רגע לפני החלטת הריבית: הדולר היציג נחלש ל-3.72 שקלים

סוחרים: ישנה אופציה אקזוטית עם שער פקיעה של 3.65 שקלים, אשר אמורה לפקוע השבוע ■ הדולר נחלש בישראל ובעולם על רקע העליות הצפויות בוול סטריט ■ הערכות: פישר יותיר הערב את הריבית על כנה

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח באופן רגוע כשהדולר נחלש קלות מול השקל, בהתאם להיחלשותו בעולם. בשוק המקומי ממתינים להחלטת הריבית הערב, כאשר בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה ברמה של 1.25%, לאחר 2 העלאות רצופות.

הדולר איבד 0.13% ושערו היציג נקבע ב-3.72 שקלים, אולם האירו היציג הוסיף 0.05% ל-5.272 שקלים. בשוק המט"ח העולמי, הדולר נחלש ב-0.1% מול האירו ונסחר סביב 1.414 ד' לאירו, על רקע האי-ודאות סביב מינויו של יו"ר ה'פד' ברננקי לכהונה שנייה. במקביל, החוזים העתידיים על מדד המניות בוול סטריט עולים בכ-1% ומאותתים על פתיחה חיובית של שבוע במסחר בניו יורק, מה שתורם להיחלשות הדולר.

הלמ"ס פרסמה היום את נתוני העודף בחשבון השוטף בשנת 2009, אשר הסתכם ב-7.2 מיליארד דולר - בהתאם לתחזית המוקדמת של בנק ישראל. מדובר בזינוק של 243% בהשוואה לעודף בחשבון השוטף ב-2008, מה שמסביר, בין יתר הסיבות, את היחלשות הדולר מול השקל בחודשים האחרונים.

הערב בשעה 17:30 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש פברואר, כאשר קונצנזוס תחזיות האנליסטים מראה שהריבית תיוותר על כנה. מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שפורסם באמצע החודש, הפתיע לטובה ונותר ללא שינוי בעוד שבשוק ציפו לעלייה של 0.3% במדד. ההתמתנות הבלתי צפויה באינפלציה, לצד חוזקתו של השקל, אמורים להביא את בנק ישראל לכדי החלטה שלא לשנות את שער הריבית.

ולאן כיוונו של הדולר מכאן? ובכן, הדעות בשוק, כמו תמיד, מנוגדות, בייחוד כשבתקופה האחרונה נחלשה הקורלציה בין התנהגות השוק המקומי לשוק העולמי. כך, למשל, מתחילת חודש דצמבר התחזק הדולר בכ-6.5% מול האירו, אולם בישראל הוא דווקא נחלש בכ-1.5% מול השקל.

כלכלני ברקליס קפיטל מזהירים כי ירידות בבורסה יביאו להתחזקות הדולר, ואף נוקבים במספרים; להערכתם, במידה ומדד המעו"ף יירד מתחת ל-1,131 נקודות, הירידות בבורסה יימשכו והדולר יעלה בהדרגה עד ל-3.85-3.9 שקלים, כאשר בדרך ישנה התנגדות ב-3.77-3.79 שקלים. הכלכלנים דיברו על "כיסוי פוזיציות שורט" על ידי משקיעים, מה שעשוי להסביר את העלייה של הדולר ל-3.72 שקלים ביום ו' האחרון לעומת כ-3.68 שקלים בתחילת השבוע שעבר.

מצד שני, סוחרים בשוק מסרו ל"גלובס", כי שחקנים ספקולטיביים מקיימים מאבק סביב ה-3.65 שקלים, בשל אופציה אקזוטית שאמורה לפקוע ככל הנראה השבוע. מדובר באופציה מסוג "דאבל-נו-טאץ'" בשווי של מיליוני דולרים, עם שער פקיעה של 3.65 שקלים. לפי ההערכות בשוק, הבנקים הזרים שכתבו את האופציה ומכרו אותה, זקוקים להיחלשות של הדולר לרמה של 3.65 שקלים כדי להימנע מתשלום של מיליוני דולרים לרוכש האופציה, ובשוק ישנן שמועות שאותם בנקים ינסו למכור דולרים כדי להוריד את שער הדולר.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]