האם יצרנית רכיבי ה-iPhone עבור אפל בדרך לייצר בערד?

מוטורולה מקיימת מו"מ עם מספר גופים על מכירת מפעל הייצור שלה, בהם חברה טייוואנית, המייצרת מוצרים עבור חברות כמו מיקרוסופט, נינטנדו ואפל ■ גורם המקורב למפעל: "מוטורולה רוצה כבר שנים למכור המפעל"

חברת מוטורולה ישראל נמצאת במגעים עם חברת Foxconn הטייוואנית לרכישת מפעל הייצור שלה בערד, המעסיק 500 עובדים - כך נודע ל"גלובס".

Foxconn היא חברה לייצור מוצרי אלקטרוניקה בידוריים לחברות טכנולוגיה כמו אפל, סוני, מיקרוסופט, נינטנדו, דל ו-HP. שמה של Foxconn אינו מוכר לקהל הצרכנים, אך מדובר בחברה מוכרת מאוד בתעשייה, שכן היא פועלת מאחור הקלעים ומייצרת מכשירים ורכיבים אלקטרוניים שונים עבור יצרניות אלקטרוניקה רבות.

את עיקר תשומת הלב רכשה foxconn בשל היותה אחת היצרניות העיקריות של מכשיר ה-iPhone הפופולרי של חברת אפל. זו גם הסיבה ששמה עלה לאחרונה לכותרות, כשעובד החברה איבד אבטיפוס של ה-ה-iPhone, שעליו יכריזו רק לקראת הקיץ הקרוב. העובד לקח קשה את האבידה וקפץ אל מותו מהקומה ה-12 בבניין מגוריו - זאת לאחר שהחברה פתחה בחקירה נגדו.

במוטורולה ישראל לא הכחישו היום (ג') את המו"מ עם החברה הטייוואנית. בתשובה לשאלה האם קיימים מו"מ מול foxconn, נמסר מהחברה כי "מוטורולה מסרבת להתייחס לגורמים כאלה ואחרים המביעים עניין במפעל".

שוקלת הכנסת גורמי ייצור למפעל

מוטורולה החליטה לקיים מו"מ על מכירת מפעל הייצור היחידי שלה בישראל לאור קשיים כספיים וירידה בהזמנות. בשנים האחרונות אף נרשמו מספר סבבי פיטורים בחברה, בדצמבר האחרון הודיעה מוטורולה ישראל כי תפטר כ-20 עובדים במסגרת סגירת פרויקט בחברה ו-20 עובדים נוספים יעזבו את החברה בעקבות הגעתם לגיל פרישה. הפיטורים הללו התווספו ל-80 עובדים שפוטרו מאז תחילת 2009 במפעל בערד ובמשרדיה בתל אביב. מוטורולה ישראל מעסיקה כ-3,000 עובדים במרכזי הפיתוח והשירות שלה בכל רחבי הארץ.

המפעל בערד נחשב לגאווה בארץ, בעיקר בזכות הייצור של סדרת הטלפונים הקבועים לרכב - ספיריט, ומייצר מכשירי קשר, מסופונים ומודמים. אך למרות הגאווה ותחומי הייצור הרבים, כאמור, בתקופה האחרונה ירדו ההזמנות. "המצב במפעל בערד לא טוב כבר הרבה זמן ואין שם עבודה", אומר גורם המקורב למפעל ל"גלובס". "כמעט שלא מתקבלות הזמנות, אין מוצרים וגם מכשיר הספיריט מיוצר בכמויות מאוד קטנות", אומר אותו גורם ומוסיף כי "מוטורולה רוצה כבר שנים למכור את המפעל. זה לא דבר חדש, אין לה עניין בו".

מנכ"ל מוטורולה ישראל הפורש, אלישע ינאי, הכחיש היום בשיחה עם "גלובס" את השמועות לסגירת מפעל מוטורולה בערד. "המפעל לא ייסגר ולא יפוטרו מאות עובדים", אומר ינאי. "זה פשוט לא נכון".

מוטורולה העולמית גם בקשיים

מוטורולה, כאמור, מקיימת מגעים למכירת המפעל ומקבלת הצעות רכש אך במקביל היא גם בודקת אפשרות לפתוח אותו לייצור עבור גורמים נוספים, כשעם חלקם התקיימו מגעים ראשוניים, חלקם מישראל. בשלב זה לא ברור מי יהיה אחראי על המפעל ועובדיו במקרה שחברות אחרות ייכנסו לתהליך הייצור בו.

"החברה בוחנת את מעמדו של המפעל בערד בהתייחס לעובדה שהוא פועל בעולם תחרותי וגלובלי", מסרה החברה בתגובה. "בין יתר הנושאים הנבחנים, שוקלת החברה אפשרויות שונות, מתוך כוונה להגדיל את נפח הייצור בו".

לאחרונה החליטה מוטורולה להיפרד מנכס אחר שהחזיקה בישראל, לאחר שהחברה העולמית מכרה את חברת הסלולר מירס לאיש העסקים הצרפתי ובעל השליטה בהוט, פטריק דרהי. מוטורולה העולמית החליטה לצאת מניהול ואחזקה של חברות סלולר גם בעולם ולהתמקד בתחומים אחרים.

החברה העולמית עוברת תקופה קשה, בעיקר בחטיבת הסלולר שלה שעמדה בשלב מסוים למכירה. מוטורולה ספגה ירידה משמעותית בנתח השוק העולמי שלה בשוק הסלולר וירדה מ-8% ברבעון השלישי של 2008 ל-4.5% ברבעון השלישי של 2009. עם זאת, בחודשים האחרונים החברה מגלה סימני התאוששות לאחר שהחלה לשווק מכשירי סלולר חדשים עם מערכת ההפעלה המצליחה של גוגל, אנדרואיד, מה שאמור לעזור לה למנף את עצמה חזרה למעלה.

קיבלה מיליונים מהמדינה

מוטורולה נחשבת לחברה ותיקה מאוד בישראל ופועלת בארץ כבר עשורים רבים. בשנים אלה נהנתה החברה מהטבות ממשלתיות לא מבוטלות. מוטורולה קיבלה מהמדען הראשי של משרד התמ"ת סיוע כספי, חלקו במענקים, בהיקף של 139 מיליון דולר. עד כה החזירה החברה תמלוגים בסך של 70 מיליון דולר, כשב-2009 החזירה 1.6 מיליון דולר מתוכם. יש לציין כי הנתונים הנגישים למשרד המדען הם רק מאז שנת 1984, כך שהסכום למעשה גדול יותר. מאז שנת 2004 מוטורולה ישראל אינה נתמכת על ידו.

במשרדו של המדען הראשי ציינו עוד כי מוטורולה לא חייבת לו כספים, אולם ל"גלובס" נודע כי החברה עדיין מחויבת בדיווח על מכירות בגין מוצרי מחקר ופיתוח שנתמכו ע"י המדען הראשי לצורך המשך תשלום תמלוגים עתידיים. מבחינה התנהלות מול מרכז ההשקעות של התמ"ת, מוטורולה לא הגישה בשבע השנים האחרונות בקשות לסיוע, אך קודם לכן קיבלה מהמדינה הטבות מס שאינן כרוכות בהחזר.