גוגל שוקלת לסגת מסין בעקבות מתקפות האקרים

עשרות חשבונות GMAIL של פעילי זכויות אדם נפרצו, במקביל למתקפות האקרים על 20 חברות גדולות נוספות ■ גוגל: שוקלים לסגור את הפעילות בסין עקב הצנזורה של הממשל הסיני על האינטרנט והיחס העלוב לזכויות האדם ■ תג המחיר: אובדן הכנסות של 600 מיליון דולר בשנה

האם גוגל מוותרת על סין? גוגל, חברת האינטרנט שפיתחה את מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, הודיעה הלילה כי היא עשויה לצאת מהשוק הסיני ולסגור את משרדיה שם, בעקבות מתקפה על חשבונות אי-מייל של פעילי זכויות אדם שהשתמשו בשירותיה.

לא ברור מי עומד מאחרוי המתקפה, אך נראה כי לגוגל נמאס להתמודד עם בעיית זכויות האדם בסין. גוגל מסרה כי לפחות 20 חברות גדולות אחרות הפועלות במגוון תעשיות - מפיננסים דרך מדיה ועד כימיקלים - סומנו כיעד למתקפה על ידי האקרים בסין. התקפות אלו מגיעות לאחר שבעבר ניסו השלטונות בסין להגביל את חופש הביטוי באינטרנט, מה שמוביל את גוגל לחשוב מחדש על פעילותה שם.

4 שנים עברו מאז שגוגל החליטה להיכנס לשוק הסיני, צעד שהגיע באיחור, כפי שהודה אף בעבר המנכ"ל אריק שמידט. מנוע החיפוש של גוגל הוא אמנם הפופולארי בעולם, אך לא בסין. חברת ביידו הסינית היא זו שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולארי במדינה בה מתגוררים כ-1.3 מיליארד איש ו-338 מיליון גולשים ברשת.

ב-4 השנים האחרונות התמודדה גוגל עם אתגרים לא מעטים בסין, לא רק בתחרות העסקית העזה מול ביידו, אלא גם בניסיונות הממשל לצנזר את התכנים באינטרנט (בעיקר תכנים פורנוגרפיים). נסיגה מהשוק הסיני תעלה לגוגל בהכנסות שנתיות של 600 מיליון דולר. המרוויחה העיקרית, כמובן, היא ביידו, שתעמיק את אחיזתה בשוק החיפוש המקוון. הדבר ניכר היטב במניות השתיים, שכן גוגל איבדה אמש במסחר המאוחר בוול סטריט יותר מ-1% מערכה בזמן שביידו זינקה ב-7%.

הקש ששבר את גבה של גוגל הוא, כאמור, פריצה לעשרות חשבונות אי-מייל של פעילי זכויות אדם מארה"ב, סין ואירופה, אשר השתמשו בשירותי ה-GMAIL שלה. זאת, בזמן שהשלטונות בסין עוקבים אחר פעילי זכויות אדם באופן תמידי דרך אמצעי תקשורת שונים, כולל טלפון ואינטרנט.