תוכנית נאמן לקיצור הליכים משפטיים: יקדם שופטים הכותבים פסקי דין קצרים

שר המשפטים הציג תוכנית בת 11 נקודות להורדת מלאי התיקים בבתי המשפט: צמצום מספר השופטים בהרכב, הוספת תקני שפיטה, הטלת הוצאות גדולות על הליכי-סרק, הפניית תיקים לגישור ובוררות ועוד

שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, מתכוון להמליץ לוועדה לבחירת שופטים לקדם דווקא שופטים הנוהגים לכתוב פסקי דין קצרים, ולא ניתוחים משפטיים בני עשרות עמודים. זאת במסגרת תוכניתו לייעל את ההליכים המשפטיים המתנהלים בבתי המשפט ולקצר את הסחבת בניהול תיקים. כך הודיע נאמן הבוקר (ה') בדברים שנשא בפורום עורכי דין סגור בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

לדברי נאמן, "הציבור בישראל מרבה לעשות שימוש בבתי המשפט. מדינת ישראל היא המובילה ביחס בין מספר התיקים לשופט, ובין האחרונות בפנייתם של אזרחים להליכים אלטרנטיביים, דוגמת בוררות".

לנאמן תוכנית בת 11 נקודות, שיישומן במשולב יסייע להוריד את מלאי התיקים הנשמעים בערכאות המשפטיות השונות, חלקן נמצאות בשלבי יישום שונים:

1. שר המשפטים מתכוון לפעול לשינוי חקיקה, שיצמצם את הרכבי השופטים היושבים בסוגים מסוימים של הליכים. כך, חלק מהתיקים הנדונים כיום בפני הרכבים של 3 שופטים יעברו לדיון בדן יחיד.

"אין סיבה שעל כל ערעור על פסק דין של בית משפט השלום יישבו 3 שופטים בבית המשפט המחוזי", אמר נאמן, "ואין סיבה שיישבו 3 שופטים בבית המשפט העליון. זה גורם לסחבת בעשיית צדק. השופט העליון יהיה זה שיחליט אם לצרף לדיון שני שופטים נוספים, או להכריע בתי בעצמו".

2. נאמן יבחן את ביטולם של הליכים משפטיים מיותרים, הגורמים לדבריו עומס לא מוצדק על המערכת. כך, למשל, תיבחן האפשרות לבטל את הזכות להגיש ערעור שני לבית המשפט העליון על החלטת מעצר לפני הגשת כתב אישום או על החלטות בדבר עיכוב ביצוע. הצעות אלה נמצאות בימים אלה בדיון בוועדה בראשות השופטת מרים נאור, העוסקת בבחינת שינויים בדין הפלילי.

ניוד תיקים

3. נאמן מתכוון ליזום חקיקה שתאפשר את ניתובם של תיקים בהיקף גדול בין בתי משפט שונים, על מנת לווסת את העומסים בין בתי המשפט.

יצויין כי קודמו של נאמן בתפקיד, פרופ' דניאל פרידמן, הסתבך כשניסה ליזום חקיקה מעין זו שתעניק לשר סמכות לנייד תיקים בין בתי המשפט, עם הקמתו של בית המשפט המחוזי מרכז, וזאת בשל החשש לכך שגורם פוליטי יחליט מי יהיו השופטים היושבים בדין בתיקים ספציפיים.

4. קיצור פסקי הדין: שר המשפטים, המשמש גם כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, בוחן אפשרות להנחות את הוועדה לתת עדיפות לקידום מועמדים לשפיטה הכותבים פסקי דין קצרים וממצים, המתייחסים רק לשאלות שבמחלוקת באותו תיק. "אין כל צורך שעל כל פסק דין בעבירת תנועה ייכתב פסק דין בן עשרות עמודים", אמר נאמן הבוקר.

5. הוספת תקני שפיטה למערכת: לדברי נאמן, יש מקום להוסיף תקנים נוספים לשופטים במערכת בתי המשפט, זאת בנוסף למילוי התקנים הקיימים. בעניין זה ציין שר המשפטים כי באחרונה מונו לכהונה 67 שופטים, לשלום, המחוזי והעליון.

בוררות חובה

6. הפניית תיקים להליכי גישור ובוררות: נאמן ציין כי הוא מקיים בימים אלה דיונים עם נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בדבר הליך "בוררות חובה". בעניין זה, אמר, סוכם כי בהליכים אזרחיים תוענק לשופט הדן בתיק סמכות, לפי שיקול-דעתו, להעביר את המחלוקת להכרעה בבוררות, והוא יוכל לכפות זאת על הצדדים כדי לחסוך בזמן שיפוטי יקר.

7. הטלת הוצאות בסכומים גבוהים על צדדים להליכי-סרק: לדברי נאמן, יש להגביר את השימוש מצד שופטים בהטלת הוצאות גבוהות, "בסכומים ריאליים" לפי הגדרת נאמן, על צדדים המפסידים במשפט - וזאת גם בהליכים פליליים.

"על צד שמפסיד, או מי שתובע 5 מיליון ומקבל רק 50 אלף, לספוג הוצאות משפט", אמר השר, "מה שיוריד משמעותית את מספר הפונים".

8. הקמת בית משפט לעניינים מינהליים גם בדרג בית משפט שלום: כיום פועל, מתחת לבג"ץ, גם בית המשפט המינהלי בדרגת בית המשפט המחוזי. בנוסף ליצירת סמכויות מינהליות גם לבתי משפט השלום והעתקת נושאים מסוימים לטיפולם, אמר השר כי באחרונה הועברו סמכויות נוספות מידי בג"ץ לבתי המשפט המינהליים המחוזיים, כדי להקל בעומס על בית המשפט העליון.

9. יצירת מחלקות בבתי המשפט שיתמחו בסוגים ספציפיים של הליכים משפטיים: כך, לפי הצעת שר המשפטים, יופנו הליכים מסוימים למחלקות ייעודיות, דוגמת מחלקה כלכלית, כדי לקצר ולייעל את הטיפול בתיקים אלה.

10. הפרדת מערכת ההוצאה לפועל מהנהלת בתי המשפט: מהלך זה יצא לדרך כבר בשנת 2009, במטרה להתמקד לכל אחת משתי המערכות להתמקד במטרתה העיקרית. לדברי נאמן, "אנו לקראת מיצוי המהלך".

יצויין כי אף שנעשתה הפרדה ארגונית בין הגופים והוקמה רשות האכיפה והגבייה, חלק מלשכות ההוצאה לפועל עדיין שוכנות פיזית בתוך בנייני בתי המשפט.

11. הנחיה לנשיאי בתי המשפט ולשופטים לצמצם ככל הניתן בדחיית דיונים. הנחיה זו פורסמה על-ידי ביניש בימים האחרונים, ולדברי שר המשפטים, "דחיית הדיונים משבשת את סדרי הדיון וגוזלת זמן יקר ומשאבים חשובים".

תוכנית הייעול

* צמצום הרכבי השופטים היושבים בסוגים מסוימים של הליכים

* בחינת ביטולם של הליכים משפטיים מיותרים

* ניתוב תיקים בהיקף גדול בין בתי משפט שונים

* ייבחן קידום שופטים הנוהגים לכתוב פסקי דין קצרים

* הוספת תקני שופטים למערכת

* הטלת הוצאות בסכומים גבוהים על צדדים להליכי-סרק

* הפניית תיקים להליכי גישור ובוררות

* יצירת מחלקות בבתי המשפט שיתמחו בהליכים מסוימים

* הקמת בית משפט לעניינים מינהליים גם בדרג בת משפט שלום

* הפרדת מערכת ההוצאה לפועל מהנהלת בתי המשפט

* הנחיה לשופטים לצמצם ככל הניתן בדחיית דיונים