אחרי גוגל: גם יאהו נפלה קורבן למתקפת האקרים בסין

כך מסר היום לבלומברג מקורב לפרשה שסירב להזדהות ■ רישום אתרי אינטרנט בסין: במקום "רשימה שחורה" של אתרים מצונזרים תהיה מעכשיו "רשימה לבנה" של אתרים מורשים, וכל האתרים שאינם נכללים בה ייחסמו

ענקית האינטרנט מס' 2 בעולם, יאהו , הייתה גם היא קורבן למתקפת האקרים דומה לזו שעברה גוגל בשבוע שעבר, כך דווח היום (ה') לסוכנות "בלומברג" מקורב לפרשה שסירב להזדהות.

יצוין כי מוקדם יותר יאהו, פרסמה הודעה רשמית לפיה היא תומכת בתגובת גוגל למתקפה ההאקרים בסין.

נזכיר כי מנוע החיפוש המוביל בסין, Baidu, גם הוא נפל אתמול למתקפת האקרים מקבוצה המכנה את עצמה "הצבא הקיברנטי האיראני" (Iranian Cyber Army) אשר פרצה שלשום(ג') לאתר והשביתה אותו למספר שעות.

בעקבות הפרשה על מתקפות ההאקרים, נוקט משרד המידע הסיני צעדים חדשים במאמץ לסנן תכנים בלתי רצויים באינטרנט. מעתה כל אתר אינטרנט יידרש להירשם ולקבל אישור בטרם יותר לצפייה בסין. רגולציה זו מציבה דרישות חדשות בפני חברות זרות המעוניינות שאתר האינטרנט העסקי שלהן יהיה פתוח בפני קוראים סיניים. נזכיר כי השבוע ענקית האינטרנט גוגל איימה לעזוב את סין ומסרבת לצנזר תוצאות.

במקום "רשימה שחורה" של אתרים מצונזרים תהיה מעכשיו "רשימה לבנה" של אתרים מורשים, וכל האתרים שאינם נכללים בה ייחסמו. בעלי אתרים ייאלצו להירשם, להיבדק ולקבל אישור מיוחד כדי להיכנס ל"רשימה הלבנה".

בהקשר הזה, נציין גם שהממשל הסיני הודיע היום כי הוא תומך בפיתוח חקיקות באינטרנט וכי נדרשים צעדים מנהליים נוספים אשר עולים בקנה אחד עם הנוהל הבינלאומי. הודעה זו נחשבת לתגובה הרשמית הראשונה של הממשלה אחרי האיום של גוגל בתחילת השבוע כי היא עלולה לסגת מן השוק בסין.

איך תשפיע הרשימה על החברות הזרות שפעילות בשוק העסקים הסיני?

לפי ההערכה, מיזמים של מחקר ופיתוח הדורשים נגישות גבוהה לאינטרנט יפגעו באופן משמעותי. סין עשתה בשנים האחרונות מאמץ למצב את עצמה כמרכז אזורי למחקר ופיתוח, אך מניעת הגישה לרשת עלולה לגרום לחברות זרות להעביר את תהליכי המו"פ למקומות אחרים. מהלך כזה עשוי להוביל לשגשוג אקדמי בהונג קונג ובסינגפור ולבריחת מוחות מסין.

לדברי צבי שלגו, מנכ"ל PTL Group המספקת שירותי ניהול לחברות זרות בשוק הסיני: עדיין לא ברור כיצד ייאכפו התקנות החדשות אולם לפי הפרסומים נראה שחברות שכבר עובדות בסין ומתחזקות אתרי אינטרנט, צפויות לקבל בקרוב הודעה על מועד לביצוע ההרשמה ולאישור האתר. קרוב לוודאי שזה יהפוך למרכיב בירוקראטי נוסף ויהיה צורך לבצע את הפרוצדורה הזו אחת לשנה". משקיעים זרים המתכננים להקים חברה בסין צריכים לקחת בחשבון את תהליך הקבלה ל"רשימה הלבנה" כבר בשלב מוקדם של רישום החברה.

"כמו שזה נראה כרגע, לבעלי אתרים עסקיים שיציעו באתר שלהם מידע מקצועי ולא יכללו קישורים לתכנים רגישים אין סיבה לדאגה, אך זוהי מורכבות בירוקרטית נוספת בחדירה לשוק הסיני ואנו נערכים לטפל בה עבור לקוחותינו", מסביר צבי שלגו.

מי שייפגעו ראשונים יהיו ללא ספק הבלוגרים שכותבים על סין באנגלית. לפי הערכה פסימית 90% מהבלוגים האלה ייעלמו מהעיניים הסיניות והראשונים יהיו כמובן אלה שפרסמו בעבר תכנים שלא מצאו חן בעיני הרשויות הסיניות. בחלק מהבלוגים נערכים דיונים סוערים והם מצוטטים בכל רחבי הרשת. השמועות על חסימתם הצפויה כבר מעוררות מהומה בקרב קהילות הגולשים באינטרנט. גם מוסדות החינוך הבינלאומיים בסין יאלצו להתמודד עם חסימת גישתם של הסטודנטים לחומר אקדמי שאינו עומד בקנה אחד עם עמדת הממשל, ואמצעי התקשורת הזרים עלולים להעלם לחלוטין מעיני הגולשים הסיניים.

כבר זמן רב שהצנזורה הסינית מפקחת על אתרי חדשות בינלאומיים ובעיקר על דיווחיהם של עיתונאים עצמאיים מסין. אולם אם משמעות "הרשימה הלבנה" היא שכל מאמרי החדשות ייבחנו על ידי הממשלה לפני שתתאפשר אליהם גישה מסין, הרי שהמידע הגלוי לגולש הסיני יצטמצם באופן משמעותי.

נותר עוד לראות כיצד הדברים יבוצעו בפועל. לא ברור עדיין אם מדובר בחסימה סלקטיבית של עמודים מסוימים או בחסימת האתר כולו. עם זאת, דבר אחד ברור: אמצעי התקשורת הבינלאומיים ייאלצו להיות זהירים בדיווחים ובפרשנויות על סין אם ברצונם להגיע לקוראים הסיניים.