בנק ישראל: העלאת הריבית לא תביא לירידה חדה בדולר

הבנק הוריד גם החודש את הנחות שער החליפין שלו בפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה וצופה שער דולר ממוצע של 3.74 שקלים ב-2010 ■ הבנק: "עליית הריבית תשפיע באופן מתון על שער החליפין"

בנק ישראל מודאג מהעלייה בציפיות האינפלציה והתחממות שוק הנדל"ן בישראל, ופחות מייסוף השקל, ולכן החליט להעלות את הריבית בחודש שעבר ב-0.25% ל-1.25%. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפרסם היום (ב') הבנק.

4 חברי הנהלה מייעצים לנגיד סטנלי פישר בהחלטת הריבית. מתוכם, 3 תמכו בהעלאת הריבית בחודש דצמבר ואחד התנגד, מתוך חשש כי "התאוששות הכלכלה העולמית עדיין שברירית ועדיף להמתין לפני העלאת הריבית". יצוין כי גם בחודש נובמבר התנגד חבר הנהלה אחד להעלאת הריבית בטענה ש"עדיף לחכות חודש נוסף לפני העלאת הריבית בכדי להימנע מהסיכון של העלאת ריבית מוקדמת מדי".

חברי ההנהלה שתמכו בהעלאת הריבית הדגישו את העלייה בציפיות האינפלציה, חריגת האינפלציה מהיעד העליון (3%), ההתאוששות הכלכלית בעולם שמביאה לגידול בסחר העולמי, וכן "התבססות ההתאוששות בפעילות ועלייה במחירי הנכסים, ובכללם מחירי הדיור".

זו הפעם הראשונה שבנק ישראל מזכיר את הגאות במחירי הדירות שגורם שמהווה דאגה עבורו וכמניע להעלאת הריבית, וזאת לאחר שנגיד בנק ישראל בעצמו שלל בחודש ספטמבר את היווצרותה של בועה בשוק הנדל"ן. לפי נתוני משרד האוצר, מחירי הדירות בישראל זינקו ב-14% בשנה האחרונה וב-36% מאז תחילת 2008.

השפעה מתונה על שער החליפין?

מעיון בפרוטוקולים עולה, כי בנק ישראל נשמע אופטימי יותר באשר להתאוששות הכלכלית במשק מאשר בחודש שעבר. רק היום העלה הבנק את תחזית הצמיחה במשק ל-2010 מרמה של 2.5% ל-3.5%, ובפרוטוקולים מצוין עוד שמנתונים ראשוניים של סקר החברות לרבעון הרביעי עולה, כי החברות במשק מדווחות על התרחבות בפעילות העסקית ברבעון האחרון של 2009.

ההאצה בצמיחה מאפשרת לבנק ישראל להתמקד יותר באיום האינפלציוני, ואכן הפרוטוקולים מעידים על טון קשוח יותר של הבנק כלפי העלייה בציפיות האינפלציה. ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר, הסתכמה האינפלציה ב-3.8%, וזאת בשעה שציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עלו גם לרמה של 2.7%. בבנק מעריכים כי האינפלציה תמשיך לחרוג מתחום היעד גם בחודשים הקרובים ותתמתן בהמשך השנה.

ומה באשר לדולר שנחלש היום מתחת ל-3.69 שקלים בזמן שבשוק רואים בהעלאות הריבית והרחבת פער הריביות בין ישראל לארה"ב כגורם מרכזי להיחלשות הדולר? ובכן, בבנק ישראל מציינים כי "עליית הריבית תשפיע באופן מתון על שער החליפין". בפועל, מאז ההחלטה האחרונה להעלות את הריבית ב-28 בדצמבר, נחלש הדולר בכ-3% מול השקל ובנק ישראל התערב מספר פעמים בשוק ורכש מאות מיליוני דולרים - ללא הצלחה לעצור את ייסוף השקל.

בכלל, מעיון בפרוטוקולים נראה שגם בבנק ישראל מסתגלים לייסוף השקל. בתרחיש הבסיסי במודל האקונומטרי הרבעוני של הבנק צוין, כי המודל מניח שער דולר ממוצע של כ-3.74 שקל בשנת 2010, לעומת שערים גבוהים יותר בחודשים הקודמים. כך, למשל, בפרוטוקולים שפורסמו בחודש שעבר נגזרה הנחה של 3.76-3.84 שקלים לדולר, לפני חודשיים ההנחה הייתה 3.82-3.89 שקלים לדולר ולפני 3 חודשים - 3.84-3.95 שקלים לדולר.