כיצד האוצר שימר גם ב-2009 את חליבת המסים משוק הרכב?

הסכום הכולל של הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב פרטי בלבד עמד ב-2009 על כ-6.72 מיליארד שקל, אך זהו רק קצה הקרחון ■ אם מוסיפים את ההכנסות ממע"מ, מכס על כלי רכב יפניים וקוריאניים, אגרות, מיסוי דלק וההכנסות משווי השימוש החודשי - מגיעים לנתון שקרוב יותר ל-30 מיליארד שקל

כל סטאז'ר באוצר יודע ששוק הרכב הוא "פרה חולבת", שתרומתה לקופת המדינה אסטרטגית. הציבור הישראלי מעדיף בד"כ להתעלם מהחליבה, אבל פעם בשנה אנחנו מקבלים תזכורת על היקפה בדו"ח השנתי של הכנסות המדינה ממיסוי רכב. הדו"ח השנתי של 09' שפורסם השבוע מספק נתונים מרתקים במיוחד.

הסכום הכולל של הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב פרטי בלבד עמד ב-09' על כ-6.72 מיליארד שקל (7.54 מיליארד מכלל שוק הרכב), אך זהו רק קצה הקרחון. אם מוסיפים את ההכנסות ממע"מ על מכירת כלי הרכב, מכס על כלי רכב יפניים וקוריאניים, אגרות, מיסוי דלק, וכמובן - ההכנסות משווי השימוש החודשי על כלי רכב צמודים (בסביבות 2,000 שקל לחודש בממוצע כפול כ-300 אלף כלי רכב) מגיעים לנתון שקרוב יותר ל-30 מיליארד שקל.

ההכנסות הישירות ממס הקנייה על רכב פרטי חושפות נתון מרתק: למרות שמכירות כלי הרכב ב-09' צנחו בכ-11%, הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב ירדו ב-3.1% בלבד, לעומת 08'. מכיוון שגם הערך הכספי של כלי הרכב המיובאים ירד בשיעור לא מבוטל של 7.2%, אי-אפשר לייחס את התופעה לשינויים דרמטיים בשער החליפין וכדומה.

איך האוצה עשה זאת?

כזכור, בתחילת השנה התייבשו עטיניה של הפרה החולבת, ובמחצית הראשונה של השנה ירדו הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב פרטי בקרוב ל-1.1 מיליארד שקל לעומת 08'. תשובת האוצר הייתה להעניק לפרה המנמנמת בעיטה בריאה בדמות "המיסוי הירוק", שכלל העלאת מס הקנייה ל-90%. אך כדי לאפשר לציבור "להסתגל" לשינוי, הודיע האוצר כי חודש יולי יהיה תקופת "חסד" עד להעלאת המס באוגוסט. בדיעבד היה זה תרגיל מבריק בפסיכולוגיית צרכנים. הציבור הסתער על כלי הרכב החדשים, ובעיקר על היקרים. כך זינקו ביולי הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב פרטי לשיא חסר תקדים של 1.341 מיליארד שקל, עלייה של 76% לעומת יולי 08'. כל זה לפני שהעלאת המס נכנסה לתוקף.

"תרגיל" זה כיסה כמעט לבדו את יעד גיוס המסים השנתי, בגובה של כ-400 מיליון שקל, שעליו הכריז האוצר בעת החלת המיסוי הירוק. אחרי כניסתו ועליית המחירים וההסתערות של יולי, נרשמה האטה הצפויה במכירות ובהכנסות המדינה ממס קנייה שנמשכה עד ספטמבר. באוקטובר כבר החל השוק לחזור לתלם בעקבות ההתאוששות הכלכלית, אבל האוצר לא ויתר על ההזדמנות האחרונה להצליף בפרה.

הפרסומים סביב העלאת שווי השימוש הצפויה בינואר, כתוצאה מהמעבר לשיטה "רציפה", התניעו שוב את פסיכולוגיית ההמונים והפעם בשוק המוסדי. בנובמבר זינקו הכנסות מס הקנייה על רכב פרטי ב-496 מיליון שקל, עלייה של 22.4% לעומת החודש המקביל אשתקד, ואילו בדצמבר, שאמור היה להיות חודש רדום, פאניקת שווי השימוש כבר עשתה את שלה, והכנסות המדינה ממס קנייה על רכב פרטי טיפסו ל-601 מיליון שקל, עלייה דרמטית של 134% לעומת דצמבר 08'.

גם כשמקזזים את מה שהמדינה מוציאה על "החזרי מס" לכלי רכב ירוקים אפשר להגיע למסקנה: המס הירוק, שבא במקביל להתאוששות הכלכלית של השוק, כיסה את עלותו למדינה בריבית-דריבית. אז בפעם הבא שתוכרז רגולציית רכב חדשה ותרגישו דגדוג מוזר, שווה לבדוק. אולי מישהו הגביר את עוצמת מכונת החליבה.