חודש שני ברציפות: ירידה בנכונות לרכוש דירה בישראל

בסוף 2009 מספר המתכננים לרכוש דירה גבוה ב-50% לעומת סוף 2008

למרות התמתנות במגמה בחודשיים האחרונים, מספרם של המתכננים לרכוש דירה בסוף 2009 גבוה ב-50% לעומת מספרם בסוף 2008 - כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן קסלמן Pwc. על-פי הסקר שנערך במסגרת המדד, שיעור הנכונות לרכישת דירה בששת החודשים הקרובים עמד על 7.5% מכלל הנשאלים בדצמבר.

כזכור, הגאות בשוק המגורים לישראל בשנה החולפת נתנה את אותותיה גם על נתוני הנכונות לרכישת דירה, חדשה או ישנה; באוגוסט הגיעה הנכונות הזו לשיא - 13.2% מכלל הנשאלים - וחודשיים לפני כן שהתה ברמת השפל השנתית שלה - 5.5%, פחות ממחצית מהשיא.

גם אם ננטרל תנודתיות של חודש כזה או אחר באמצעות ממוצע נתוני שלושת החודשים האחרונים, נראה כי מספרם של הישראלים ששקלו השנה לקנות דירה לפני שמחירה ימשיך לטפס, הגיע במהלך 2009 לשיא דו-ספרתי. גם כאן, אגב, נרשם שפל - הפעם מוקדם יותר (פברואר) וסמוך יותר ללב המשבר הכלכלי העולמי. אז שיעור המתכוונים לרכוש דירה צנח לרמתו הנמוכה מאז תחילת 2006 (6.5% בלבד).

בחזרה לנתונים החודשיים, הרי שהנכונות לרכוש דירה חדשה ממשיכה לסגת בהדרגה זה החודש השני, במקביל לדיווחים על קיפאון ואפילו ירידה במחירים. ניתן לראות זאת גם מנתוני המגמה, שכן הממוצע בשלושת החודשים האחרונים (8.4%) גבוה יותר מנתוני הסקר החודשי (7.5%) וכן מפילוח התשובות: מספר המתכוונים לרכוש דירת יד-שנייה בחצי השנה הקרובה ירד בדצמבר בקצב חד יותר ביחס למעוניינים בדירה חדשה; מספרם של המתלבטים אם לרכוש דירה בכלל גדל ב-53% והוא מהווה כבר שליש מכלל הנשאלים שהביעו נכונות כלשהיא.

בהשוואה מול הביקוש לדירות חדשות, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה כי הנתון האחרון סובל מתנודתיות רבה יותר, היות ואינו מחושב על בסיס ממוצע נע. ועדיין, גם כאן הגיע הביקוש לשיא באוגוסט, וביקושי שפל נרשמו מוקדם יותר. בדומה לנתוני מדד אמון הצרכנים, הביקושים במגמת ירידה בחודשים האחרונים, אולם באופן חד יותר מהנכונות המבוטאת בסקר שלנו. למעשה, הנתון האחרון מחודש נובמבר מצביע כי הביקושים הנוכחיים לדירות קרובים מאוד לרמתם שנה קודם.

11