מייסד פייסבוק מארק צוקרברג: עידן הפרטיות באינטרנט עבר

באחרונה ספגה פייסבוק ביקורות על שינוי הגדרת הפרטיות, אבל המייסד בשלו: "למשתמשים שלנו אין ציפייה לפרטיות"

אובדן הפרטיות הוא אחד הנושאים שמעסיקים במיוחד לא מעט משתמשים ברשת החברתית פייסבוק, במיוחד לאחר שלאחרונה שינתה הרשת שוב את הגדרות הפרטיות שלה. אבל נראה כי מה שמטריד את הגולשים בפייסבוק בכלל לא מפריע למייסד שלה.

במסגרת אירוע הענקת פרסי קראנצ'יס לשנת 2009, מטעם בלוגים טכנולוגיים כמו טק קראנץ' ו-GigaOM, בו זכתה פייסבוק בפעם השלישית בתואר הסטארט-אפ או המוצר הטוב ביותר, ציין המייסד מארק צוקרברג כי לדעתו למשתמשים בפייסבוק כבר אין כל ציפייה לפרטיות ברשת. צוקרברג טען כי הפרטיות כבר איננה משמשת כ"נורמה חברתית". עוד אמר כי עליית כוחן של הרשתות החברתיות מבטאת את עמדות הגולשים שהשתנו בשנים האחרונות.

דבריו של צוקרברג מעלים פליאה לאור העובדה כי נושא פרטיות המידע באינטרנט הפך לשנוי במחלוקת בשנים האחרונות עם חברות כמו גוגל, פייסבוק ואחרות, השומרות מידע על הגולשים, שבעצמם נוטים גם לשתף מידע ברשתות החברתיות ובאתרים השונים.

"אנשים כבר התרגלו לא רק לשיתוף כמויות וסוגים הולכים ומתרחבים של מידע, אלא גם לשיתופו הפתוח יותר עם כמויות הולכות וגדלות של אנשים", אמר צוקרברג בתערוכה. "כשהתחלתי את דרכי, בחדר השינה שלי באוניברסיטת הרווארד, השאלה ששאלו אותי הרבה אנשים היתה: 'למה בכלל שארצה לשים את המידע עליי באינטרנט? למה שארצה שיהיה לי אתר?'. ואז, ב-5-6 השנים האחרונות, רעיון הבלוגינג התחיל להמריא בענק, כמו גם כל מיני שירותים אחרים שבהם אנשים משתפים את המידע שלהם", הוסיף מייסד פייסבוק.

לטענת צוקרברג, אחד מתפקידיו של פייסבוק הוא לברר מהן הנורמות החברתיות הדומיננטיות כיום. לדבריו, לעובדים בפייסבוק "חשוב תמיד לשמור על ראש צעיר, לשאול את עצמנו מה היינו עושים לו הקמנו את החברה כיום".

צוקרברג ציין כי לו היה מקים את פייסבוק כיום, לא היה טורח כל-כך על נושא הפרטיות.

פייסבוק עוררה בשבועות האחרונים סערה ברשת, לאחר שהחליטה לשנות את הגדרות הפרטיות של 350 מיליון משתמשיה. עיקר השינויים נבע מכך שברירת המחדל של הגדרות הפרטיות ביקשה להפוך את המידע שהיה מוגדר עד כה כפרטי לפומבי.

מהלך זה עורר את זעמם של לא מעט אנשים וגופים באינטרנט ומחוצה לה. לפני מספר שבועות אף הגישו מספר ארגוני פרטיות תלונה רשמית נגד פייסבוק לרשות התקשורת הפדראלית (FCC), כדי שתחקור את הרשת החברתית בעניין.

הגופים טענו כי השינויים במדיניות הגדרת הפרטיות של פייסבוק מנוגדים לחוק, הקובע כי כל גוף שמנהל מאגר מידע על הלקוחות שלו מחוייב לקבל את רשותם לפני ביצוע שינויים. לטענת הארגונים, בעקבות השינויים בפייסבוק, לגולשים יהיה קשה לחזור לרמת הפרטיות שהיתה להם קודם להם.