קראפט רוכשת את קדבורי בעסקה בשווי 11.7 מיליארד ליש"ט

יצרנית המזון האמריקנית משתלטת על יצרנית הממתקים הבריטית ■ תנאי העסקה, המתגשמת אחרי חודשי חוסר הסכמה רבים בין שתי החברות, מעריכים את מניות קדבורי בשווי 850 פנס למניה

קדבורי (Cadbury) וקראפט (Kraft) אישרו היום (ג') כי הגיעו להסכמה על התנאים להשתלטות יצרנית המזון האמריקנית על יריבתה הבריטית - בשווי 11.7 מיליארד ליש"ט (כ-19.2 מיליארד דולר).

תנאי העסקה, המתגשמת אחרי חודשי חוסר הסכמה רבים בין שתי החברות, מעריכים את מניות קדבורי בשווי 850 פנס למניה. מחירי מניות קדבורי עלו ב-3.3% והגיעו ל-833 פנס במסחר המוקדם בלונדון.

מנכ"לית קראפט, איירין רוזנפלד (Irene Rosenfeld), הגיעה מארה"ב לבריטניה במהלך סוף השבוע האחרון לצורך הדיונים. קראפט צפויה לממן את ההעלאה בסכום ההצעה - הצעה שלפיה שווי מניות קדבורי שבשבוע שעבר עמד על 771 פנס - בעזרת כסף מזומן.

מתוך סך-כל ההצעה, 500 פנס מגולמים בכסף מזומן והשאר במניות, וזאת לפי שער 0.1874 מניית קראפט על כל מניית קדבורי. קראפט הציעה במקור 300 פנס במזומן, והחודש המתיקה את ההצעה ל-360 פנס. ערך ההצעה המוגברת 840 פנס, בתוספת דיווידנד מיוחד בגובה 10 פנס למניה.

מחיר סך-הכל - 850 פנס למניה - צפוי לזכות לתמיכת המשקיעים, מי שתמכו בעבר בהחלטת מועצת המנהלים לדחות את ההצעה של קראפט. אך אין ספק כי הבריטים יראו במכירת אחד המותגים האייקוניים במדינה לחברה אמריקנית הפסד גדול.

מועצת המנהלים של קדבורי דחתה את הצעתה הראשונית של רוזנפלד, בגובה 745 פנס למניה, בראשית ספטמבר - ופצחה בקמפיין מגננתי במסגרתו הזהיר רוג'ר קאר (Roger Carr), יו"ר המועצה, את המשקיעים לבל ירשו לקבוצה האמריקנית "לגנוב" את קדבורי.

עם זאת, קאר טען בעקביות כי יסכים להמליץ על הצעה כל עוד שתהיה גבוהה מספיק, והדגיש כי לא יפצח בקמפיין נגד קדבורי.

לדברי קראפט, העסקה מהווה "התאמה אסטרטגית חזקה ומשלימה, המייצרת מובילה עולמית בשדה ייצור הממתקים עם פורטפוליו של למעלה מ-40 מותגי מתיקה, שכל אחד מהם נהנה ממכירות שנתיות של למעלה מ-100 מיליון דולר", כולל עמדה מובילה בשווקים מתפתחים שונים כדוגמת ברזיל, רוסיה, הודו, סין ומקסיקו.

לדברי קאר, "אנחנו מאמינים כי ההצעה מייצגת ערך טוב עבור מחזיקי המניות של קדבורי, ואנו מרוצים שהמחוייבות של קראפט למסורת, לערכים ולאנשים שלנו בכל רחבי העולם".

העסקה המתוכננת תבלום את יצרנית דברי המתיקה האמריקאנית הרשי (Hershey), ששקלה להציע לקדבורי הצעת-נגד. זאת, בניסיון מצד החברה האמריקנית שלא להישאר מאחור מול צעדי הגיבוש, המובילים לייסוד מובילת-ענק גלובלית בתחום דברי המתיקה.