ג'יי. פי מורגן: התוכנית של אובמה תעלה לבנקים 13 מיליארד דולר

הכנסות גולדמן זאקס צפויות לרדת ב-4.67 מיליארד דולר ב-2011 ■ אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות: "אובמה יפעל בנחישות גם להגברת הפיקוח על הגופים הפיננסיים ופעילותם ולגידור כוחם"

יום לאחר נאומו של ברק אובמה בבית הלבן, מגיעים חצי הביקורת: בג'יי פי מורגן צ'ייס מעריכים כי יישום התוכניות של הנשיא אשר קרא להידוק הרגולציה על המוסדות הפיננסיים, ייעלו לבנקים 13 מיליארד דולר.

האנליסטים בג'יי פי מורגן צופים כי ההכנסות של מורגן סטנלי , גולדמן זאקס , UBS , דויטשה בנק וקרדיט סוויס ייתכצו בסכום כולל של 13 מיליארד דולר בשנה הבאה, כאשר גולדמן זאקס צפוי לספוג את המכה הקשה ביותר - 4.67 מיליארד דולר. הכנסותיו של UBS צפויות לרדת ב-1.92 מיליארד דולר.

אובמה הציע חבילת רגולציה להגבלת לקיחת הסיכונים של הגופים המוסדיים וגודלם של הבנקים. אובמה נאם אחרי פגישה עם ראש ה'פד' לשעבר, פול וולקר. וולקר ויועצים נוספים הביעו חשש מפני הסיכונים וניגודי העניינים של הבנקים במסחר בכספם שלהם מול המסחר בכספי לקוחותיהם בניירות ערך, בסחורות, בנגזרים ובמוצרים פיננסיים נוספים.

"בימים האחרונים, באיחור של חודשים רבים, החל ברק אובמה בהובלת שורת חוקים, צווים ותקנות להגברת הרגולציה בשוק הפיננסים האמריקני. תקנות אלה חיוניות לשוק האמריקני, בו הרגולציה על תחומים מסויימים בשוק ההון רופפת עד לא קיימת, במטרה למנוע או להפחית את הסיכון למשבר פיננסי עתידי בסדר גודל של זה שעברנו בשנתיים האחרונות", אמר ל"גלובס" אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"אחרי שהעביר את הרפורמה בבריאות והוכיח את יכולתו בקבלת החלטות אמיצות ובקידום רפורמות משמעותיות, אני מאמין שאובמה יפעל בנחישות גם להגברת הפיקוח על הגופים הפיננסיים ופעילותם ולגידור כוחם", הוסיף אורי גלאי.

המשקיעים בארה"ב תופסים, בצורה מכרעת, את הנשיא אובמה כ"אנטי ביזנס" ומטילים ספק ביכולתו לנהל משבר פיננסי. כך לפי הסקר הרבעוני של סוכנות "בלומברג". הסקר הגלובלי, שסקר אנליסטים ומשקיעים ברחבי העולם, מצא ש-77% מהמשיבים האמריקנים מאמינים שאובמה הוא אנטי-עסקים, ו-4 מתוך 5 בטוחים במקצת או שאינם בטוחים כלל ביכולתו להתמודד עם מצב חירום פיננסי. הסקר מצא גם ירידה בדירוג הרייטינג הכללי של אובמה - הוא אהוב ע"י 27% מהמשקיעים האמריקנים בלבד, לעומת 32% בסקר הקודם שנערך באוקטובר. זאת, גם בהשוואה לשלושה רבעים מהמשקיעים באסיה ואירופה שאוהדים את אובמה.