חברת נפט הודית במגעים להשקעה של מיליוני דולרים בבריינסטורם

בריינסטורם נמצאת בשלבים מוקדמים יחסית של פיתוח תרופה לניוון שרירים (ALS) על בסיס תאי גזע ■ החברה ערכה ניסויים פרה-קליניים בעכברים; למרות שהתרופה לא ריפאה את העכברים, הוחלט כי המידע הקליני מספיק כדי להיכנס לניסויים בבני אדם

נהוג לומר כי השקעה בביוטק דומה להשקעה בקידוחי נפט - היא סוג של הימור. כנראה שגם איש העסקים ההודי סאסטרי קארה, יו"ר ואחד מבעלי המניות הגדולים בחברת הנפט Hardy Oil, רואה את הדמיון.

ל"גלובס" נודע כי קארה במגעים מוקדמים להשקיע מספר מיליוני דולרים בחברת Brainstorm Cell , שנמצאת בשלבים מוקדמים יחסית של פיתוח תרופה לניוון שרירים (ALS) על בסיס תאי גזע. שתי החברות סירבו להגיב לידיעה.

עוד נודע כי הארדי אויל, שפועלת מהודו ומניגריה ונסחרת בבורסה של לונדון לפי שווי של 273 מיליון דולר, נכנסה למגעים עם בריינסטורם כחלק מבניית פורטפוליו בתחום מדעי החיים, במסגרתו הוא בחן לפחות עוד חברת ביומד ישראלית אחת.

מחלה חשוכת מרפא

בריינסטורם, שנסחרת בבורסה שמעבר לדלפק לפי שווי של כ-18 מיליון דולר, היא בשליטת חברת ACCBT של איש העסקים הישראלי-אמריקני חיים לייבוביץ', אשר גם לו פעילות בתחום הנפט והכרייה באפריקה.

לייבוביץ' השקיע עד היום כ-5 מיליון דולר בחברה, שקיבלה גם 25 מיליון שקל מהתמ"ת. החברה ההודית הייתה מעוניינת בשליטה בבריינסטורם, אבל כנראה תיכנס כמשקיעה שנייה.

ALS היא מחלה חשוכת מרפא, שפוגעת באנשים בכל הגילאים. החולה המפורסם ביותר בה הוא כנראה הפיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג. למחלה אין היום טיפול והמנגנון שלה עדיין לא מובן ברובו. תוחלת החיים הממוצעת של החולים במחלה היא כשנתיים עד חמש שנים.

החברה ערכה ניסויים פרה-קליניים בעכברים. למרות שהתרופה לא ריפאה את העכברים, הוחלט כי המידע הקליני מספיק כדי להיכנס לניסויים בבני אדם, בשל חומרת המחלה והיעדר חלופות. בעבר אמרה החברה כי כנראה תוכל להתחיל בניסוי קליני בישראל עוד ב-2010.

המוצר, אותו פיתחו פרופ' אלדד מלמד ופרופ' דניאל אופן מאוניברסיטת תל אביב, מתבסס על נטילת דגימת מח עצם מחולים ב-ALS, העשרת הדגימה בתאי גזע שהוסבו לתאי עצב והחזרתם לחולה.

החברה מעריכה כי המוצר מתאים לטיפול במחלות נוספות שמאופייניות בניוון עצבי, כגון פרקינסון ומחלת הנטינגטון.