נמצאה כלה לאלוטקס: תמזג לתוכה את אליום מדיקל

אליום, שייסד פרופ' דניאל יחיא, מפתחת סטנטים אורולוגיים *במקביל, משקיעה ביומדיקס, החברה-אם של אלוטקס, ב-4 חברות חממה חדשות

בליץ של הודעות הוציאה היום לבורסה חברת ביומדיקס, שמחזיקה בשליטה בחממות מיט"ב ואת"י ובכ-22% (בשרשור דרך מיט"ב) בחברת אלוטקס. במסגרת זו דווח על מיזוג פעילות חדשה לתוך אלוטקס, ובמקביל על השקעה ב-4 חברות חממה. מי שתמוזג לתוך אלוטקס, היא חברת הסטנטים האורולוגיים Allium Medical.

אלוטקס תפקדה בתשעת החודשים האחרונים כשלד חסר פעילות, לאחר שפעילותה הקודמת הופסקה על-ידי בעלי המניות שלה, לאחר שלא הגיעה ליעדיה הטכנולוגיים. עם הפסקת הפעילות, נותרו לחברה בקופה 13 מיליון שקל.

"נדרש אומץ כדי להפסיק פעילות חברה במצב כזה", אמר היום ל"גלובס" אלעד נגר, מנכ"ל ביומדיקס. "רוב החברות ימשכו פעילות כזו עד טיפת המזומן האחרונה".

במסגרת המהלך, אלוטקס תקצה לבעלי המניות של אליום 46% ממניותיה ובמקביל תקבל השקעה של 2.2 מיליון דולר מקרן פונטיפקס ומספירהד (לשעבר, קיור), חברת ההשקעות בבעלות ביומדיקס. לאחר מהלך זה יחזיקו פונטיפקס וספירהד ב-22% מהחברה, ולאלוטקס יהיו כ-5 מיליון דולר בקופה.

לאחר ההודעה ירדה היום מניית אלוטקס בכ-10% - שינוי מגמה לעומת העליות הנאות שרשמה שלשום ואתמול, כנראה בציפיה להודעה. כעת נסחרת החברה לפי שווי של כ-20 מיליון שקל.

מחכה לאיזה באפט

את אליום הקים פרופ' דניאל יחיא, אורולוג מוביל בבית החולים הלל יפה, שהיה בין מייסדי חברת Instent, יחד עם לואיס פל ופרופ' שלמה בן חיים, שנמכרה ב-1996 לחברת מדטרוניק ב-220 מיליון דולר.

בראיון קודם ל"גלובס", סיפר יחיא כי סטנטים אורולוגיים תמיד היו אחים חורגים למערכת, כי פותחו כהסבה של סטנטים לכלי הדם. את אליום הוא הקים יחד עם המהנדס רוני לוי.

בין המוצרים שכבר פיתחה החברה, נמצאים סטנטים גמישים לדרכי השתן, שיכולים להתכווץ עם פעולת השרירים; סטנט מחומר ייחודי, שמונע הצטברות אבנית; סטנט שנפרם במשיכה, כך שניתן להוציאו מהגוף; וסטנט משולש, המתאים לאזור הפרוסטטה.

אליום מומנה בהשקעה של יחיא עצמו. לחברה אישור CE לשיווק באירופה ומכירות ראשוניות. שני המוצרים הראשונים של אליום יוגשו לאישור ה-FDA ככל הנראה במהלך 2011-2010.

בעבר אמר יחיא כי "אם נצליח כחברה, זה יהיה נהדר. ואם, כשכבר נהיה חברה מבוססת, יבוא איזה וורן באפט ויקנה אותנו - זה יהיה חלום".

היום הוא אמר ל"גלובס" כי "אליום הסכימה להתמזג מתוך אמונה שלא מספיקה לה השקעה פיננסית, אלא היא זקוקה לגוף עם ניסיון ניהולי ושיווקי".

במקביל, דיווחה היום ביומדיקס על השקעה ב-4 חברות חממה חדשות, שלוש מהן בחממת א.ת.י ואחת בחממת מיט"ב ופונטיפקס וספירהד יוסיפו הון להשקעתה.

שלוש מההשקעות ביומדיקס תבצע לצד חברת רוש הבינלאומית, שתוסיף כ-250 אלף דולר לכל חברה. זהו למעשה המימוש הראשון של ההסכם, עליו חתמה רוש עם פונטיפקס, בעלת המניות הגדולה (18.6%) בביומדיקס. לפי ההסכם, פונטיפקס תאתר בישראל חברות בתחומי הפעילות של רוש ושני הצדדים ישקיעו בהן.

עוד פיתוח של רות ארנון

"בחממות הטכנולוגיות נהוג לקחת פרויקטים דלי סיכון, שפונים לשווקים פחות גדולים", אמר נגר, "אבל הפעם המהלך שונה לגמרי. לכן גם ציידנו את החברות הללו בסכומי כסף גדולים יותר".

בעבר אמרה פונטיפקס כי המודלים של חברות התרופות בישראל והאינדיקציות הנבחרות על-ידן אינם נכונים וזו החשיבות של שיתוף הפעולה עם רוש, שיכולה לכוון לאינדיקציות נכונות יותר.

את ההשקעה הגדולה, של 1.2 מיליון דולר, תקבל חברת Biovent, שמפתחת מוצר למניעת שפעת אחרי ההדבקה. את המוצר פיתחה פרופ' רות ארנון ממכון וייצמן, מפתחת הקופקסון.

חוץ מביובנט, חברת SiRNA, שפיתחה שיטה חדשה להולכת תרופות על בסיס iRNA (דור חדש ומבטיח של תרופות); תקבל מיליון דולר; חברת SRBI, שפיתחה נוגדן לטיפול במחלות דלקתיות במעיים, תקבל 500 אלף דולר; וחברת CACM, שמפתחת תרופה לסרטן העור ולסרטן הריאות, תקבל 1.1 מיליון דולר. *