דויטשה בנק: 10 המוטיבים שיעצבו את השווקים ב-2010

בדויטשה בנק מעריכים כי טרנד העלאות המסים נראה בלתי נמנע, וכי השווקים המתעוררים יכו את המפותחים ■ מייעצים למשקיעים לחפש את הדיבידנד ■ ממשיכים להיות זהירים בכל הקשור לסקטור הפיננסים ולסקטור מוצרי המותרות, שנשענים על תחזיות רווחים אופטימיות יתר על המידה

לצד מבול ההמלצות והתחזיות ל-2010 שנחת על שולחננו, התבלטה סקירה מעניינת של בנק ההשקעות דויטשה בנק, עליה חתומים לארי אדם, אסטרטג ההשקעות הראשי של הבנק בארה"ב, ומרשל גיטלר, אסטרטג ראשי בחטיבה הבינלאומית. מעניינת - מפני שהשניים ניתחו את האירועים הדומיננטיים בשווקים ויצרו מהם את רשימת עשרת המוטיבים המרכזיים שיעצבו את השווקים ב-2010. לכל אחד מהמוטיבים, הצמידו השניים המלצות למשקיעים.

1. "ממסים" את הצרכן

הצרכנים "מוסו" בשנתיים האחרונות, כאשר איבדו מקומות עבודה, משכורותיהם הוקפאו או התכווצו, מחירי האנרגיה עלו וכמוהם גם המסים עלו בפועל. שיעור האבטלה הגבוה היסטורית וההוצאה הצרכנית הנמוכה, מכבידים על הגירעון בתקציב שכן הם מקטינים את ההכנסות ממיסים, ולכן טרנד העלאות מיסים נראה בלתי נמנע.

ההשלכות למשקיעים

בדויטשה ממשיכים להיות זהירים בכל הקשור למניות מוצרי צריכה, ומעדיפים בסקטור את מניות המוצרים הבסיסיים, שפחות רגישות. סוגיית המיסוי היא גם אחת הסיבות להעדפת השווקים המתעוררים על פני המפותחים. הממשלות בשווקים המתעוררים לא יצטרכו לחתוך בהוצאותיהן או להעלות את המיסים, ולצרכנים במדינות אלה אין את המשקולות של חובות שצריך להקטין, כמו בשווקים המפותחים.

2. השווקים המתעוררים יכו את המפותחים

מניות בשווקים המתעוררים הניבו תשואת יתר יציבה על פני מניות בשווקים המפותחים בשנה החולפת. סיבה אחת, כמובן, היא העובדה שהם ירדו פחות מאשר השווקים המפותחים ב-2008, אבל ההתאוששות יותר מפיצתה על כך.

בדויטשה בנק מעריכים שתשואת היתר הזו תימשך גם השנה. זאת, מפני שבעיות רבות שמעיבות על השווקים המפותחים, נעדרות מהעולם המתעורר.

השלכות למשקיעים

אדם וגיטלר צופים כי הצמיחה בשווקים המתעוררים תהיה אחראית ליותר ממחצית הצמיחה הגלובלית ב-2010, ושוקי המניות שלהם יניבו תשואות טובות יותר. לכן על המשקיעים לפנות למקומות בהם נמצאת צמיחה.

3. חפשו את הדיבידנד

בשווקים המתעוררים, מניות גדולות ואיכותיות שמשלמות דיבידנדים ומחוללות חלק ניכר מההכנסות שלהן בשווקים המתעוררים, צפויות להניב תשואת יתר על פני מניות קטנות שמדורגות נמוך יותר.

ההשלכות למשקיעים

הדיבידנדים הפכו לחלק משמעותי מהתשואה הכוללת של התיק, במיוחד עבור משקיעים עם תיאבון לסיכון, שמחפשים דרך להשיא רווחים.

4. "ירח הדבש" מטשטש את הבעיות המבניות

אדם וגיטלר טוענים כי סביר שההרס המבני - כלומר האבטלה הגבוהה והגירעונות התקציביים הגדולים, שנגרמו כתוצאה מהמיתון הגלובלי - יוביל להתאוששות כלכלית איטית. הצמיחה במחצית הראשונה של 2010 עשויה להיות מואצת הודות למדיניות פיסקאלית ומוניטרית תומכות, עלייה בהוצאות ההון, בייצוא, בחידוש המלאים וב"תמריצים הסמויים" בארה"ב, לפני בחירות אמצע הכהונה במהלך 2010.

עם זאת, השניים טוענים השניים כי החיזוקים הללו עשויים לטשטש את החולשות שמתחת לפני השטח. אלה צפויות לצוף כשהפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופי יסירו את הנזילות מהשווקים, והממשלות יקטינו את ההוצאות שלהן ויעלו מיסים, על מנת להתמודד עם הגירעונות הכבדים.

ההשלכות למשקיעים

הראלי בשוק המניות עשוי להיעצר או לפחות להאט את הקצב שלו במהלך השנה, כשהחולשות הללו יהפכו למוחשיות. אדם וגיטלר ממליצים לבנות תיק השקעות מאוזן, עם החזקות ליבה שינצלו את היתרון של התחזית החיובית בתוספת הגנות, למקרה של אכזבה בשווקים.

5. השוק יתקן את עצמו בקצב מהיר יותר

התנודתיות בשווקים, שירדה בקצב מהיר מהשיא, הראלי החזק והמנטליות של "קנייה בתחתית" הובילו לשאננות, טוענים אדם וגיטלר. למעשה, למרות עלייה מצטברת של למעלה מ-65% בראלי, ה-S&P 500 נסוג במהלכו רק ארבע פעמים בכ-5% ויותר. הירידה הגדולה ביותר הייתה של 6.7% בלבד.

אדם וגיטלר מעריכים כי תכיפות התיקונים בשווקים תתגבר, מאחר שהמומנטום החיובי בתחילת 2010 יהפוך את החברות ליקרות יותר.

ההשלכות למשקיעים

אסור למשקיעים להיות אגרסיביים יתר על המידה בחשיפה לנכסים מסוכנים. הגמישות הקיימת באסטרטגיות גידור שונות חיוניות ליצירת פיזור בתיק ההשקעות.

6. לכו אחרי הכסף

השוק העולה סחף עימו כמעט את כל המניות, אבל עכשיו, כשההתאוששות בהתהוות והראלי הגיע לבגרות, צריך להקדיש תשומת לב רבה יותר למחקר יסודי ולבחירת מניות ספציפיות.

ב-2010 צופים בדויטשה שלושה מנועי צמיחה בשוק המניות הגלובלי: צמיחת ההכנסות, פעילות מתונה של מיזוגים ורכישות, ותזרימי מזומנים חיוביים. שיפור ביסודות הכלכליים צפוי לסייע לסקטורים מחזוריים, כמו סקטור האנרגיה.

ההשלכות למשקיעים

בדויטשה ממשיכים להיות זהירים בכל הקשור לסקטור הפיננסים ולסקטור מוצרי המותרות, שנשענים על תחזיות רווחים אופטימיות יתר על המידה. זאת, למרות הרגולציה הגוברת, האתגרים בזירת הנדל"ן המסחרי וצרכנים חסכניים יחסית. הסקטורים שנחשבים לעתירי מזומנים, כמו שירותי הבריאות והטכנולוגיה, צפויים להרוויח מהזדמנויות המיזוגים והרכישות, מהרכישות מחדש של מניות ומעליית שיעור הדיבידנד.

בשווקים מתעוררים, אוהדים אדם וגיטלר מדויטשה את המדינות עם מאגרי המזומנים החזקים ביותר, כמו ברזיל וסין, על פני מדינות שנבנו על מינופים, כמו ארגנטינה והונגריה.

7. הסחורות ייהנו משיפור בביקושים - אך לא הזהב

כשתחזיות הצמיחה בעולם מתוקנות כלפי מעלה, הסחורות צפויות להרוויח מהביקושים החזקים מהצפוי. בנוסף, הצמיחה הגלובלית צפויה לנבוע מאזורים רגישים יותר לסחורות, ועליית ההוצאות על תשתיות עשויה להזניק את חומרי הגלם לתעשייה.

כשהדולר יתייצב במחצית השנייה של 2010, הסחורות לא ייהנו מהרוח גבית שהעניק להם דולר חלש, ולכן המחירים יושפעו בעיקר ממאזני ההיצע והביקוש. סחורות שנשענות על צמיחה גלובלית, כמו אנרגיה, מתכות תעשייתיות וחקלאות, צפויות להניב תשואת יתר על פני סחורות שנחשבות ל"מקלט" עבור המשקיעים, ובראשם הזהב.

השלכות למשקיעים

בעוד הזהב עשוי לעלות עוד יותר בהתבסס על המומנטום והביקושים החזקים להשקעות, הצדקת מחירו הופכת להיות משימה קשה הרבה יותר.

סחורות גולמיות הניבו תשואת יתר משמעותית על פני מתכות יקרות ב-2009, אבל הן נותרו מתחת לרמות השיא שלהן, כך שבדויטשה מאמינים שהן עשויות להמשיך את המומנטום.

גידולים חקלאיים וזרעים פיגרו אחרי הראלי בסחורות. לדעת כלכלני דויטשה, לסחורות אלה פוטנציאל האפסייד הגדול ביותר בשוק.

8. מניות גלובליות: העבודה הקשה מתחילה

שוקי המניות חוו ירידה החדה ביותר, ואחריה התאוששות מהירה מאוד. ההתנערות מתרחיש "סוף העולם", הצפת השווקים בנזילות, וההתרחבות המתונה של מכפילי הרווח בציפייה להתאוששות ברווחי החברות, תדלקו את ההתאוששות הזו.

עם זאת, אדם וגיטלר מעריכים שבעוד הראלי יימשך לתוך 2010, התשואות צפויות להיות נמוכות הרבה יותר, ולהישען על הצמיחה ברווחים יותר מאשר על התרחבות מכפילי הרווח. העלאות ריבית של הבנקים המרכזיים בעולם ייצרו רוחות חזית פוטנציאליות.

ההשלכות למשקיעים

צפו תנודתיות גבוהה יותר, ביזור גבוה יותר בתשואות, וקורלציה נמוכה יותר בין סקטורים. לכן, בחירת מניות להשקעה חשובה הרבה יותר מרכישת השוק כולו, וקרנות מנוהלות יוכלו להניב תשואת יתר על פני קרנות מדדיות. מניות דיבידנד טובות ירוויחו כתוצאה מעליית חשיבותן.

9. הדולר יגיע לשפל

האתגרים איתם התמודד הדולר ב-2009 לא ייעלמו בקרוב, אך הרע מכל בגל השלילי מאחורינו והדולר עשוי להתייצב במחצית השנייה של 2010. ככל שהכלכלה האמריקנית תתאושש והריבית בארה"ב תעלה, כך הדולר צפוי להתחזק מול האירו והין. מנגד, הוא ייחלש מול מטבעות השווקים המתעוררים.

השלכות למשקיעים

משקיעים שלווים דולרים, הנושאים ריבית נמוכה, בעסקאות Carry Trade, כדי להשקיע במטבעות הנושאים ריבית גבוהה יותר, צריכים לשקול להחליפו בין היפני. בדויטשה אוהבים בעיקר מטבעות אסיאתיים.

10. הריבית תעלה

רמות הריבית ב-2009 היו נמוכות בשל השיא בהנפקות במטרה להזרים נזילות לשווקים, "הריצה למקלטים" של המשקיעים, ולחצים דפלציוניים. אבל אלו צפויים להתהפך ב-2010, ולהפעיל לחץ על הריביות לעלות.

ההשלכות למשקיעים

בדויטשה בנק מעדיפים אג"ח קונצרניות, כשהמרווחים הקטנים מול האג"ח הממשלתיות עשויים לקזז את התשואות הגבוהות. כשהאג"ח המדורגות גבוה מתומחרות בשווי הוגן, המשקיעים צריכים להתמקד בנישות כמו שטרי חוב של בנקים וסיפורי צמיחה בשווקים השונים.