יוסי מימן מכניס את אמפל לפרויקט אתנול בקולומביה

המהלך משקף לפרויקט שווי של 90 מיליון דולר ■ צפוי להגיע תוך ארבע שנים לניצולת מלאה, ולהניב הכנסות של 90 מיליון דולר ■ סך ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ-280 מיליון דולר והוא צפוי להעסיק כ-7,000 עובדים

אמפל , הנמצאת בשליטתו של טייקון האנרגיה יוסי מימן, בוחרת לנצל עם כניסתה של השנה החדשה את האופציה שהקנתה לה חברת מרחב (גם היא בבעלות מימן) לפני שנתיים, ותיכנס לפרויקט האתנול בקולומביה.

בעבר העמידה אמפל הלוואה של 20 מיליון דולר לפרויקט, ובאמצעות המרה של הלוואה זו - שיתרתה הנוכחית עומדת על כ-22.5 מיליון דולר - תחזיק אמפל 25% מהפרויקט. המהלך מקנה לפרויקט שווי של כ-90 מיליון דולר.

אתנול היא תרכובת אורגנית שמלבד שימושיה במשקאות אלכוהוליים, ניתן לערבבה עם בנזין וליצור "דלק ירוק", שמשמש במספר ארצות כתחליף לבנזין נקי. כיום ישנם ברחבי העולם מפעלים המייצרים אתנול מתירס, קנה סוכר ומגידולים עתירי פחמימות אחרים. אתנול נחשב לדלק ירוק הודות לעובדה שפחות פחמן דו חמצני מגיע לאטמוספירה במהלך תהליך הייצור שלו, בהשוואה לנפט.

סך ההשקעה בפרויקט האתנול אותו מקימה מרחב בקולומביה, מוערכת בכ-280 מיליון דולר והוא צפוי להעסיק כ-7,000 עובדים. הפרויקט עצמו מורכב משני חלקים - חקלאי ותעשייתי. בחלק החקלאי רכשה וחכרה מרחב כ-100 אלף דונם, כאשר בחלק מהמקומות נשתלו קני סוכר מיוחדים שאינם למאכל, לצורך ניסויים.

בחלק התעשייתי, יוקם מפעל לעיבוד קני הסוכר שצפוי לייצר כ-112 מיליון ליטר אתנול לשנה, כאשר יכולת הייצור המקסימלית שלו תעמוד על 137 מיליון ליטר. הפרויקט קיבל את האישורים הסביבתיים הנדרשים להפעלתו, ולאזור בו הוא ממוקם ניתן אישור אזור סחר חופשי.

לנצל את המחסור הצפוי באתנול

מימון הפרויקט ייעשה על-ידי Banco Do Brazil (הבנק הגדול בברזיל), כאשר השנה הראשונה בה צפוי הפרויקט התעשייתי לפעול ולרשום הכנסות היא 2012. ב-2014 צפוי הפרויקט להגיע לניצולת מלאה. לפי ההערכות, בתפוקה מלאה יניב הפרויקט הכנסות של 90 מיליון דולר, וה-EBITDA הצפוי ממנו הינו 60 מיליון דולר לשנה.

הממשל בקולומביה תומך בפיתוח תעשיית האתנול, וחוקק מספר חוקים שיסייעו בייצור ומכירת אתנול. כך, למשל, בקולומביה קיים חוק המחייב ערבוב של 10% אתנול בבנזין הנמכר במדינה, ובשנת 2015 צפויה המדינה להכפיל את אחוז האתנול המעורבב בבנזין ל-20%. נכון להיום, על מנת לעמוד ביעד של 10% צריכת אתנול, נדרש ייצור של 1.25 מיליון ליטר אתנול ביום, בעוד בפועל מצליחים יצרני האתנול במדינה לספק כ-900 אלף ליטר בלבד. את הפער הקיים, אשר צפוי לגדול בשנים הבאות, מבקשת מרחב לנצל.

הפרויקט ממוקם בחלק הצפוני של המדינה, סמוך לים הקריבי. מיקום זה נבחר על מנת שתהיה יכולת לשנע את קני הסוכר והאתנול לשווקים נוספים מלבד קולומביה, וגם משום שבאזור צפון קולומביה אין פרויקטים נוספים המייצרים אתנול. לא מן הנמנע כי בעתיד, כאשר הפרויקט כבר יפעל, יכניסו מרחב ואמפל שותף מקומי לתוך הפרויקט, כאשר אחד השמות שהוזכרו בעבר כמועמדים היא חברת אקו-פטרול (Ecopetrol) - מחברות הנפט הגדולות בדרום אמריקה.