יוזמה יצירתית של ח"כ שאמה: ינפיק אג"ח צמוד למחירי הדירות - שעצם רכישתו אמורה להוריד את מחירי הדיור

איך זה יעבוד, לפי שאמה? רוכשים פוטנציאליים של דירות להשקעה ירכשו את האג"ח כתחליף - וכך יירד לחץ הביקוש משוק הנדל"ן למגורים ■ שאמה: "קשה לאמוד כמה משקיעים יבחרו לרכוש את האג"ח הנדון במקום דירה ריאלית, אך אין ספק שיעדיפו השקעה בנכס פיננסי המדמה השקעה בדירה ללא צורך לנהל אותה, ללא בלאי ותיקונים, ללא הוצאות עסקה ורישום ונזילות מרבית"

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) פנה לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס במטרה לקדם יוזמה שלדבריו תביא לירידה מידיית ומשמעותית במחירי הדיור.

היוזמה מציעה הנפקת אג"ח צמוד למחירי הדיור כחלופה לרכישת דירות להשקעה. שאמה סבור כי הצעה זו תביא להגדלת היצע שוק הדירות ולהוזלת המחירים שכן המחירים בשוק נקבעים כתוצאה מממצב של היצע וביקוש.

מטרת ההצעה - יצירת תשתית למכשירים פיננסיים המדמים השקעה בנדל"ן למגורים כדי לספק חלק מתיאבון המשקיעים להשקעה ובכך למתן את הביקוש לדירות ריאליות להשקעה וכן לשכלל את שוק הדיור בטווח הארוך.

הנפקת אג"ח צמוד למחירי הדיור יביא לכך שהציבור יוכל לרכוש כתחליף להשקעה בדירת מגורים או כהגנה על כסף המיועד לרכישת דירה בעתיד מבלי צורך לרוץ ולרכוש דירה פן המחירים יאמירו.

שאמה סבור כי האמרת מחירי הדיור בשנים האחרונות מהווה נטל ואיום על המשק ברמת המאקרו וכן על משקי הבית ברמת המיקרו.

"אחת הסיבות לעליית המחירים היא התיאבון הגדל והולך של הציבור להשקעה בנדל"ן למגורים בשילוב תופעת "העדר" והחשש שהשוק ימשיך לעלות למרות כל המאמצים".

מהצעתו עולה כי "בטווח המיידי והקרוב ההיצע הוא קבוע, שכן לייצר יחידות דיור ולבטח בנויות לוקח פרק זמן של שנתיים לפחות. כיום נרכשות בישראל מדי שנה כ-30,000 דירות מגורים לצרכי השקעה או צרכי מגורים עתידיים".

רכישת דירה
רכישת דירה

מסקנתו של שאמה היא כי "המדינה כמנפיקה מכוסה ואדישה לתנודות במחירי הדיור. המשקיע נהנה מהסיכויים והסיכונים הפיננסיים שהשקעה בדירה מגלמת אך אדיש ביחס לערך כספו במונחי רכישת דירה".

שאמה אמר היום: "קשה לאמוד כמה משקיעים יבחרו לרכוש את האג"ח הנדון במקום דירה ריאלית, אך אין ספק שיעדיפו השקעה בנכס פיננסי המדמה השקעה בדירה ללא צורך לנהל אותה, ללא בלאי והוצאות תיקונים, ללא הוצאות עסקה ורישום, ונזילות מרבית. כאשר תחליף להכנסה משכ"ד יהיה גובה הריבית שישא האג"ח. הנפקת אג"ח כאמור תאפשר לרגולטור של שוק המקרקעין לספק באופן מיידי לשוק במחסור מוצר חלופי בעלות אפסית ובטווח מיידי תוך הגברת היכולת למתן שוק עולה בהתמדה או התפתחות של בועה".

יש לציין כי משרד האוצר צפוי להתנגד נחרצות להצעה מסוג זה להנפקת אג"ח הצמוד למסלול השקעה שאינו נתון בשליטת בנק ישראל או המדינה. לא במקרה בעבר הציעו הבנקים תוכניות חיסכון צמודות לתשומות הבנייה אולם אפיק השקעה זה נגנז על רקע אי יכולת הגידור של סיכון ההלוואה מצד הבנק.