שמעון דיק: "המפעל בערד יעבוד בתפוקה גבוהה. נחפש פתרונות"

לראשונה מאז הוכרז רשמית על תפקידו, נשיא מוטורולה ישראל הנכנס מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי הסיפור המרכזי הוא שינוי שנבחן לגבי מפעל הייצור בערד, אך אין כוונה או תוכנית לפטר עובדים

בשנתיים האחרונות זה כבר ריטואל קבוע - כל כמה חודשים מתפרסמת ידיעה על מוטורולה ישראל ועל הקיצוץ העתידי בכוח האדם שלה. מוטורולה העולמית, וזה לא סוד, עוברת שינויים בשל התכווצות הפעילות הבינלאומית שלה. זה התחיל בעיקר כתוצאה מהפגיעה בייצור הטלפונים הסלולריים. אך בסוף השנה הקרובה יושלם פיצול החטיבה. בד בבד החברה בוחנת כל פעילות מחדש בעקבות שינויים שהיא מבצעת, כאשר מוטורולה ישראל לא מקופחת. לראשונה מאז הוכרז רשמית על תפקידו, מתראיין שמעון דיק, נשיא מוטורולה ישראל, ומסביר שהסיפור המרכזי הוא שינוי שנבחן לגבי מפעל הייצור בערד, אך אין כוונה או תוכנית לפטר עובדים.

המצבת יציבה

* אתם מתכווצים?

"מוטורולה ישראל הודיעה לעיתונות בכמה הזדמנויות על התכווצויות שבעינינו נראות לא משמעותיות ולא משקפות את נפח העסקים שלנו".

* המעבר המתוכנן לאיירפורט סיטי לא יוביל לקיצוץ בכוח האדם?

"איירפורט סיטי נבנה תוך כוונה לשקף את מצבת כוח האדם הנוכחית.זה לא כולל מירס שכבר עברה לאיירפורט סיטי בבניין ליד מוטורולה, וגם לא את ערד שתישאר במקומה. אני חושב שעלית על נקודה מאוד נכונה. איירפורט סיטי משקפת היום מצבת כוח אדם עכשווית של מוטורולה, וזו אגב התחייבות של מוטורולה העולמית בסדר גודל של 150 מיליון דולר ל-10 שנים הקרובות".

בעצם, אתה אומר שמלבד מירס מצבת כוח האדם תישאר כמו שהיא ולא מתוכננים צעדי התייעלות נוספים בשנה הקרובה?

"בוא ננתח את זה בצורה פרטנית. קודם כל יש את הסיפור של ערד שדורש הסבר. איירפורט סיטי לא כולל את ערד. למעשה, יש לנו פה שלוש פעילויות. העיקרית שבהן היא מרכז פיתוח מאוד משמעותי שיציע צעדי התייעלות שעליהם הודענו בעיתונות. מדובר בעשרות בודדות של אנשים, אולי אפילו פחות. כרגע המרכז מתוכנן לעבור במלואו, עם עודפים של גידול, לאיירפורט. גם ההנהלה הבכירה במוטורלה העולמית הדגישה כי המרכז יזכה בתשומת הלב רבה בשנים הקרובות.

"בנוסף, יש לנו את הפעילות העסקית, הכוללת אחריות לא רק על מדינת ישראל, אלא גם על מדינות באירופה ובאפריקה, והנושא השלישי זה ערד".

העסקים בארץ לא מחזיקים

* בוא נדבר על ערד, מה שאני מבין הוא שהמפעל בהפסדים ולכן מתוכנן שינוי לגביו?

"קודם כל ערד זה מפעל ייצור. הוא לא מבטא עסקים. המפעל בערד הוא חלק ממערך ייצור עולמי. אנחנו יודעים שהמגמה בנושא ייצור באופן כללי בעולם הולכת לכיוון מזרח אסיה, ובעיקר לאזור סין, שם העלויות יותר נמוכות. זה באמת היה מפעל מאוד משמעותי והאנשים שהובילו את מוטורולה ישראל ב-20 שנה האחרונות הצליחו להמשיך לקיים את המפעל הזה בהיקפים שהוא עבד, וזו זכות. אבל אל תיקח את המפעל בתור אינדיקציה עסקית, קח אותו בתור גורם ייצורי, כחלק מחברה של עשרות מיליארדי דולרים שיכולה לפתח פה משהו אחד ולייצר פה משהו אחר. זו לא תלות.

"הלוואי שהיינו יכולים להחזיק את המפעל רק מהעסקים שאנחנו מייצרים במדינת ישראל, אבל זה לא המצב. במשך השנים המפעל הזה ייצר הרבה מוצרים שלאו דווקא קשורים לנושאים שפותחו בישראל. היקף הפעילות שלו גדל, ובעקיפין גם חיזק את ערד כמקום מגורים. אי אפשר ליצור קשר חד חד ערכי בין העסקים לבין המפעל".

"נכון להיום, אנחנו חושבים שכדי לתת תפוקה מלאה במפעל ולבטא את היכולות של העובדים ושל המכונות בו, יש לנו שתי ברירות: הראשונה, שאני זהיר בהתבטאות שלי לגביה, היא אם היו לי יותר עסקים, יורת הזמנות, במדינת ישראל, בעיקר ממשרד הביטחון, והשנייה וההגיונית, היא להכניס גורמים נוספים שייצרו במפעל, וזה בדיוק מה שאנחנו בוחנים כרגע".

* אותו מפעל ייצר גם עבור מותגים אחרים?

"כן. פעם היינו חושבים רק מוטורולה. היום אני אומר - מה שמעניין אותי זה קודם כל שהמפעל הזה ימשיך לעבוד עם מקסימום עובדים, במקום שנחשב כעיירת פיתוח שזקוקה מאוד לכוח אדם הזה שיופעל במפעל".

* זה משהו שנבחן כרגע, יש לכם הסכמים?

" אני לא הולך למשוך החוצה דברים שאני מייצר בערד. אני חושב שהמפעל הזה צריך לעבוד בתפוקה יותר גדולה, ואני מחפש את הפתרונות לזה בלי להגדיר כרגע כיוון, כי אני לא יודע מהו".

אם לא תצליחו להכניס ייצור של מותגים אחרים, מה לדעתך יקרה במפעל? "למה לחשוב שלילי? המדינה עוברת לנגב. כל הבה"דים, כל אמ"ן וכו' עוברים. צריך להבין שזו דרך עסקים נוספים שמוטורולה תקבל באזור הדרום, ובאמצעות גורמים נוספים שיהיו מעוניינים לבוא לנגב, המפעל הזה יהיה יותר פרודוקטיבי. אני בכלל לא חושב על אופציה אחרת".