זוכה פרס נובל, ג'וזף שטיגליץ: "תוכנית אובמה - צעד גדול קדימה"

שטיגליץ: "ההצעה של אובמה, שנדרשות לאישור הקונגרס, מתייחסות לבעיית הבנקים הגדולים מכדי ליפול וללקיחת סיכונים מופרזים" ■ מנגד, שטיגליץ לא סבור כי החוקים בתוכנית רחבים מספיק, שכן הם לא כוללים רגולציה על שוק הנגזרים

"התוכנית של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להגביל את לקיחת הסיכונים מצד הבנקים בוול סטריט היא צעד גדול קדימה", כך אמר חתן פרס הנובל, הכלכלן ג'וזף שטיגליץ, בראיון לערוץ הטלוויזיה של רויטרס שלשום לאחר הנאום של אובמה שבו הוא הודיע על חבילת הרגולציה להגבלת הגופים המוסדיים והבנקים.

שטיגליץ טוען כי הלקח הכי גדול של המשבר הפיננסי הוא שאפילו בנקי השקעות צריכים להימצא תחת רגולציה הדוקה. "ההצעה של אובמה, שנדרשות לאישור הקונגרס, מתייחסות לבעיית הבנקים הגדולים מכדי ליפול וללקיחת סיכונים מופרזים", אמר.

מנגד, שטיגליץ לא רואה כי החוקים בתוכנית כוללים רגולציה מספיקה על שוק הנגזרים, שמבוססים על נכסים כמו אג"ח סחורות או צמודים לתנודות בשערי מטבעות ובריביות.

"הנגזרים הובילו להחרפת משבר האשראי והיו בין הגורמים שהובילו לקריסתם של בנקים רבים, ביניהם ליהמן ברדרס", הדגיש. "הנגזרים הם בעיה לא רק בבנקים הגדולים, אלא עשויים להוביל לבנקים שהינם לא רק גדולים מכדי ליפול אלא גם למוסדות פיננסיים שקשורים מדי ביניהם מכדי ליפול, כמו בפרשיית AIG בשנה שעברה", הסביר שטיגליץ.

נזכיר כי AIG נזקקה לחילוץ ממשלתי לאחר שהיתה חשופה לנכסים מסוכנים כולל CDSs, המשמשים לביטוח כנגד חדלות פירעון.