חברת החשמל מתכננת כור גרעיני ותחנה סולארית עד 2020

התחנה הסולארית תהיה גדולה פי 20 מהתחנות הקיימות כיום בעולם ■ המשנה למנכ"ל חברת החשמל: "תם עידן החשמל הזול: הטכנולוגיה הסביבתית יקרה במידה משמעותית"

חברת החשמל שוקלת ליזום הקמת כור גרעיני לייצור חשמל באזור שבטה בנגב ותחנה סולארית ענקית - במקום התחנה הפחמית הנוספת שתוכננה לשנת 2020.

המשנה למנכ"ל החברה, משה בכר, אמר לאחרונה כי המעבר לייצור חשמל ממקורות סביבתיים הוא הכרחי והתייקרות החשמל בלתי נמנעת: "תם עידן החשמל הזול".

תוכניות הפיתוח הנוכחיות של חברת החשמל לשנת 2020 עוסקות בהקמת תחנה פחמית נוספת לזו המתוכננת לקום עד 2015 ליד אשקלון, ותפעל בטכנולוגיית פחם נקי. ואולם לדברי בכר, נשקלת האפשרות להחליף את התחנה הפחמית בתחנה גרעינית ובתחנה סולארית, כל אחת מהן בהספק אדיר של 1200 מגה ואט. לשם המחשה, תחנות הכוח הסולאריות הגדולות ביותר כיום בעולם הן בהספק של 80-60 מגה ואט בלבד.

בכר הסביר כי משק החשמל העתידי של ישראל יתבסס על ייצור מאנרגיות ודלקים סביבתיים: דלק גרעיני, גז טבעי ואנרגיות מתחדשות, והישענות על תחנה פחמית רק לצורך גיבוי ואבטחת אספקה.

"לשנים הבאות עלינו לבנות תמהילי דלקים תוך שמירה על הסביבה וחיסכון במקורות אנרגיה, למרות עלייה צפויה בביקוש לחשמל שנובעת מגידול באוכלוסיה של מיליון תושבים נוספים עד 2020. תם עידן החשמל הזול, הטכנולוגיה הסביבתית יקרה במידה משמעותית למרות שיפורים טכנולוגיים", אמר בכר.

ב-2020 אמור הספק החשמל בישראל להגיע ל-20 אלף מגה ואט, מה שאומר שהכור הגרעיני המתוכנן יספק רק 6% מהתצרוכת, מעט בהשוואה למדינות המערב.

הירוקים יתנגדו

אם תחליט חברת החשמל לפעול להקמת הכור הגרעיני והתחנה הסולארית היא צפויה להיתקל באתגרים טכניים, בקשיים רגולטוריים ובהתנגדות קשה מצד יצרני החשמל הפרטיים.

ראשית, נכון להיום מחייבת הקמת הכור את ישראל לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. שנית, כניסת חברת החשמל לייצור מאסיבי של חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים עומדת בניגוד למדיניות רשות החשמל ומשרד האוצר, האוסרים זאת כיום על החברה מחשש לתחרות בלתי הוגנת מול היצרנים הפרטיים.

גורמים סביבתיים עשויים להתנגד לכור הגרעיני בשל סכנת הקרינה במקרה של תקלה, חבלה מכוונת או רעידת אדמה חזקה. נוסף לכל אלה, לצורך הקמת תחנה סולארית בהספק 1200 מגה ואט - בטכנולוגיה הקיימת היום - נדרשים שטח של 24 אלף דונם והשקעה כספית הנאמדת ב-5 מיליארד דולר.

דובר חברת החשמל מסר כי "נושא תחנת כוח גרעינית אינו חדש. הממשלה קבעה כי זה יהיה אחד הפתרונות בעתיד, וההחלטה אינה של חברת החשמל. עמדתה של חברת החשמל היא שאכן חשוב שתקום תחנת כוח סולארית בהספק 1,200 מגה ואט, בהתאם למדיניות הממשלה שלפיה עד 2020 יוגדל היקף ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות. חברת החשמל מכירה את עמדת הממשלה שבשלב זה הקמת תחנה כזו מיועדת ליצרנים פרטיים". הדובר הסביר כי התחנה אינה יכולה להחליף תחנה פחמית משום שהיא עובדת רק 20% מהזמן, ולכן צריך יהיה להקים לצידה גיבוי משמעותי.

ההתייעלות תימשך

הנהלת חברת החשמל ממשיכה ביישומה של תכנית ההתייעלות "מצפן", שהוקפאה רשמית, כך אמר בכיר בחברה. התוכנית, שבמסגרתה תוכננו פיטוריהם של 2,500 עובדים, הוקפאה באפריל האחרון בעקבות עיצומי העובדים ובמסגרת הסכם פשרה בין מנכ"ל החברה עמוס לסקר ליו"ר ועד העובדים הארצי מיקו צרפתי. אולם במפגש סגור של ארבעה ראשי ועדים עם לסקר, שנערך בשבוע שעבר, אמר מנהל אגף משאבי אנוש בחברה, איקא יכין, כי מצפן "חיה ובועטת".