המל"ג אישרה סופית: בר-אילן תקים את ביה"ס לרפואה בגליל

נשיא בר-אילן: "נחזיר לישראל עשרות חוקרים ורופאים מחו"ל שישתלבו בביה"ס" ■ "סיכוי נמוך לפתוח את הלימודים כבר באוקטובר השנה" ■ ביה"ס יוקם בדרום העיר צפת, כפי שהחליטה הממשלה כבר במארס 2009

36 שנים לאחר שהפסידה בסיבוב הקודם על הקמת בית ספר לרפואה, קיבלה הערב אוניברסיטת בר אילן את האישור הסופי להקמת בית ספר חדש, חמישי במספר, בעיר צפת. מליאת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה לפני שעה קלה, ברוב של עשרה בעד ונמנע אחד, את המלצת הוועדה המקצועית של המל"ג להטיל על בר אילן להקים את ביה"ס החדש לרפואה.

ביה"ס יוקם בדרומה של העיר, כפי שהחליטה הממשלה כבר במארס 2009. ביה"ס החדש שיוקם בצפון אמור להוות זריקת מרץ לגליל ולהביא אוכלוסיה איכותית של סטודנטים, מרצים, חוקרים ורופאים לאזור וכן לשפר את איכות הרפואה בצפון. על פי התוכניות שהגישה בר אילן, מתוכנן לקום בצמוד לביה"ס גם מכון למחקר רפואי וכן מעונות סטודנטים, שכונות מגורי סגל, מרכז מסחרי ועוד.

יו"ר המל"ג ושר החינוך, גדעון סער, בירך על ההחלטה וציין כי "מדובר בבשורה לגליל, בשורה לצעירים בישראל ובשורה בהקשר של התמודדות עם המחסור הצפוי ברופאים". במהלך הדיון הערב נימק יו"ר הוועדה המקצועית, אהרון בית הלחמי, את ההחלטה להעדיף את הצעתה של בר אילן על פני הצעה משותפת שהוגשה על ידי הטכניון ואוניברסיטת חיפה וציין כי הצעת בר אילן היתה טובה יותר בהיבטים של מנהיגות וצוות אקדמי, חדשנות ואופן ניהול בית הספר.

הוועדה המקצועית המליצה למליאת המועצה כי תוכנית הלימודים בביה"ס החדש לרפואה תהיה על בסיס של ארבע שנות לימוד, בדומה שליטת הלימוד הנהוגה באוניברסיטאות מובילות בארה"ב וכזו הפועלת בהצלחה בשנתיים האחרונות בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

עוד ציינו חברי הוועדה המקצועית כי בפני בר אילן עומדות מספר התניות להקמה ולניהול של בית הספר: הסטודנטים יקבלו את הכשרתם מיום לימודיהם הראשון ועד להשלמת הלימודים לתואר דוקטור באזור הגליל והצפון; לפחות שני שליש מהסגל האקדמי הבכיר יתגורר בצפון; ביה"ס ייפתח לאחר שתופעל תוכנית שדרוג מתאימה לבתי החולים ולמרפאות באזור הגליל והצפון.

התחייבויות לתרומות

נשיא אוניברסיטת בר אילן, פרופ' משה קווה, ציין היום בשיחה עם "גלובס" כי הוא מאושר מההחלטה וכי "מדובר ביום היסטורי עבור בר אילן, שעשתה מאמצים רבים והיתה נחושה להקים את בית הספר". קווה קיבל הערב טלפונים רבים מתורמים בארה"ב, מאנשי מערכת הבריאות והרפואה וכן מהשר סער ומיו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' מנואל טרכטנברג, שבירכו אותו על ההחלטה.

גם המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, בירך הערב על ההחלטה וציין כי "עברנו עוד משוכה בדרך להקמת בית הספר לרפואה בצפת. אני משוכנע שאוניברסיטת בר אילן תבצע ותפעיל את בית הספר על הצד הטוב ביותר. אנחנו מובילים את המהלך לפתיחת בית הספר באוקטובר השנה ופועלים מול כל הגורמים, וכעת גם מול בר אילן, לקדם את הנושא".

קווה עצמו סיפר הערב כי בחודשים האחרונים נעשו פניות לחוקרים ולרופאים ישראליים שעזבו את המדינה בעבר לאוניברסיטאות מובילות בחו"ל וכי בר אילן תשיב לארץ עשרות רופאים, מרצים וחוקרים כדי שישתלבו בביה"ס לרפואה המיועד.

עוד הוסיף קווה כי "הוא שמח על שיתוף הפעולה הרב שקיבל מבתי החולים בצפון וכן מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל" וכי הוא מתכוון להתחיל ולקדם את הקמת בית הספר כבר ממחר. לקווה ולבר אילן יש גם התחייבויות ממספר גורמים לתרומות עבור ביה"ס וסביבתו ובימים הקרובים ייבחנו התקציבים לכך. באשר למועד פתיחת לימודי הרפואה בצפת ציין קווה כי "הסיכוי לפתוח את הלימודים כבר באוקטובר השנה נמוך אך לא אפסי. תבדוק איתי עוד חודש-חודשיים ונדע יותר טוב".

יש לציין כי בשבועות האחרונים ניסו באוניברסיטת חיפה ובטכניון לטרפד את החלטת הוועדה המקצועית לבחור בבר אילן להקמת ביה"ס לרפואה וגורמים שונים פנו במאמרים ובמכתבים לתקשורת ולמל"ג כדי להביא לשינוי ההחלטה, אך ללא הועיל. על כך ציין קווה כי "אני מעדיף לא להגיב כי זה לא ראוי לדבר על הצד השני. אפשר רק לומר שלא הייתה לנו נחת מההתנהגות הזאת".