בן אליעזר: "2010 צריכה להיות שנת המפנה בייצוא הישראלי"

שר התמ"ת נשא דברים בפורום ה-CFO ואמר כי למרות הנתונים הכלכליים הטובים, המשבר טרם הסתיים ■ "בשנים הקרובות נעשה כל מאמץ אפשרי כדי להרחיב את מעגל הסכמי הסחר, במיוחד באסיה"

"יחד עם כל עם ישראל, גם אני התעודדתי מתחזית הצמיחה הצנועה אבל החיובית של 0.5% בכלכלה הישראלית. אין ספק שנתון זה מעודד לעומת צפי צמיחה שלילי של רוב המדינות המפותחות המתבטא בממוצע (3.5%-) של 30 מדינות ה-OECD". כך אמר שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, הבוקר (ד') בכנס הCFO, שזה יומו השני.

"במקביל", המשיך בן אליעזר, "זו תהיה השנה הראשונה בה החוב הציבורי בישראל יהיה נמוך מממוצע ה-OECD. מי היה מאמין כי שיעור החוב בישראל יהיה נמוך משמעותי מזה של מדינות כגון ארה"ב, אנגליה ויפן. מכת האבטלה לא פסחה על ישראל, אולם גם בנושא זה מצבנו טוב יחסית - בעוד שבארה"ב ובאירופה מתמודדים עם שיעור אבטלה של כ-10%, שיעור האבטלה בישראל הינו 7.7% ואני מקווה שמגמת הירידה שחזינו בה בתקופה האחרונה תמשיך ותתחזק".

בן אליעזר הוסיף, כי "יחס התוצר לנפש בישראל עומד על כ-27.5 אלף דולר במונחי כוח קנייה, גבוה יותר מ-8 מדינות החברות ב-OECD, וכאשר יתפרסמו נתוני הצמיחה הסופיים ל-2009 יש לישראל סיכוי לעבור לפחות עוד מדינה אחת בארגון. ישראל, האמורה השנה להצטרף לארגון, הוכיחה מעל לכל ספק כי היא מגיעה למעמד זה בזכות ולא בחסד".

שר התמ"ת הזהיר גם שלמרות האופטימיות, ההתאוששות הכלכלית היא שברירית: "אמנם נראה כי יצאנו מהמשבר העולמי חבולים פחות מרוב המדינות בעולם, אבל אסור שהדבר יסנוור את עינינו משני טעמים; ראשית, משום האופי השברירי של ההתאוששות בכלכלה העולמית, ושנית משום שהשנה התווספו למעגל האבטלה כ-48 אלף מובטלים, רובם מאזורי הפריפריה".

בן אליעזר ציין כי למרות שהמשבר טרם הסתיים לחלוטין, "אם אכן יתממשו התחזיות הרי ששנת 2010 צריכה להיות שנת המפנה לטובה ביצוא הישראלי". לדבריו, "2009 הייתה השנה הראשונה מאז קום המדינה שיצוא הסחורות והשרותים ירד, ולא סתם ירד אלא צנח בכמעט 15 מיליארד דולר. בל נשלה את עצמנו - הגברת הייצוא איננה משימה קלה כלל וכלל. שוקי העולם עדיין בשלבי ליקוק פצעים והתאוששות, שלא לדבר על התחרות העזה עם היצרנים המקומיים והזרים בכל פלחי השוק שם המשחק בשנים הקרובות יהיה מי מייצא למי את האבטלה שלו".

לדברי בן אליעזר, משרד התמ"ת עושה כל שביכולתו בכדי להתמודד עם מציאות זו, כשהוא מציע מגוון כלים לסיוע ליצואנים מתוך ההבנה של חשיבות הייצוא לחזרה למסלול הצמיחה.

"בשנים הקרובות נעשה כל מאמץ אפשרי כלכלי, מדיני ופוליטי, כדי להרחיב את מעגל הסכמי הסחר, במיוחד בדרום מזרח אסיה. השבוע אצא בראש משלחת מכובדת של תעשיינים להודו כדי לקדם את הסחר בין המדינות וזאת כחלק מהמאמצים שעושה המשרד כדי להגביר את הפעילות באזור זה של העולם", הוסיף בן אליעזר.