בשל ביטול "קבוצות המחיר": יבואני הרכב משנים את כללי המשחק

גלובס tv מחירוני הרכב החדשים, שפורסמו השבוע בעקבות ביטול "קבוצות המחיר", מגלים כי רוב יבואני הרכב מיהרו "לשבור את תקרת הזכוכית" של הקבוצות הללו והעלו מחירים - ולא רק בפלח המשפחתיות

בסוף השבוע שעבר בוטלו "קבוצות המחיר" של שווי השימוש וכל יבואני הרכב פרסמו מחירונים חדשים, שמשקפים את כללי המשחק החדשים: לשבור את "תקרת הזכוכית" שיצרו קבוצות המחיר ולהעלות מחירים. לפחות בשתי קטגוריות בולטות חלה תזוזה רוחבית של השוק והשתנו טרנדים:

1. פלח המשפחתיות

עד סוף דצמבר, למעלה מ-85% מהדגמים המשפחתיים נצמדו באדיקות לסף המחיר העליון של קבוצת שווי שימוש 2. מתחת למטריית מחיר מלאכותי זה הסתופפו שלל דגמים של יצרנים שונים, שכל אחד מהם התאפיין בתמחור שונה של היצרן ובשולי רווח שונים של היבואן. הבדלי המחיר האמיתיים ביניהם התבטאו בהנחות לציים.

לאחר פרסום המחירונים החדשים (וירידת המע"מ), נוצר בפלח המשפחתיות בידול מחיר גלוי, שכולל שלוש תתי-קטגוריות:

בקטגוריה הראשונה, שנעה סביב 116 אלף שקל, אפשר למצוא קוריאניות כמו יונדאי I30, קיה פורטה ומשפחתיות יפניות, שצריכות להעניק "פיצוי" מחיר על חסך תחרותי כזה או אחר, דוגמת מנוע 1.5 ליטר במקום מנוע 1.6 ליטר.

בקטגוריה המרכזית, שהתייצבה סביב 118 אלף שקל, נמצאים דגמי הבסיס של המשפחתיות היפניות הפופולריות כמו גם שברולט קרוז.

בקטגוריה השלישית, שמחירה נע סביב 119 אלף שקל, נמצאות גרסאות הבסיס של משפחתיות אירופאיות עם ממדים גדולים במיוחד או מותג חזק, כמו רנו פלואנס החדשה ופולקסווגן ג'טה 1.6 ליטר.

הבדלי המחיר הרשמיים, כאמור, קלים ומיועדים בעיקר להוות אטרקציה תחרותית למקבלי רכב צמוד. אבל מבחינת הלקוחות הפרטיים, התמחור החדש נועד בעיקר לצמצמם את פער המחיר בין גרסאות הבסיס לגרסאות הפרטיות המאובזרות יותר של אותן מכוניות, שמחירן נשאר יציב סביב 129-124 אלף שקל. המסר ללקוחות הפרטיים ברור: אם אתם לא חברות ליסינג כדאי לך לדלג לדגמים המאובזרים יותר.

2. פלח המנהלים קבוצה 5

אחת ההשפעות החיוביות ביותר של שיטת קבוצות המחיר, באה לידי ביטוי דווקא בקבוצה 5, שהרף העליון (הרשמי) שלה עמד באחרונה על כ-191 אלף שקל.

כמה יבואנים הצליחו בשנה החולפת לשכנע את היצרן לגלח עשרות אלפי שקלים מהמחיר של מכוניות פרימיום, ולהכניס דגם בסיס אחד לסף ההדוק של קבוצה 5. אלה שעשו זאת קצרו הצלחה שיווקית רבה, שלוותה בעלייה של מאות אחוזים במכירות.

אבל שבירת תקרת הזכוכית של קבוצות המחיר החזירה את הגלגל לאחור גם בפלח זה, והביאה ל"זחילה" נמרצת של המחירים מעלה. שתי הדוגמאות הבולטות הן המכוניות שבעצם ייסדו את טרנד "פרימיום קבוצה 5": וולבו S60 ואלפא 159.

המחירון החדש מגלה, שגרסת הבסיס האוטומטית של 159 דילגה ישרות למחיר של כ-207 אלף שקל; ו-S60 קפצה למחיר של 199 אלף שקל.

חלק מההתייקרויות בוצעו בשיטת השרשרת, למשל, מחיר הונדה אקורד אלגנס טיפס מעלה, כדי לפנות מקום להתייקרות של כ-6,000 שקל במחיר של גרסת הבסיס אקורד קומפורט הזולה יותר.

נראה, שאנו עוד עשויים להתגעגע לקבוצות המחיר, שכה הושמצו בזמנן.