מטיס קפיטל במו"מ למכירת פטרו-גרופ ב-120 מיליון שקל

אמנון ברזילי, מבעלי השליטה: "החלטנו לעשות 'סיבוב' ולכן העמדנו על המדף את כל הנכסים של מטיס. 'יש רווח - קח ולך' - זאת המדיניות שלנו. החלטנו למכור הכל כי יש עכשיו הזדמנויות, ואנחנו מתכננים להשתלט על חברה גדולה בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב"

חברת מטיס קפיטל שבשליטת מוני הראל ואמנון ברזילי, מנהלת מו"מ עם חברה אוסטרלית העוסקת בתחום תחנות הדלק, למכירת מלוא אחזקותיה בחברת פטרו גרופ המנהלת תחנות תדלוק בארה"ב. זאת, לפי שווי של 120 מיליון שקל, הגבוה בכ-115% משווי פטרו-גרופ בבורסה.

מניית פטרו-גרופ פתחה את המסחר היום במחיר המשקף לחברה שווי שוק של 56 מיליון שקל, ובתגובה לידיעה זינקה ב-28.8%. מניית מטיס הגיבה בעלייה של 8.3%.

אמנון ברזילי, המשמש כיו"ר מטיס קפיטל, אמר היום ל"גלובס", כי "לפטרו-גרופ יש 350 תחנות דלק. אפשר לפתח את החברה מבחינת מספר תחנות הדלק וגם להיכנס לתחום בתי הזיקוק. החלטנו לעשות 'סיבוב', ולכן העמדנו על המדף את כל הנכסים של מטיס. 'יש רווח - קח ולך', זאת המדיניות שלנו. החלטנו למכור הכול כי יש עכשיו הזדמנויות, ואנו מתכננים להשתלט על חברה גדולה בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב".

מטיס קפיטל, המחזיקה כיום בכ-25% ממניות פטרו-גרופ, צפויה להשלים מהלך להגדלת חלקה ל-73% ממניות החברה, וזאת באמצעות רכישת מניות שהיו משועבדות למחזיקי האג"ח של חברת אמריס (לשעבר בשליטת ארקדי גאידמק).

ביוני האחרון אישרו מחזיקי האג"ח למכור למטיס את מניות פטרו-גרופ המשועבדות לטובתם (כ-48%), תמורת כ-40 מיליון שקל. מטיס השתלטה על אמריס באמצעות רכישת כ-70% מסדרת האג"ח, והובילה מהלך של חדלות פירעון כדי שניתן יהיה למכור לה את מניות פטרו-גרופ.

ההתנתקות מזאבי

המהלך התעכב עד כה בשל התנגדות בנק וולס פארגו, המממן את עסקי פטרו-גרופ בארה"ב, שאף איים להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי. זאת, בשל כתב אישום שהוגש נגד גד זאבי - בעל מניות במטיס - בפרשת רכישת מניות בזק, בה הוא מואשם בקבלת דבר במרמה.

בחודש שעבר דיווחה מטיס קפיטל על עסקה שתנתק אותה מזאבי ותאפשר הגדלת חלקה בפטרו-גרופ. כך, מטיס המחזיקה ב-50% מיפנאוטו, יבואנית סובארו בישראל, תמכור לזאבי את מניותיה ביפנאוטו, ועם השלמת העסקה הוא יחזיק בבעלות המלאה בחברה.

זאבי אמור לשלם למטיס 80 מיליון שקל בחמישה תשלומים צמודים למדד עד סוף 2010, וכן להעביר לידי מטיס 31% ממניותיה בהן הוא מחזיק, בשווי של כ-40 מיליון שקל.

כלומר, בסך הכול ישלם זאבי במזומן ובמניות 120 מיליון שקל תמורת 50% ממניות יפנאוטו. הצדדים חתמו על מזכר הבנות ובימים אלה הם דנים בגיבוש ההסכם הסופי.

מחלוקת עם הכונס של אמריס

מכשול נוסף, אם כי מהותי פחות, שצץ לאחרונה בדרך להשלמת העסקה, הוא חילוקי דעות בין מטיס לבין כונס הנכסים של מניות אמריס בפטרו-גרופ, ד"ר עו"ד יוסי כהן, שלא קיבל לטענתו את מלוא שכר הטרחה המגיע לו ממטיס.

עו"ד כהן דורש שמטיס תשלם לו מיליון שקל, בעוד שהחברה מוכנה לשלם לו, ככל הידוע, כ-650 אלף שקל בלבד. לאור המחלוקת, וכל עוד לא יוסדר נושא שכר הטרחה, מסרב עו"ד כהן להעביר לידי מטיס את מניות השליטה בפטרו-גרופ.

מימוש הנכסים על ידי מטיס מתבצע על רקע התחייבות החברה, שסיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 26 מיליון שקל (לאחר הפסד של 86 מיליון שקל ב-2008 כולה), והיא נדרשת לשלם למחזיקי האג"ח סכום דומה בחודש אפריל.

מוני הראל, מבעלי השליטה בחברה, תמך בה בחודשים האחרונים והעניק למטיס קפיטל ולפטרו-גרופ הלוואה בסך 9.5 מיליון שקל (6.5 מיליון שקל לפטרו-גרופ ו-3 מיליון שקל למטיס), ששימשו אותן לפרוע חובות לבעלי האג"ח.