רמי ירדן: "זאת לא תספורת. רוצים? תמכרו, לא חייבים"

בעל השליטה בגלובל פייננס 5 הציע הצעת רכש במחצית מחיר ההנפקה ■ "ב-2007 המשקיעים יכלו לצאת ברווח יפה, אך הם לא הסכימו"

הבורסה אמנם בעלייה, אך הסדרי החוב עדיין איתנו. בסוף השבוע הגישה גלובל פייננס 5 הצעת רכש למחזיקי האג"ח שלה במחיר של 49.4 אגורות לכל 100 אגורות ערך נקוב שבידיהם. "זאת לא תספורת", טוען היום בשיחה עם "גלובס", רמי ירדן, שעומד בראש החברה. "רוצים? תמכרו, לא חייבים - זאת רשות. אני נותן ציטוט גבוה ב-40% ממחיר השוק".

גלובל פיננס 5 הוקמה כחברה ייעודית חד תכליתית (SPC), ובעלי השליטה בה הם רמי ירדן (50%), ד"ר דוד כהן (16.7%) ואחיינו, גדעון תדמור (33.3%) המשמש גם כמנכ"ל דלק אנרגיה. החברה גייסה 115.5 מיליון שקל ערך נקוב וקנתה פיקדון בנקאי מובנה בשם Credit Linked Deposit .

הפיקדון, שהוא הנכס המגבה, תלוי בסיכוני האשראי של 100 החברות הכלולות בתיק הנכסים ( CDO ); סיכון האשראי של הבנק שבו מופקד הפיקדון (UBS); וסיכון האשראי של מדינת ישראל. החברות המרכיבות את המוצר הן מכל העולם, וביניהן ניתן למצוא חברות הנמצאות בחדלות פירעון או קרוב לכך כמו קבוצת CIT, Residential Capital , או Aifu.

האג"ח עומדת לפירעון בתשלום אחד (Bullet) בספטמבר 2012, בעוד תשלום הריבית השנתית (מדי חודש ספטמבר) משתנה בהתאם לנוסחה שנקבעה בתשקיף. באוקטובר 2009, חתכה מעלות את דירוג האג"ח של החברה בלא פחות מ-15 דרגות: מ- AA מינוס ל- CCC מינוס. מדובר בדירוג נמוך ביותר המשקף שישנו ספק אם המשקיעים יזכו לראות את כספם במועד.

"יש לי מרחב לספוג"

"ב-2007 הצעתי למשקיעים לקנות את האג"ח ב-106.2 אגורות אחרי שכבר קיבלו קופון של 13%, אך הם לא הסכימו. יכלו לצאת ברווח יפה", אומר ירדן. "היתרון של המוצר שלנו שאחת לכמה זמן אנו יכולים לתת ציטוט שאנו מקבלים מהבנק בחו"ל שמשקף כמה הבנק מוכן לשלם עבור האג"חים. מי שרוצה יכול למכור ומי שרוצה להחזיק, יכול להמשיך ולהחזיק".

בין החברות שבאג"ח שלהן השקיעה החברה והן נפגעו קשה במשבר ניתן לצייין את הבנקים האמריקנים וושינגטון מיוצ'ואל ו- CIT, הבנק היפני אייפל, הבנק הקזחי BTA. "אף אחד לא חשב שוושינגטון מיוצ'ואל או פרדי מק שהיו בחסות הממשל האמריקני", אומר היום ירדן. "לקחנו חברות גדולות ונזילות בדירוג אשראי גבוה, לכן חלק גדול מהן הצילה ממשלת ארה"ב.

"בזכות הפיזור על הרבה חברות אם נופלת חברה אז אני לא מאבד את המוצר, יש לי מרחב שאני עדין יכול לספוג. אחוז ה'ריקוברי' בחברות האלה גבוה והשיקום הממוצע שלנו עד עכשיו מעבר ל-50%, ולכן למעלה ממחצית משכבת ההגנה עדיין קיימת".

פירעון חלקי

אך התמונה בגלובל פיננס אינה ורודה כלל ורק בשבוע שעבר קיבלו המשקיעים במוצרי החברה תזכורת עגומה לרמת הסיכון שלקחו על עצמם. המשקיעים בגלובל פיננס 8 קיבלו פירעון חלקי בלבד כתוצאה מתשלום חלקי שהתקבל מהחברות אפריקה ישראל (בעיקר בעקבות השקעה באג"ח ט') וצים.

סדרות א' עד ג' של גלובל פיננס מגובות ב-150.1 מיליון שקל באיגרות חוב מסדרה ט' של אפריקה, שהייתה פרטית עד לפני מספר חודשים. בסדרות ד' ו-ה' יש לחברה חשיפה של 26.5 מיליון שקל לאג"ח ט'. בסך הכל, היקף החשיפה במונחי תזרים מההון עומד על כ-10% מסך תיק אגרות החוב של גלובל פייננס 8.