מייסד ויקיפדיה: "לדעתי פייסבוק צריכים לקנות את סקייפ"

במושב הפתיחה של כנס DLD אמר מייסד סקייפ, ניקלאס זנסטרום: "למרות שסקייפ מציעה שיחות בינלאומיות במודל של VoIP, חברות טלקום שמציעות שיחות בינלאומיות דווקא התחזקו בתקופה האחרונה, ואני לא חושב שהרסנו להם את העסקים"

"למרות שסקייפ מציעה שיחות בינלאומיות במודל של VoIP, חברות טלקום שמציעות שיחות בינלאומיות דווקא התחזקו בתקופה האחרונה, ואני לא חושב שהרסנו להם את העסקים. אבל, המחירים כן השתנו - הם ירדו באופן משמעותי", כך אומר ניקלאס זנסטרום, ממייסדי סקייפ, במושב הפתיחה של כנס ה-DLD (Digital, Design, Life), שנקרא Disruptive.

כנס ה-DLD נערך זו השנה השישית במינכן, גרמניה. הכנס הוא יוזמה משותפת של קבוצת המדיה Hurbert Burda Media והיזם והמשקיע ד"ר יוסי ורדי. הפאנל, אותו הנחה ורדי, עסק במוצרים אינטרנטיים וטכנולוגיות חדשות ששיבשו ושינו את האופן שבו ענפים מסוימים התנהלו לאורך שנים.

בפאנל התארחו ג'ימי ויילס, מייסד האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה, שפגעה בענף האנציקלופדיות המודפסות, ניקלאס זנסטרום, שייסד את סקייפ ושינה את האופן שבו שוק הטלקום עובד, ומיטשל בייקר, יו"ר מוזילה, ארגון שלא למטרות רווח האחראי על פיתוח הדפדפן פיירפוקס, שהצליח להחדיר תחרותיות לשוק הדפדפים שנשלט עד אז על-ידי מיקרוסופט בלבד.

בייקר ציינה כי הכוונה של מוזילה מלכתחילה הייתה "להציע מוצר שישבור את המונופול של שוק הדפדפנים; זה היה ברור שהמטרה היא לשבור את הדומיננטיות שאפיינה את השוק הזה". בכך התייחסה בייקר לדפדפן האינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, ששלט בשוק הדפדפנים ללא עוררין, בעיקר הודות למערכת ההפעלה הפופולרית של ענקית התוכנה.

"ברור שיש פחד מסויים שמישהו יבוא וישבש את הפעילות שלנו, אבל לפעמים זו גם תקווה", הוסיפה בייקר. "הגישה שלנו לאינטרנט נעשית דרך הדפדפנים כבר הרבה מאוד זמן, וצריך להחליף אותה. הצלחנו ליצור תחרות בשוק הזה אבל היום כבר צריך גישה נוספת לאינטרנט מלבד דפדפנים. אני מקווה שבקרוב יגיע הדבר הזה שישנה את האופן שבו אנחנו נכנסים לאינטרנט".

לדברי בייקר, "בתחילת הדרך של מוזילה התעלמו מאיתנו היום כבר לא", וגם ג'ימי וויילס, מייסד ויקיפדיה, סיפר כי "אף אחד לא התייחס אלינו בתחילת הדרך. בהתחלה של ויקיפדיה הייתי בפאניקה גמורה, כי הייתי בטוח שהמוצר שאנחנו מציעים ברור ולכן כולם יציעו אותו במהירה. היום אני כבר לא מודאג, ויקיפדיה היא עסק גרוע ולכן היא לא מטרה לתחרות הכל מוצע בחינם ולכן קשה להתחרות בנו".

לגבי שילוב פרסומות בויקיפדיה, אמר וויילס כי "אנחנו לא שוקלים את זה כעת; אני מתנגד לזה כעת, אנחנו ארגון שלא למטרות רווח". וויילס אף התייחס לרכישת סקייפ על ידי ענקית המסחר האלקטרוני eBay, ואמר כי "אני דווקא חושב שפייסבוק צריכה לרכוש את סקייפ. אם זה יקרה, תן לי כמה אחוזים", הוא הוסיף בצחוק.

ורדי שאל את בייקר האם היא חושבת שפייסבוק הוא סוג של דפדפן חברתי שעשוי לשבש את האופן שבו שוק הדפדפנים פועל, אך היא ענתה ש"פייסבוק היא פלטפורמה וגם אפליקציה חברתית, אבל זה לא דפדפן. מדובר בפלטפורמה שעשויה לסייע להפריע לענפים אחרים, אבל לא לשוק הדפדפנים".

זנסטרום ציין: "כל הזמן קורים דברים בשוק, וחשוב לראות איך ניתן לנצל אותם לטובתך. חייבים להיות ממוקדים על חדשנות, ולהיות ערניים לפעילות של המתחרים". לדבריו, נוסחת הקסם היא "ליצור מוצר פשוט שיש לו השפעה על הצרכנים ועל האופן שבו הם חיים, ושעשוי אף להקל עליהם".