רכישות דירות באזור המרכז ע"י הזרים צנחו ב-34% ב-2009

כך עולה מנתוני משרד האוצר ■ ירידות חדות נרשמו גם בנתניה וברחובות ■ יחס הרכישות לעומת המכירות חזר לרמתו מ-2002 ■ "הציפייה של המוכרים היא כי עליות המחיר החדות באזור המרכז הגיעו לכלל מיצוי"

שוק הנדל"ן הישראלי כבר לא מפתה את המשקיעים הזרים כבעבר. משרד האוצר פרסם היום (ב') סקירה על פעילות ושבי החוץ בשוק הנדל"ן בשנת 2009, ממנה עולה כי רכישות הדירות על ידי הזרים ירדה ב-13% בהשוואה ל-2008, וזאת בהמשך לירידה החדה של 33% שנרשמה ב-2008, כתוצאה מהמשבר העולמי. בשנה החולפת רכשו הזרים 2,800 דירות.

"ירידות חדות במיוחד ברכישות הדירות על ידי הזרים נרשמו באזור המרכז, נתניה ורחובות - 34-41%", נמסר מהאוצר. "הירידה בפעילות תושבי החוץ בפלח דירות היוקרה הייתה חדה יותר: ירידה כמותית של 19% וירידה של 22% בהיקף הכספי". לפי נתוני האוצר, ההיקף הכספי של רכישות הדירות על ידי הזרים ב-2009 הסתכם ב-4.3 מיליארד שקל, כאשר דירות היוקרה היוו כחמישית מהסכום.

נתוני האוצר חושפים גם פרט מעניין באשר למשקלם של הזרים בשוק הנדל"ן. לפי הנתונים, רכישות הזרים ב-2009 היוו רק 2.8% מסך שוק הדירות למגורים, לעומת 5% בשנות השיא של פעילותם בארץ. ישנן ערים שבהן הזרים פעילים יותר ומגיעים ל-6-11% מהשוק, כגון בירושלים, אילת ונתניה. בשוק דירות היוקרה משקלם של הזרים גבוה יותר ומגיע ל-30% מסך הרכישות.

הנתונים מראים לא רק שהזרים קונים פחות, אלא הם גם מוכרים יותר דירות. בשנה שעברה מכרו הזרים 2,400 דירות, עלייה של 10% בהשוואה ל-2008.

"בכך חזר היחס של רכישות למכירות לרמת השפל שנרשמה בשנת 2002 - 1.2", נכתב בסקירת האוצר. "על כל דירה שנרכשה ע"י תושב חוץ באזור המרכז נמכרו 1.8 דירות באזור זה ע"י תושבי חוץ - היחס הגבוה ביותר בהשוואה ארצית. יש בכך כדי לבטא את הציפייה של המוכרים כי עליות המחיר החדות באזור זה הגיעו לכלל מיצוי".

זוהי הסקירה השנייה בחודש האחרון של משרד האוצר אשר שופכת מים צוננים על שוק הנדל"ן. כזכור, לפני כשבועיים פרסם האוצר נתונים שהראו על ירידות במחירי הדירות בחודש נובמבר, בשיעור של 5.7% בכל הארץ. בסקירה היום מתייחס האוצר שוב לרוכשים הדירות המקומיים ומציג נתונים המעידים על אופי המשקיעים שרכשו דירות בשנתיים האחרונות.

"שיעור המשקיעים המקומיים שבחרו למכור את הנכס בשנת 2009, שנה בלבד לאחר רכישתו, גבוה משמעותית בהשוואה למשקיעים תושבי החוץ, אף כי בממוצע, משך תקופת האחזקה של התושבים המקומיים ארוך יותר. יש בממצא זה כדי לרמז על כניסה של משקיעים מקומיים בעלי אופק השקעה קצר בשנתיים האחרונות", נכתב בסקירה.