הרשתות הפרטיות: "שופרסל ורבוע כחול רוצות לחסל אותנו בהסכם הקיבוצי"

אחרי רמי לוי, טיב טעם ו-AM:PM - גם יינות ביתן, ויקטורי, כמעט חינם, מחסני להב וסופר דוש מתנגדות להחלת ההסכם הקיבוצי על הרשתות הפרטיות

הרשתות הפרטיות יינות ביתן, ויקטורי, מחסני כמעט חינם, מחסני להב וסופר דוש, מצטרפות להתנגדות להחלת תנאי ההסכם הקיבוצי שגובש ביוני האחרון בין ההסתדרות לרשתות המזון הגדולות, על הרשתות הפרטיות. כך נודע ל"גלובס".

בהתנגדות שהגישו הרשתות לממונה על יחסי העבודה במשרד התמ"ת, עו"ד שלמה יצחקי, טוענות הרשתות כי שופרסל ורבוע כחול, מנסות לחסל אותן באמצעות החלת תנאי ההסכם הקיבוצי (צו ההרחבה).

"הגדלת ההוצאות בענייני עבודה, דווקא בענף שלנו, יוצרת אי שווי משקל בינינו לבין הרשתות, בינינו לבין הספקים ובינינו לבין עסקים אחרים. זה עלול להביא חלק מן העסקים בתחום שלנו לאי-כדאיות כלכלית, ובכך ירוויחו הרשתות שהמתחרים שלהם יתחסלו בעצמם", נכתב בהתנגדות.

עוד נכתב כי "הרעיון לעשות הסכם קיבוצי דווקא בענף שלנו נובע מלחץ של שתי הרשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, שמעוניינות לעשות הסכם קיבוצי כדי להקשות את התחרות אתם".

הרשתות הפרטיות טוענות עוד כי החלת צו ההרחבה היא התערבות של המדינה בעסקים פרטיים, וכי לא הגיוני לכפות על הרשתות הפרטיות את צו ההרחבה מבלי לדאוג שתנאי הסחר שלהן יהיו שווים לתנאי הסחר של הרשתות הגדולות "שקונות יותר בזול מהספקים בגלל יתרון הגודל שלהם".

יצוין כי קודם לכן הגישו הרשתות רמי לוי שיווק השקמה, טיב טעם ורשת המרכולים של קבוצת אלון AM:PM התנגדות לשר התמ"ת בנימין (פואד) בן-אליעזר.

ל"גלובס" נודע עוד כי אמש (ב'), נערך לשלוש הרשתות שימוע בפני עו"ד יצחקי. רמי לוי טען בשימוע כי צריך להעלות את שכר המינימום ב-50% לכל המשק ולא לתת אקמול לחולי סרטן. לדבריו, 2%-3% לא יועילו בסופו של דבר לאותו עובד. לוי טען גם כנגד הסכמי הסחר העדיפים שיש לרשתות הגדולות על פני הרשתות הקטנות, ואמר כי מטרת המהלך הנוכחי הוא להקשות על התחרות מול שופרסל ורבוע כחול.

רשת AM:PM טענה כי כיוון שהרשת פועלת 24 שעות ביממה והעובדים משתכרים שכר של 160% בשעות הלילה, החלת תנאי ההסכם תכביד מאוד על הרשת, ויש להחריגה.