עמלות השימוש בכרטיסי אשראי בתחנות דלק יתייקרו ב-80%

כך עולה מהסכמות עבר בין חברות כרטיסי האשראי לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, שנחשפות כעת

עמלות השימוש בכרטיסי האשראי בתחנות דלק יתייקרו בחודש יולי בלפחות 80% - כך עולה מהסכמות עבר בין חברות כרטיסי האשראי לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, שנחשפות כעת. שיעור העמלה יעלה מ-0.55% ל-0.975%.

על-פי הסכם שנחתם בסוף שנת 2006 להסדרת התחרות בשוק האשראי ופתיחת סליקה צולבת מלאה, התחייבו חברות כרטיסי האשראי לנוסחת הפחתה הדרגתית של עמלת הסליקה הצולבת. נקבעו 3 רמות גבייה, וסוכם כי העמלה תרד מינואר 2007 מרמה ממוצעת של 1.25% עד לרמה של 0.875% ביולי 2012. ביולי 2010 יאוחדו קטגוריות הגבייה העליונה והאמצעית, והעמלה תרד ל-0.975%; ובשלב האחרון, ביולי 2012, יירדו העמלות ל-0.875%.

במדרגה הנמוכה, שתעמוד על 0.55%, יהיו תשלומים למשרדי הממשלה, לחברת החשמל ובתחנות דלק. מתברר כי הוסכם כי ביולי 2010 תחנות דלק יחלו לשלם את שיעור העמלה הגבוה, ורק תשלומים למדינה ולחברת החשמל ישאו בעמלה של 0.55%.

להסכם היו שותפים קן, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי: ישראכרט שבבעלות בנק הפועלים, לאומי קארד שבבעלות בנק לאומי ועזריאלי וכאל שבבעלות בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי.

בתי עסק משלמים לחברות כרטיסי אשראי עמלת סליקה, והחברות מתחשבנות בינן לבין עצמן בעמלת סליקה צולבת שמהווה חסם תחתון לעמלת הסליקה. אף שהעמלה נמדדת בשברי אחוזים, כיוון שמדובר בשוק של 160 מיליארד שקל - הרי שכל פרומיל בעמלה מהווה 160 מיליון שקל.

בכיר בענף כרטיסי האשראי העריך כי ההשפעות המקזזות של ירידת עמלת הסליקה הצולבת, לצד התייקרות העמלה על תשלום באשראי בתחנות דלק, יקטינו ב-100 מיליון שקל בשנה את הכנסות החברות.

הבכיר ציין כי מאחר ועמלת הסליקה נקבעת במשא-ומתן, הרי שלא בהכרח כל הירידה בעמלות הסליקה הצולבת תגולגל לצרכן.