הבנק העולמי: "יעברו שנים רבות עד ששוק התעסוקה יבריא"

הסחר העולמי שהתכווץ ב-14.4% ב-2009 צפוי לגדול השנה ב-4.3% ■ התמ"ג הגלובלי שהתכווץ ב-2.1% ב-2009, צפוי לצמוח בקצב שנתי של 2.7% ב-2010 וב-3.2% ב-2011

"הכלכלה העולמית צפויה להתאושש באיטיות לאחר 2009, ועלולה לאבד את המומנטום בהמשך השנה". כך לפי דו"ח של הבנק העולמי.

"במקביל, ממשלות העולם יתמודדו על לחץ גובר להסרת תוכניות התמריצים שנועדו לבלום מיתון חריף".

על פי נתוני הבנק העולמי, התמ"ג הגלובלי שהתכווץ ב-2.1% ב-2009, צפוי לצמוח בקצב שנתי של 2.7% ב-2010 וב-3.2% ב-2011.

"הסקטור הפרטי חייב להתערב ולתמוך בהתאוששות הכלכלית, אחרת היא עלולה להיכנס לסטגנציה".

"אלא אם כן הביקושים של הצרכנים ייתחזקו, קצב הצמיחה של מדינות רבות יתחיל להאט בהמשך השנה", אמר ארתור ברנס, שכתב את הדו"ח.

"כבר עכשיו, אחת מתוכניות התמריץ הראשונות והתוכנית החשובה ביותר - זאת של סין, מתחילה להתפוגג. יש סימנים לכך שהתמריצים לוחצים על הכלכלה הסינית, כש"הכסף הקל" מעלה את האינפלציה".

השווקים המתעוררים יובילו את ההתאוששות

המדינות המתפתחות יובילו את ההתאוששות הכלכלית עם קצב צמיחה ממוצע של 5.2% לעומת 1.8% במדינות המפותחות.

הסחר העולמי שהתכווץ ב-14.4% ב-2009 צפוי לגדול השנה ב-4.3%.

"למרבה הצער, אנחנו לא יכולים לצפות להתאוששת בן לילה מהמשבר העמוק והכואב הזה. יעברו שנים רבות עד אשר נראה צמיחה בריאה של שוק התעסוקה והכלכלה הריאלית", אמר ג'סטין לין, הכלכלן הראשי בבנק העולמי.

בנפרד, ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה, אמר אתמול בראיון לרשת הטלוויזיה של של בלומברג, כי על ארה"ב ליישם חבילת תמריצים שנייה על מנת למנוע "מיתון כפול", או תרחיש W.

"לא נחזור למצב נורמלי לפני 2012 או 2013", אמר שטיגליץ, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קולמביה. "מדובר בתרחיש טוב רק במעט מהמצב אליו נקלעה יפן, אך לא הרבה יותר טוב מכך".

שטיליץ טען כי למדינות השונות בארה"ב תחסרנה הכנסות בהיקף 200 מיליארד דולר ממיסים. סכום שיש למלא באמצעות חבילת תמריצים נוספת. בנוסף לכך, שטיגליץ אמר כי יש למנוע מתן משכנתאות עם מינופים גבוהים ולעביר חוקים חדשים לפיקוח על המערכת הפיננסית.