הלקח של תיאודור הרצל

על מנהיגים שניחנו ביכולת לראות במציאות הקיימת את מה שהם חוזים לעתיד

עבור הרצל חלום היה חזון ולא פנטזיה. בספריו, "מדינת היהודים" ו"אלטנוילנד", הוא פורט לפרטי פרטים את החלום כאילו הוא המציאות העכשווית. האם יש צורך בהוכחה נוספת לכך, שכאשר אדם מעז לצייר תמונה דמיונית שלמה, מלהיבה, מאתגרת ומפורטת, הנבואה אכן הופכת למציאות?

דין חברה עסקית כדין מדינה. בלי חזון, אף חברה לא תצליח להתמודד עם האתגרים שהמציאות המשתנה מציבה בפנינו. יותר מכך, בכוחו של החזון, ואפילו הדמיוני ביותר, להשפיע ולעצב את המציאות.

החזון המוצלח הוא המצפן המנווט את החברות בנתיב ההצלחה. ברור ומובן, שעל מנת שחזון ימלא את תפקידו, עליו להיות מקיף, מפורט ומוסכם על כל הגורמים האמורים לקחת חלק במימושו. כמו כן, ללא כלים מעשיים, אפילו החזון הטוב יותר לא יתממש במציאות. אולם, הדבר החשוב ביותר הוא שהחזון יהיה חיובי, מאתגר ומלהיב, ויהיה בכוחו למשוך אנשים שירצו להגשימו. לשם כך, יש צורך במנהלים המסוגלים לדמיין את העתיד הרצוי, ולפעול למימושו.

פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרנית, מבחין בין מנהלים החוזים רק את מה שהם רואים, למנהיגים שניחנו ביכולת לראות במציאות הקיימת את מה שהם חוזים לעתיד. במילים אחרות, בין אלו שהמצוי קובע עבורם את הרצוי, לאלו שעבורם הרצוי קובע את דמותו של המצוי.

כדי ליצור חזון עלינו להתנתק מההווה, ולדמיין את העתיד הרצוי. חישבו על שנה כלשהיא בעתיד, 2012 או אפילו 2020, ותארו את הארגון כפי שהייתם רוצים לראות אותו באותה שנה. העתיד מוסתר בענן של נסיבות, תנאים, מגבלות וציפיות. אל תתנו לכך להרתיע אתכם. במקום להיות מוגבלים על ידי המציאות, התמקדו בחלומכם, ובמשך כמה רגעים התעלמו לחלוטין מהמשאבים הנדרשים כדי לממשו. אם תעשו כך, מחשבותיכם ודמיונותיכם ישתחררו, ויובילו אתכם ליצירה של משהו חדש, ולאפשרויות שמעולם לא חשבתם עליהן.

עיצוב חזון לחברה אינו תהליך רציונלי ואנליטי בעיקרו, אלא תהליך ריגשי, ואינטואיטיבי, המבטא את השאיפות הכמוסות של יוצריו. לכן, צאו מהמשרד, ולכו למקום הגורם לכם להרגיש נינוחים ורגועים בית קפה, גינה או חוף הים. שם תוכלו להשתחרר ממגבלות ומקשיי היום יום, ולהתחבר לעתיד, והאפשרויות המרתקות והמאתגרות, שטמונות בו.

ניטשה אמר כי "מי שיש לו מדוע לחיות, יכול לסבול כמעט כל איך". נסו לחשוב מה יגרום לכם להרגיש גאווה בעבודתכם ובחייכם, והאם יש לכם שליחות בחיים. אם החזון יספק תשובות לשאלות אלו, הוא יסייע לכם לעבור תקופות קשות, להתמודד עם אתגרים, להשתקם מהר מכשלונות ולנוע בהתלהבות קדימה. אם ההחזון שעולה בדעתכם, גורם לכם להתרגשות ולחשש הרי זה סימן שאתם בכיוון הנכון, ויצרתם משהו גדול מכם, חזון שילהיב וירגש אתכם, ושלשם מימושו תהיו מוכנים להתאמץ.

אנו עומדים בפתח שנה חדשה, ועשור חדש. לאחר קרוב לשנתיים של קפאון, נראה כי מנועי הכלכלה מתחילים לנוע שוב בקצב מהיר יותר. תנאי התחרות השתנו בינתיים והיום יותר מתמיד חשוב לעצב מחדש או לבחון לעומק את הכיוון אליו החברה הולכת. זה הזמן המתאים לעצור לרגע, להתנתק, לנתח את המרכיבים החדשים, לחלום, ולעצב את חזון החברה שמתאים לתמונה העסקית החדשה שנוצרה ויהווה את כוכב הצפון שלה.

הדבר נכון, לא רק בתחום הקריירה, אלא בכל תחומי החיים - בהורות, בזוגיות, בבריאות, ובאיכות החיים. כיתבו את שאיפותיכם על דף בכוונה מלאה לממשם, והאמינו לעצמכם כך תחוללו את המציאות הרצויה.

  1. אשמח לשמוע מכם רעיונות לנושאים שבהם תרצו שנעסוק.
  2. שאלות ודילמות בהן תרצו שנשתף את שאר הקוראים ועצות מנסיונכם האישי. לשם כך פנו אלי, בכתב, לכתובת lipetzl@gmail.com