וול סטריט ננעלה ביציבות; מטאלינק זינקה ב-16.7%

גלובס tv הנאסד"ק איבד 0.3% ■ ADP: התמתנות בקצב גריעת המשרות בסקטור הפרטי בדצמבר לרמה הנמוכה ממארס 2008 ■ נייס טיפסה ב-4.75% ■ה'פד': "ההתאוששות תהיה איטית והדרגתית"

המסחר בוול סטריט התנהל הערב במגמה מעורבת ויציבות וכך גם הסתיים המסחר. השוק כמעט ולא הושפע ממדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בארה"ב שחזר להצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית במגזר, ומכך שמוקדם יותר פורסמו נתוני התעסוקה של המגזר הפרטי בארה"ב הצביעו על גריעה של 84 אלף משרות - הירידה המתונה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז מארס 2008. נתון זה מקדים את נתוני התעסוקה שיפורסמו ביום ו' וצפויים להצביע על גידול ראשון מזה שנתיים בשוק התעסוקה האמריקני.

נתוני סקר ה-ADP העידו על המשך ההשתפרות בשוק העבודה, מה שעשוי להתפרש בעיני המשקיעים בשני אופנים: התאוששות כלכלית חיובית מחד, וחשש להעלאת ריבית ה'פד' מאידך. עוד מושפע השוק מפרסום דו"חותיהן של יצרנית הדשנים מוזאיק אמש בסיום המסחר ומדו"חותיה של יצרנית הזרעים וקוטלי העשבים מונסנטו שדיווחה על מעבר להפסד.

"שוק העבודה, כבר הדגשתי לא מעט פעמים, הוא המפתח לסיום ונעילה סופית של משבר הסאב-פריים. קיימת איזושהי נקודה קריטית של התאוששות שוק העבודה, שממנה והלאה יואץ כדור השלג של ההתאוששות ויאפשר לאמריקנים להגדיל את האמון בכלכלה, להגדיל צריכה, להתחייב על תשלומים, להגדיל לקיחת אשראי ושאר יסודות הכרחיים לצמיחה בת קיימא, ולא כזאת שנדחפת ע"י תמריצים פיסקלים או מוניטריים. ולמעשה, לנתוני התעסוקה עצמם גם חשיבות רבה בקביעת המדיניות הנ"ל (מוניטרית ופיסקלית)", אומר אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים.

לקראת תום המסחר הפנו המשקיעים את תשומת לבם לפרוטוקול מישיבתה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב. הישיבה היתה סוערת ובה פרצו בין בכירי הפדרל ריזרב מחלוקות הן ביחס לתחזית האינפלציה והן ביחס להמשך תוכנית התמריצים. בכירי ה'פד' העריכו כי התאוששות בארה"ב תהיה איטית והדרגתית וכי האינפלציה תישאר מתונה. חלק מחברי הועדה אמרו כי תמריצים נוספים "עשויים להיות רצויים לשוק".

"המיתון בעולם עבר ואין לנו ספק בכך", אמר בראיון ל"גלובס" דניאל יואיט, כלכלן בכיר במחלקת השווקים המתעוררים של ברקליס קפיטל, המכסה בין היתר את ישראל. "מה שעברנו ב-2008 היה הרס של יסודות המערכת הפיננסית. אפשר להגיד שהיינו במצב מאוד רע. עם זאת, נעשו פעולות לתיקון המצב בארה"ב, באירופה ובבריטניה בפרט, שהקטינו מאוד את הסיכון לכניסה למיתון גדול יותר מהשפל הכלכלי הגדול. היו לנו רבעונים קשים בסוף 2008 ובתחילת 2009, אבל איפשהו במהלך מארס זה פשוט נגמר".

שוק התעסוקה בארה"ב ממשיך להתאושש

ב-16:15, שעון ישראל, פורסם כאמור נתון ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש דצמבר, אשר הצביע על גריעה של 84 אלף משרות לעומת הצפי שהיה לגריעה של 75 אלף משרות. בנובמבר עודכן הנתון לאובדן נמוך יותר של 145 אלף שרות במגזר הפרטי בארה"ב לעומת דיווח קודם על אובדן של 169 אלף משרות. הנתון בדצמבר אמנם הצביע על הירידה המתונה ביותר במספר המועסקים מאז מארס 2008 אך זהו החודש ה-23 ברציפות בו חלה גריעה במספר המועסקים במגזר הפרטי בארה"ב.

ב-17:00 פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש דצמבר, שהצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית במגזר בדצמבר כשעלה ל-50.1 נקודות לעומת רמה של 48.7 נקודות בנובמבר, עם זאת הצפי היה לעליית המדד ל-50.5 נקודות. מדד זה היה במשך שלושה חודשים בקיץ ובסתיו מעל לרמה של 50 נקודות המצביעה על התרחבות בפעילות הכלכלית, אך בנובמבר רשם ירידה אל מתחת לרמה זו.

הנפט הגולמי טיפס בכ-2% ל-83.18 דולר לחבית, זה היום העשירי ברציפות בו עולה מחירו של הנפ, זאת כתוצאה מגל הקור הפוקד את החצי הצפוני של כדור הארץ. דו"ח המלאים הצביע על עלייה של 1.3 מיליון חביות נפט גולמי ועל ירידה של 300 אלף חביות של תזקיקי נפט, בהם גם נפט לחימום.

מטאלינק מוכרת את פעילותה העיקרית

יצרנית קוטלי העשבים, מונסנטו , עברה להפסד רבעוני של 19 מיליון דולר לעומת צפי כי תציג איזון ברווחים, זאת לעומת רווחים של 98 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. המכירות נפלו ב-34.6% ל-1.7 מיליארד דולר. עבור השנה כולה, מונסנטו צופה רווח למניה בטווח של 2.85-3.35 דולר.

יצרנית הדשנים האמריקנית מוזאיק פרסמה אמש (ג') בתום המסחר את תוצאותיה הכספיות לסיכום הרבעון הפיסקלי השני של שנת 2010. החברה דיווחה על צניחה של קרוב ל-90% ברווחים ל-107.8 מיליון דולר או 24 סנט למניה.

יצרנית המטוסים לוקהייד מרטין הודיעה הערב כי תקצץ 1,200 משרות המהוון כ-1% ממצבת כוח האדם בחברה.

טבע ריכזה עניין לקראת כנס המשקיעים והאנליסטים שהיא תקיים מחר (ה') בארה"ב. בכירי החברה צפויים לשאת דברים והיא אמורה לספק יעדים פיננסיים עד לשנת 2015. נזכיר כי ב-2008 פרסמה טבע תוכנית חומש עד ל-2012, בה היא מסרה כי היא שואפת להגיע לרמת הכנסות של 20 מיליארד דולר ושיעור רווחיות של 20%, קרי רווח נקי של 4 מיליארד דולר. עם זאת, מאז רכשה טבע את חברת באר וחברות נוספות וההערכה היא כי טבע תציג מחר תוכנית צמיחה חדשה ומשופרת. בינתיים, המניה ממשיכה לשהות ברמת שיא.

הפרשן הכלכלי של רשת CNBC, ג'יים קריימר, המליץ אתמול על מניות נייס כאשר הרבה מניות אבטחה רצות בעקבות הניסיון לפיגוע בטיסת נורת'ווסט אירליינס 253. "הגרפים והנתונים של החברה מעידים כי צפויים להגיע דברים טובים", אמר בתוכנית "Mad Money" שהוא מנחה. קריימר אמר כי הוא מאמין כי נייס תגיע לרמת ה-40 דולר וציין כי המזומנים בקופת החברה מסתכמים היום ב-500 מיליון דולר או 8 דולר למניה כך שיש לה מספיק כסף כדי להמשיך ברכישות שהיא עושה בתקופה האחרונה.

חברת מטאלינק המפתחת שבבים לתקשורת בפס רחב ברשתות אלחוטיות וקוויות, הודיעה היום כי תמכור את פעילות ה-WLAN שלה לחברת Lantiq, חברת שבבים חדשה שממומנת על ידי גולדן גייט קפיטל, תמורת עד 16.9 מיליון דולר במזומן. פעילות ה-WLAN - שבבי התקשורת האלחוטית, היא הפעילות העיקרית של מטאלינק.

וודבוש מורגן החלו לסקר את מניית צורן בהמלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד של 15 דולר הגבוה בכ-36% ממחירה בפתיחת המסחר בוול סטריט.