עדיף שהמנכ"ל היא אישה

התכונות הנשיות מתאימות יותר לניהול בסביבת העסקים הנוכחית

כמה נשים פותחות את היום במשפט "ברוך שעשני אישה"? ומי שכבר אומרת זאת, האם זה נאמר מתוך תחושה של עליונות, או תחרות, או מתוך ראיה של שונות מעצימה?

להלן אסקור מספר מאפיינים המייחדים את הנשים מהגברים, והופכים אותן לבעלות יתרון משמעותי באקלים העסקי המודרני.

אינטגרציה

נשים מתאפייניות בראייה מערכתית רחבה וביכולת לעבוד על מספר משימות בו זמנית. גברים, לעומתן, נוטים להשלים משימה אחר משימה - כלומר להתמקד בפעולה או במחשבה אחת בלבד בכל נקודת זמן נתונה. תכונה נשית זו של עבודה במקביל היא יתרון משמעותי, כאשר יש צורך לבצע אינטגרציה של מספר גדול של משתנים, ולקבל החלטות בזמן אמת.

לכן, אין זה מקרה שדווקא תחום השיווק מתאפיין במספר רב של מנהלות, כיוון שתחום זה מתאפיין בקבלת החלטות דינמית, בהתאם לגורמים רבים המשתנים ללא הפסק.

אינטואיציה

האינטואיציה פורצת מהתת מודע, ומקנה לאדם ידע במהירות ובפתאומיות. במאי סרטים פרנק קאפרה אמר: "תחושה היא יצירתיות המנסה לומר לנו משהו". מחקר שנערך על ידי הפסיכולוג הבריטי, ד"ר ריצ'רד וייסמן, העלה כי אנשים מצליחים מקשיבים לאינטואיציה שלהם, ובכך מאפשרים לעצמם להיפתח להזדמנויות עסקיות.

כאשר מתעורר צורך לקבל החלטות בתנאי אי וודאות המאפיינים את העולם העסקי המודרני, השימוש באינטואיציה הוא כורח המציאות, ויכולתן האינטואיטיבית של נשים גבוהה פי כמה מזו של גברים.

רתימה והעצמה

במבנים הארגוניים המורכבים של היום, הצלחת המנהל תלויה ביכולתו לרתום את עמיתיו להשגת המטרות המשותפות. התלות ההדדית של המנהלים זה בזה, מחייבת לקיחת אחריות מלאה על התוצאות בלי קשר לסמכות ולהיררכיה. בדגם הניהול המשתף, לתקשורת הבינאישית יש חשיבות עצומה, וזו נקודת הצטיינות נוספת של נשים.

לפי דניאל גולדמן, מחבר הספר "אינטליגנציה רגשית", לנשים יש עדיפות על פני גברים בכל הנוגע לניהול יחסים. הן טולרנטיות יותר ומתאפיינות באמפטיה וסימפטיה, ולכן הן מסוגלות לרתום את עמיתיהם לביצוע המשימות המשותפות ביתר הצלחה מגברים.

נוסף על כך, נשים מסוגלות ליצור חוויה עבודה רחבה ומעניינת, שמאחדת את יתר העובדים עמיתים וכפיפים כאחד - סביב מטרה משותפת, ומעניקה להם הרגשת העצמה פנימית, ותחושה של מימוש הפוטנציאל האישי.

חדשנות רלוונטית וגמישות מחשבתית

חדשנות היא מנוע צמיחה חשוב והכרחי, ולשם כך יש צורך בגמישות מחשבתית מחד, ובהקפדה על רלוונטיות מאידך. גמישות מאפשרת פריצת גבולות. צורת החשיבה הנשית גמישה יותר מהחשיבה הגברית, והיא אינה מוגבלת על ידי היררכיות או קבעונות מחשבתיים. נשים מסוגלות לשנות את השקפתן בקלות יחסית, כיוון שכך הן תופסות את החיים כמשחק מרתק וסומכות על השכל הישר.

בגמישות לבדה לא די, חדשנות רלוונטית צומחת במקום שמאפשר יצירתיות, אך לא יצירתיות סתמית, אלא יצירתיות אחראית המחוברת למציאות. נשים מסוגלות להוביל את תהליכי החשיבה האסטרטגית באופן ענייני ומובנה תוך הצבת השאלות הרלוונטיות ובכך מעודדות מצד אחד יצירתיות, ומאידך מונעות את הופעתה של חדשנות שאינה רלוונטית.

לסיכום, שילוב של ניהול עצמי יעיל, ויכולת לניהול גמיש ויצירתי מקנה לנשים את הכישורים הנחוצים להובלת השינויים הדינמיים המתחוללים כיום בחברות רבות.

חבל שרק 4% מהמנהלים הבכירים הם נשים. הלוואי שנשים יבינו את הפוטנציאל הגלום בהן, ולא יחששו לנוע קדימה בלי לאמץ דפוסי התנהגות גבריים.

ליאורה ליפץ
מנכ"ל חברת GBE-SUCCESS למצויינות בעסקים. יועצת אסטרטגית ומאמנת למצוינות עסקית בכירים, הנהלות וחברות. בעלת 20 שנות ניסיון ניהול בחברות מובילות, ובהן נסטלה ושטראוס-עלית. בוגרת כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב מוסמכת The Coaching Training Institute US.