חילוקי דעות קשים בין רשות ניירות ערך למשרד האוצר בשאלת ועדת חודק

חילוקי הדעות נחשפו בדיון ועדת המשנה לענייני ביטוח של ועדת הכספים בראשות ח"כ פאינה קירשנבאום שנערך היום

חילוקי דעות קשים בין רשות ניירות ערך למשרד האוצר בשאלת ועדת חודק נחשפו בדיון ועדת המשנה לענייני ביטוח של ועדת הכספים בראשות ח"כ פאינה קירשנבאום שנערך היום. קירשנבאום יצאה כנגד עמדת האוצר ואמרה כי "המצב הטוב ביותר היה אילו כל הרגולטורים היו נפגשים ומציגים עמדה אחידה למסקנות הוועדה. ההרכב החסר של הוועדה אינו טוב". קירשנבאום הוסיפה ואמרה כי בכוונתה לדרוש במכתב משר האוצר לא לפרסם את מסקנות הוועדה לפני שכל הרגולטורים ייפגשו ויתאמו ביניהם את העמדות.

ענת פייער, נציגת האוצר, הסבירה בדיון מדוע שיתוף פעולה בין רגולטורים אינו הכרחי. "יש חיסכון פנסיוני ויש כספים אחרים. הסדרת כספי החיסכון הפנסיוני חיונית גם ללא הסכמת רשות ני"ע", אמרה והוסיפה כי נערכו ישיבות בין האוצר לרשות אך עד כה הרשות לא העבירה באופן פורמלי את התנגדויותיה. בתגובה ראש המחלקה הכלכלית ברשות ני"ע, ד"ר גתית גור, אמרה שהרשות לא התייחסה לדו"ח עצמו באופן עקרוני. "מבחינתנו, הפקת לקחים מהמשבר צריכה להיות כשלוקחים בחשבון את כל ההיבטים ומשתפים את כל הרגולטורים תוך בחינת השפעות וממשקים על שווקים אחרים", אמרה.

התאחדות חברות הביטוח לביטוח חיים ואיגוד הבנקים הביעו שוב התנגדויות להמלצות הביניים של הוועדה. יוני טל, מנהל ההשקעות הראשי במנורה-מבטחים, אמר מטעם חברות הביטוח כי "בכספי הפנסיה ראוי לקחת סיכונים כדי לשפר את התשואה. אנו מתנגדים לקביעת מגבלות חד צדדיות רק על כספי החיסכון הפנסיוני ולתת פטור ממגבלות אלו לקרנות הנאמנות, ומתנגדים לקביעה עקרונית וקשיחה של קריטריונים להשקעה. הוועדה עבדה בבהילות והאוצר מיהר ליישם את ההמלצות וכבר הוציא טיוטת חוזר, ואנו לא חושבים שהפגמים בשוק כה כבדים שמצריכים לנקוט באמצעים כה דרסטיים", הוסיף.

גלי כספרי, ראש מחלקת המחקר באיגוד הבנקים, אמרה כי "הוועדה עוסקת במקטע צר של שוק האשראי ומתעלמת מכך שלטיפול בחלק אחד של השוק יש השפיעות לוואי. יישום מסקנות הוועדה יגרום נזק גדול כשהיצע האשראי יצטמצם ומחירו יעלה". בדיון היו רק שני ח"כים - יו"ר ועדת המשנה קירשנבאום ושי חרמש.