד ישפיע המשבר על מחירי הדירות בישראל. חלק גדול ממשפרי הדיור הפוטנציאליים דחו את רכישותיהם ונכנסו לכוננות ספיגה. אבל בשבועות האחרונים נראה היה כי יצאנו מהמשבר, ומשפרי הדיור יצאו החוצה במטרה לרכוש".