טרישה הותיר את הריבית על כנה; הייצור התעשייתי גדל ב-1%

במונחים חודשיים, התפוקה התעשייתית בגוש האירו התכווצה ב-7.1% ■ אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזו גידול של 0.5% בלבד והתכווצות שנתית של 8.4%

נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, הותיר את הריבית על שפל של 1%, זאת בהתאם לתחזיות. מוקדם יותר מסר האיחוד האירופי כי התפוקה התעשייתית בגוש האירו התרחבה ב-1% בנובמבר - יותר מהתחזיות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "בחודשים האחרונים הפכו למעשה מסיבות העיתונאים שלאחר הכרזות הריבית לאירוע הסיכון הממשי לנוכח הקיפאון הנמשך בשערי הריבית של הבנקים המרכזיים אשר הגיעו למעשה לשיעורי הריבית הנמוכים ביותר בתולדותיהם. המשקיעים יטו את אוזניהם ויחפשו רמזים אשר למדיניות המוניטארית העתידית, לצעדים הכמותיים וכמון, להתמודדות עם המשבר הפיסקאלי הקשה הפוקד את יוון, החוליה החלשה הנוכחית בגוש האירו".

הבנק המרכזי צפוי להמשיך בגישה של "שב ואל תעשה" בעת הנוכחית. נתוני האינפלציה שבו לשטח חיובי בנובמבר ורוב רובם של המדדים מרמזים על האצה בקצב האינפלציה בדצמבר התיקון הסופי של מדד המחירים לצרכן בגרמניה צפוי לאשר כי המחירים בגרמניה, הכלכלה המובילה בגוש האירו, עלו בדצמבר בקצב המהיר מזה 8 חודשים. משמעות הדבר היא כי גוש האירו עשוי להיחלץ מהדפלציה ללא צורך בהרחבתם של הצעדים הכמותיים השנואים כל כך על קובעי המדיניות והספקולנטים.

"עם זאת, לוח הזמנים להידוק המדיניות המוניטארית (העלאת שער הריבית) נותר לוט בערפל לנוכח הצורך של קובעי המדיניות בבנק המרכזי לאזן בין צרכיהן של המדינות החזקות יחסית כגרמניה וצרפת לבין צרכיהן של הכלכלות שנפגעו מהמשבר בצורה קשה יותר (ואשר נקודת הזינוק שלהן הייתה גם נמוכה יותר) כספרד. למעשה, העלאה של שער הריבית על האירו בעת הנוכחית, עת כלכלות רבות מצמצמות את הגירעונות התקציביים שלהן תעמיק את הפער שבין המדינות העשירות לבין המדינות העניות בגוש האירו. מהלך שכזה עשוי לגרור בעקבותיו השלכות פוליטיות חמורות לאירו, השלכות חמורות עד כדי ערעור יציבותו של המטבע המאוחד ולסכן את עצם קיומו".

הייצור התעשייתי בגוש האירו עלה ב-1% בנובמבר לירידה שנתית של 7.1%, כאשר אנליסטים חזו גידול של 0.5% בלבד והתכווצות שנתית של 8.4%.

התפוקה התעשייתית בגוש האירו מצויה במגמת התאוששות מאז צנחה לשפל של כל הזמנים באפריל. את ההתאוששות מייחסים כלכלנים רבים לתוכניות התמריצים חסרות התקדים שמיישמות מדינות רבות ברחבי העולם, תוכניות אשר סייעו להחיות את הדרישה למוצרים מתוצרת אירופה בשווקים הבינלאומיים.