שטייניץ: "לא יוכרו הוצאות העסקת פועלים זרים לצרכי מס"

ההחלטה הזאת כבר נכנסה לתוקף וביום ראשון הקרוב הממשלה תדון בחבילה של צעדים לטיפול בבעיית העובדים הזרים הבלתי חוקיים ■ "זה יעזור לנו לצמצם פערים ואבטלה ויעזור לנו גם לקדם את הכלכלה"

שר האוצר, יובל שטייניץ אמר היום (ה') בכנס התאחדות התעשיינים "אנחנו בתחילת 2010 רוצים קודם כל להגיד תודה לתעשיינים בכל התעשיות, על הגמישות והיצירתיות שגיליתם בתקופת המשבר הלא קל שעבר על העולם כולו וגם עלינו. 2009 נפתחה בירידה דרמטית של כ-32% ביצוא. זו מכה לא קלה לתעשיות. ברובכם גיליתם גמישות ראויה לציון בהתמודדות עם המשבר".

לדבריו "דוח קרן המטבע העולמי שעומד להתפרסם בקרוב נפתח בשבחים על התמודדותה של ישראל עם המשבר הגלובלי. הדוח מציין משולש שווה צלעות של התמודדות עם המשבר. הוא מציין את המדיניות המוניטארית של בנק ישראל, את המדיניות הפיסקאלית הנכונה של הממשלה ומציין לשבח את המצב שבו נכנסו למשבר עם כלכלה חזקה ובמיוחד את העוצמה של תעשית ההיי-וטק הישראליות. ואכן אם מדינת ישראל נחשבת למדינה שהיטיבה יותר מרוב המדינות להתמודד עם המשבר, כל שלוש הצלעות הללו, היו חייבות לתפקד כהלכה. הצורה שבה התעשייה הישראלית התמודדה עם השפל קריסה של 32% ביצוא היא אינה דבר של מה בכך היא אות כבוד ומופת לכלכלה הישראלי. בשם הממשלה אני רוצה לומר לכם התעשיינים תודה על הדרך שבה עמדתם במשבר הקשה הזה".

"התפקיד שלנו של הממשלה ושל הבנק המרכזי הוא לא להחליף אתכם אלא לתת לכם רוח גבית. תמיד וקל וחומר בעת משבר. הבנק המרכזי עשה את זה ע"י התערבות מסוימת בשוק המט"ח והורדת ריבית. יש הטוענים שהבנק הפסיק או עומד להפסיק להתערב אני חושב שהבנק נוהג נכון בכך שאין שום הצהרה שהוא נוהג לעשות כך או אחרת. זה נכון שיש בנושא הזה ערפל קרב".

"התפקיד שלנו הוא לתת לכם רוח גבית בצד הפיסקאלי. מה שעשינו בתשעת החודשים האחרונים אזכיר כמה מהדברים בחודש אפריל הכרזנו על תוכנית ערבויות מקיפה לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים. קודם לכן כבר קמו קרנות מנוף. החכ"ל שוקי אורן הוציא את ההחלטה לפועל במהירות ראויה לציון. הצעד החשוב אף יותר היה החלטה על 5 מיליארד שקלים לתמיכה באשראי ייצוא ובביטוח ביטוחי סחר חוץ לחיזוק היצוא הישראלי. ההחלטה היתה שלי אבל הביצוע החסר תקדים כמעט במהירותו היה שוב של מחלקת החשב הכללי באוצר שראוי שנאמר לו תודה".

"באחרונה הרחבנו חלק מתחומי הפעילות וביצענו מספר צעדים שביחד עם העוצמה של המגזר הפרטי בישראל איפשרו לנו לסיים את 2009 לא רק בחזרה לצמיחה של 4% ברבעון האחרון אלא תוך בלימת האבטלה, בעוד שמדינות מערביות אחרות האבטלה מגיעה ל-20%. אצלנו היא יורדת מ-8% לכיוון ה-7%. הצלחנו גם לא להגדיל את החוב הלאומי".

"בתשעת החודשים האחרונים עשינו צעדים ריאקטיביים מהירים כדי לתמוך את הכלכלה ולסייע לה לצאת מהמשבר".

"מיניתי ועדה בראשות חיים שני שממוקדת בסוגיית עתיד ההיי-טק במדינת ישראל. זו פעם ראשונה בתלדות האוצר שמונה מנכ"ל שהיה עד לפני כמה חודשים בראש חברת היי-טק. זו עוד עדות לחשיבות העצומה שאנחנו מייחסים לתחום החשוב הזה בכלכלת ישראל. בביקורי האחרון בוושינגטון שכנענו את האמריקאים לפתוח איתנו בדיאלוג על עתיד ההיי-טק. משלחת אמריקאית כבר ביקרה באוצר לפני שבועיים כדי לדון בשאלה איך אפשר לשמור ביחד על עתיד תעשיית היי-טק שגם ארה"ב וגם ישראל נהנות ממנה".

"הדבר השני הוא המאמץ שלנו לפשט את הבירוקרטיה הכרוכה בעשיית עסקים בישראל ולפשט את הממשק שבין התעשייה לממשלה. הקמנו ועדה, זה נובע גם מהערות ה-OECD, שאנחנו חייבים לפשט את הבירוקרטיה בפתיחת והרחבת עסק, ואתמול הייתה הישיבה הראשונה שלה".

סוגיית העובדים הזרים

גם שטייניץ התייחס לטיפול הצפוי בסוגיית הגירת העובדים הזרים לתוך ישראל: "ביקשנו מאנחל גורייה למסור את הביקורת שלהם על ישראל. אחד הדברים שחברי הוועדה הדגישו שוב ושוב הוא שלישראל אין מדיניות הגירה רצינית. אמרו שבהשוואה למדינות ה-OECD ישראל פרוצה לחדירה של מהגרים זרים על חשבון תעסוקה לעובדי המדינה. ריכזתי צוות של מומחים, כולל יוג'ין קנדל ואחרים שגיבשו רפורמה מקיפה לבעיית ההגירה של העובדים הזרים, בעיקר הבלתי חוקיים לישראל. מדובר במדיניות ברורה ותקיפה יותר הכוללת צעדי ענישיה דרקוניים על מי שמעסיקים עובדים זרים באופן בלתי חוקי, גם חברות כ"א שעושקות עובדים זרים הוא דבר שייפסק. הכנסנו כבר לתוקף החלטה של מס הכנסה שמ-2010 לא יוכרו יותר לצורכי מס הוצאות העסקה של פועלים זרים בלתי חוקיים. ההחלטה הזאת כבר נכנסה לתוקף וביום ראשון הקרוב הממשלה תדון בחבילה של צעדים לטיפול בבעיית העובדים הזרים הבלתי חוקיים. זה יעזור לנו לצמצם פערים ואבטלה ויעזור לנו גם לקדם את הכלכלה".

"נמשיך לפעול ביחד איתכם התעשיינים בכל התחומים הללו. כי ישראל הייתה ותישאר מדינה מוטת ייצוא וזו דרכנו להפוך למדינה מפותחת ומתקדמת יותר, קודם כל בדגש עם תעשיות יצוא ותעשיות מתקדמות בכלל".

"אני רוצה לומר בצורה ברורה אם יש לנו הצלחה ברורה בהתמודדות עם המשבר ואם שרדנו אותו בצורה סבירה, הממשלה ובנק ישראל נתנו את הרוח הגבית. אבל מי שאיפשר את כל זה הוא בראש ובראשונה המגזר הפרטי, גם העובדים, ועל אחת כמה וכמה ההתאוששות המופלאה בתעשיות ובפרט ביצואניות".