פישר: "לא נוכל לרכוש מט"ח לנצח"; שטייניץ: הגירעון - 5.15%

(עדכון) - נגיד בנק ישראל: "הסתכלות על תקופת המשבר מציגה תמונה של V" ■ פישר, שרכש השבוע 350-400 מיליון דולר בעקבות מכירות אגרסיביות של הזרים, ממשיך להכין את הקרקע ליציאתו משוק המט"ח

לאחר שרכש השבוע (לפי ההערכות) 350-400 מיליון דולר כדי להחליש את השקל, נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, מבהיר כי הוא ימשיך לעקוב מקרוב אחר השקל, אך ממשיך להכין את הקרקע ליציאתו הסופית והמוחלטת משוק המט"ח. פישר נשא דברים בכנס המלונאים בת"א ואמר עוד, כי בנק ישראל יעלה בקרוב את תחזיות הצמיחה לשנת 2010, וכי ההתאוששות הכלכלית מציירת תבנית של V.

הנגיד הסביר כי המניע העיקרי להתחזקות השקל הוא העודף בחשבון השוטף בישראל מאז שנת 2003. "זה חיובי, אך זה לוחץ על התחזקות השקל", אמר פישר. "ככל שאנו משק חזק יותר וככל שהעולם חושב כך, יותר משקיעים יעדיפו להשקיע בארץ. זה לוחץ להתחזקות השקל".

פישר, שהתערב השבוע שוב בשוק המט"ח לאחר כחודש בו ישב מחוץ לקווים, רכש דולרים לאחר שהדולר נחלש על רקע מכירות אגרסיביות של גופים זרים. לפי ההערכות, בימים שני ושלישי מכרו הזרים כמיליארד דולר ולחצו עליו מטה. גורמים בשוק מסרו ל"גלובס", כי הגופים הזרים הפעילים ביותר באותם יומיים היו דויטשה בנק (שנחשב פעיל במיוחד בשוק באופן תמידי), ברקליס קפיטל ומורגן סטנלי.

"רכישות המט"ח שלנו השפיעו על שער החליפין ומיתנו את התחזקות השקל", הוסיף פישר. "נקטנו במדיניות זו על מנת לסייע למשק בתקופה של מיתון עולמי. יחד עם זה ברור שלא נוכל לעשות זאת לנצח. אנו בבנק ישראל עוקבים ולא אדישים למצב שער החליפין".

בנק ישראל ספג באחרונה ביקורת מארגון ה-OECD אליו שואפת ישראל להצטרף. דו"ח של הארגון, אשר נחשף ב"גלובס", מתח ביקורת על התערבות הבנק בשוק המט"ח וקרא לו להפסיק מדיניות זו. בינתיים, פישר ממשיך להתערב באופן מדוד בשוק, אולם בחודשים הבאים יתברר האם הלחץ של ה-OECD עובד, ככל שישראל תתקרב למועד ההצטרפות לארגון.

הנגיד דיבר גם על ההתאוששות הכלכלית המפתיעה במשק. לפי נתוני הלמ"ס, ישראל צמחה ב-0.5% ב-2009, הרבה מעל התחזיות הפסימיות שהשמיע בנק ישראל בתחילת השנה, אשר דיברו על צמיחה שלילית של (1.5%-). בספטמבר האחרון עדכן הבנק את התחזיות מעלה לצמיחה אפסית ב-2009 וצמיחה של 2.5% ב-2010, אולם היום הבהיר פישר כי בכוונתו להעלות את תחזית הצמיחה.

"תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית היא 2.5% אך בזמן הקרוב אנו נעדכן אותה כלפי מעלה", הדגיש פישר. "בנוגע ל-2009, לפי הלמ"ס, התוצר ברביע הרביעי צמח בקצב שנתי של 4%. למעשה הסתכלות על תקופת המשבר מציגה תמונה של V".

גם שר האוצר, יובל שטייניץ, נשא דברים בכנס, ואמר כי המשק סגר את 2009 עם גירעון של 5.15% מהתוצר בלבד, לעומת התחזית המוקדמת בתחילת השנה שדיברה על כ-6% תוצר.