חקירת בנק פנאן - כסף קטן, כותרות גדולות

כל עוד "המחברת" באה ללא הודאות של שחקנים כי השקיעו, קיבלו רווחים ולא שילמו עבורם מס - אין לה ערך

"זה נורא רומנטי לדבר על 'הבנק של פנאן', אבל באמת באמת, כל ה'בנק' הזה הוא בסך הכל צ'יינג' קטן ולא יותר מזה". המשפט הזה אותו אומר היום (ד') גורם ברשות המסים, המקורב מאוד לחקירת פנאן, יכול אולי להסביר איך רואים שם את אותה פרשה שתופסת בחודשים האחרונים את רוב הכותרות של מדורי הספורט.

ברשות המסים מתייחסים לפרשת פנאן באותה מידה שמתייחסים ל"רשימה": בהמעטה. יש שתי סיבות עיקריות לכך שרשימות כגון אלו שנחשפו אתמול מפרנסות בעיקר את התקשורת אבל פחות מסייעות בפיצוח הפרשה. הסיבה העיקרית היא שברשות מזכירים גם היום כי רשימה מסוג זו שנמצאה, המכילה שמות שחקנים ולצידם סכומי כסף, יש בידיהם זה מכבר ועל בסיסה כבר זימנו לא מעט שחקנים לחקירה. הדאון-גרייד השני שעושים ברשות לאותה "רשימה" הוא בגלל התוכן שלה - ההערכות הן כי הרשימה אינה משקפת השקעות של שחקנים.

העניין המהותי יותר מבחינת רשויות המס הוא מה יכולה אותה רשימה לתת: גם אם אותה רשימה אכן משקפת תיעוד לתנועות בבנק פנאן, היא למעשה כמעט חסרת חשיבות. כל עוד היא באה ללא הודאות של שחקנים כי השקיעו בבנק, קיבלו רווחים ולא שילמו עבורם מס - לרשימה אין ערך גדול, אם בכלל, מודים ברשות המסים. רוב השחקנים כבר נחקרו, והכחישו קשר לבנק של פנאן. רובם הגיעו מוכנים עם גרסה. וגם אם מציאת הרשימה תביא את חוקרי הרשות לעמת את הנחקרים שוב עם הממצאים, גם אז סביר שיגיעו מתודרכים מספיק כדי לסיים את העניין ללא פגע.

אם ההמעטה הזו בערכה של "הרשימה" לא נובעת מהעובדה שחוקרי הרשות לא גילו אותה בעצמם, מה בעצם המשמעות של הפרשה? "ניפחו את הפרשה הזו בתקשורת, עשו מזה הו-הא גדול, אבל מפספסים את העיקר", קובלים גורמים מקורבים לחקירה. העיקר, מבחינתם, הם תוצרי הלוואי מהחקירה הזו.

הרעש של הפרשה יגרום לכך שכל שחקן זוטר, שופט, מנהל קבוצה או בעלים ייאלץ לשנות מהותית את ההתנהלות שלו. הספורט המקצועני בישראל צפוי להתנהל אחרת. פחות כסף שחור יעבור; פחות חוזים כפולים. כל שחקן או מאמן שייצא לחו"ל או כל שופט שייצא החוצה, יצטרך לחשוב כמה פעמים לפני שיפתח חשבון במדינה זרה. הפרשה הזאת גילתה שבסופו של דבר עולם הספורט חשוף כמעט לחלוטין. לא צריך לעשות יותר מדי כדי לגלות לכמה משחקים שובץ שופט בחו"ל במהלך עונת משחקים. על השחקנים המשחקים בחו"ל נכתב כמעט מדי יום.

המודעות הזו היא ששלחה גורמים בכירים בספורט הישראלי בשבועות האחרונות להגיע לרשות ולבצע הליך של גילוי מרצון. אתמול היה זה שופט הכדורסל ספי שמש, שהעדיף להגיע לרשויות המס. בעקבות פרשת פנאן הגיעו הרבה אנשים בעולם הספורט לבצע גילויים מרצון, והמצעד צפוי להימשך ככל שכותרות העיתונים ימשיכו לדווח על "רשימות". בזמן הקרוב מצפים ברשות המסים כי רבים מאלה שנחקרו וחשודים בהעלמות הכנסות, יגישו בקשות לתשלום כופר, חרף הליך פלילי שעשוי להינקט נגדם. ההתרחשות הזו, מבחינתם של חוקרי הרשות, היא ההישג הגדול והאמיתי.