הציפיות מהגוגלפון היו בשמיים - גוגל לא המריאה איתן

גלובס tv השקת הסלולרי החדש מבית ענקית החיפוש היתה מאכזבת, כיוןן שמדובר במכשיר שמייצרת חברה אחרת, HTC, כשגוגל אחראית רק על מערכת ההפעלה ■ יכולות "נקסוס 1" לא אמורות לקרוא תיגר על ה-iPhone

ענקית החיפוש המקוון גוגל נכנסת גם לשוק הסלולר? את השאלה הזאת שאלו לא מעט אנשים ועיתונאים בחודשים האחרונים, עד שקיבלו תשובה מסויגת אמש (ג'). הציפיות לראות מכשיר סלולרי ראשון מבית גוגל, מה שכונה עד כה "גוגלפון", התבדו מעט, כיוון שהמכשיר החדש אינו פורץ גבולות, כפי שהעריכו תחילה בתעשייה.

גוגל הכריזה על מכשיר בשם נקסוס 1 (Nexus One), שיוצא לשוק בשיתוף עם יצרנית המכשירים הטיוואנית HTC. נקסוס 1 כבר נחשף בשבועות האחרונים בצורה לא רשמית על-ידי עובדי החברה, שהעלו תמונות שלו לאתרים שונים ברשת. אתמול התברר סופית כי לא מדובר במכשיר הרשמי הראשון שגוגל חתומה עליו, אלא בעוד מכשיר שמבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית החברה.

גוגלפון

השמועות שרצו ברשת ובעיתונות טענו ש-HTC אכן תייצר את המכשיר, וגוגל תאפיין אותו ותהיה אחראית עליו. אך המציאות התבררה כחצי נכונה. HTC היא אכן היצרנית, אולם תפקידה במכשיר הזה לא מתבטא רק בייצור הטלפון מאחורי הקלעים. לוגו של HTC מתנוסס לצד זה של גוגל על גב המכשיר, בדומה לדגם הראשון שהוציאה עם מערכת ההפעלה אנדרואיד לפני כשנה, ה-G1.

עד לפני מספר שנים, HTC הייתה בכלל יצרנית OEM (יצרן ציוד מקורי), שנהגה לייצר טלפונים לחברות אחרות מבלי לציין את שמה על המכשיר. כך היא ייצרה טלפונים חכמים עבור חברת i-mate, ולפני כשנתיים היא אפילו ייצרה את אחד ממכשירי הדגל החכמים של סוני אריקסון - X1 מסדרת ה-XPERIA של החברה. בכל המקרים האלה, HTC ישבה מאחורי הקלעים בשקט, יצרה את המכשיר ודאגה להסתיר את שמה. לכן, הציפיות היו שגם במקרה של נקסוס 1 יקרה דבר דומה.

אך, למרבה הפלא, HTC היא שותפה מלאה במכשיר, ויותר נכון לומר שמדובר בטלפון שלה שמגיע בשיתוף גוגל. לא סתם ישב אתמול מנכ"ל HTC, פיטר צ'או, על הבמה במסיבת העיתונאים של גוגל.

ההכרזה אתמול הרגיעה את מוטורולה, LG וסוני אריקסון, המשתמשות גם הן באנדרואיד. אלו חששו כי החברה תוציא מכשיר שיתחרה בהן. מבט על המאפיינים של המכשיר שהושק אתמול על-ידי גוגל ו-HTC הסיר דאגה גם מליבם של אנשי אפל, שחששו כי גוגל תשיק תשובה לאייפון בניסיון לנגוס בנתח השוק שלה.

למרות כל הבאזז מסביב לגוגלפון, היכולות והמאפיינים של נקסוס 1 מקבילים לדגמים אחרים הקיימים בשוק, מה שלא הופך אותו לאטרקטיבי במיוחד בתעשיית הסלולר, אלא לעוד מכשיר חכם. המכשיר כולל מצלמת 5 מגה פיקסל, מסך מגע בגודל 3.7 אינץ' ובלוטות' סטריאופוני. הוא שוקל 130 גרם ועוביו 11.4 מ"מ. מערכת ההפעלה של המכשיר היא אנדרואיד בגרסה 2.1, הכוללת את תוכנת הניווט החינמית של החברה.

גוגל תמכור מכשירים בעצמה

הבשורה הגדולה של גוגל הגיעה אתמול דווקא מכיוון אחר וחשוב לא פחות: כניסה ראשונה של ענקית החיפוש המקוון לתחום הקמעונאות. גוגל הודיעה כי תפתח חנות מקוונת למכירת מכשירים סלולריים, כשכרגע תציע את הדגם החדש שהושק אתמול, ובהמשך יימכרו גם מכשירים של יצרניות אחרות, כמו מכשיר הדרויד של מוטורולה, שפועל גם הוא על מערכת אנדרואיד של גוגל.

מכשיר נקסוס 1 יוצע על ידי גוגל בחנות החדשה ב-530 דולר ללא שיוך למפעילה או ב-180 דולר עם שיוך והתחייבות למפעילת הסלולר האמריקנית T-Mobile.

גרסה עברית עד הקיץ?

כרגע נמכר הטלפון של גוגל רק לקהל אמריקני, אך החברה מאפשרת שליחה שלו גם לאנגליה, לסינגפור ולהונג קונג. הקהל הישראלי יצטרך לחכות בשביל לקנות את נקסוס 1 דרך גוגל, מכיוון שגישה אליו מישראל עדיין חסומה.

ככל הנראה, גוגל לא תמכור את הנקסוס 1 בישראל עד שלא יהיה למכשיר גרסה עברית רשמית. כיום, סמסונג ו-HTC, שמוכרות מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל בארץ, מבצעות את הגיור כל אחת בעצמה.

השמועות בתעשייה מדברות על כך שגוגל ישראל עובדת כבר על גיור מערכת ההפעלה, והיא תשוחרר בקיץ, מה שיאפשר למכשירים האלה להגיע לכאן במהירות רבה יותר. בגוגל ישראל לא הסכימו להגיב לנושא או לאשר את הפרטים.

כניסתה של גוגל לתחום הקמעונאות תערער ללא ספק את ערוצי המכירה הרגילים של מכשירים בחנויות הפיזיות. בחברה מצהירים כי הם בוחנים אפשרויות למכירה של טלפונים של יצרניות אחרות, כאמור, עם מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד.

בשוק קיימים היום 20 מכשירים שונים עם מערכת אנדרואיד אצל כל היצרניות, למעט נוקיה ואפל. בגוגל שומרים על צניעות בכל הנוגע לכוחם הקמעונאי, וטוענים כי הם לא מתכוונים להחליף את ערוצי המכירה הרגילים, אלא לאפשר ללקוח לקנות את הטלפון ללא שיוך למפעילה מסוימת.

באזז סביב המכשיר של גוגל? האייפון בקושי נמכר בישראל

בזמן שבעולם נרגעים יחסית במהירות מהבאזז שנוצר סביב הטלפון החדש של גוגל, גם אצלנו בישראל מסתבר שלפעמים אין הרבה מאחורי רעש תקשורתי. העובדה שלא ניכרת הסתערות לקוחות של ממש על האייפון הייתה די צפויה. בכיר באחת מחברות הסלולר מציין כי אמנם ניכרת צריכה גדולה יותר בתעבורת המידע באינטרנט הסלולרי של רוכשי המכשיר, אך הרווחיות ממנו לא גבוהה.

חודש אחרי ההשקה המתוקשרת אצל שלוש חברות הסלולר (מי יותר ומי פחות) ניתן להעריך שאף לקוח לא יוצא מגדרו מרוב התפעלות מהאייפון. אם מישהי מהחברות קיוותה שהמכשיר יהווה אבן שואבת ללקוחות חדשים, מסתבר שהתרגיל השיווקי שאפל עשתה להן, כשהסתירה את העובדה שהמכשיר יושק אצל שלושתן במקביל, הפך את סיפור השקתו למאכזב.

כך נוצר המצב שאין בידול לאף חברה, ושהמכשיר לא מהווה מוקד משיכה יוצא דופן. השמועות על היקפי המכירות רק מוכיחים זאת. האייפון אולי מוכר קצת יותר ממכשירים אחרים, אבל בשורה התחתונה יש מכשירים לא פחות מעניינים בשוק, ובמחירים הרבה יותר שפויים. מה שעשוי אולי לשנות את התמונה הוא הדור החדש של האייפון, שאמור להיות מושק ביוני הקרוב, ועשוי ליצור באזז חדש.

צודקים מי שאמרו שהאייפון הופך את חברות הסלולר לצינור ותו לא. הוא פשוט הוציא את המפעילים מעולם התוכן הסלולרי (שזה כשלעצמו דבר חיובי), וזה אומר שהם מקבלים יותר תעבורת מידע ברשת אבל הרבה פחות הכנסות מאפליקציות תוכן. אפשר אף להסתכן ולהעריך כי לא ירחק היום שחברות הסלולר יבקשו לשנות את ההסכם הדרקוני מול אפל, שמחייב אותן למכור כמויות ענקיות מדי שנה.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988