בן-אליעזר: "ביבי, קבל החלטה בנושא רכש הטקסטיל הביטחוני"

התמ"ת הציע הוראת שעה מיוחדת לשנתיים לרכש מקומי של טקסטיל בטחוני, שבמהלכן עובדי המתפרות יעברו הסבה מקצועית ■ טוען: האוצר מתנגד למרות שהעלות תהיה נמוכה מהעלות למדינה כתוצאה מפיטורי עובדי המתפרות

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר בישיבה מקצועית שנערכה במשרדו אתמול (א') עם נציגי ענף הטקסטיל, כי על רה"מ בנימין נתניהו להתערב בנושא רכש הטקסטיל על ידי רשויות הביטחון. בן אליעזר אמר כי שוחח על כך בימים האחרונים עם רה"מ.

בישיבת הממשלה שהתקיימה ב-6 בדצמבר, לאחר שהעלה בן אליעזר את מצוקת ענף הטקסטיל בממשלה, הנחה רה"מ את שרי ביטחון הפנים, האוצר והתמ"ת לבדוק אם קיימת אפשרות להוציא הוראת שעה להפיכת מכרזים בתחום הטקסטיל הביטחוני לתוצרת מקומית ללא אפשרות ייבוא.

בעקבות כך, השר לביטחון פנים דחה את פרסום המכרז למדים לשירות בתי הסוהר. לפני מספר שבועות התקיים דיון משותף בנושא אשר בשורה התחתונה קבע כי עמדת האוצר מנוגדת לכך.

לטענת התמ"ת האוצר סירב בדיון לשנות את חוק חובת המכרזים, בטענה שהחוק לא צריך להוות כלי סיוע למפעלים ועידוד תעסוקה. המשרד לביטחון פנים מקבל את עמדת האוצר בהבינו שאם יתמוך בנושא ייאלץ לשאת בעלות התקציבית.

הגורמים המקצועיים בתמ"ת הציגו נתונים שמראים שההפרש בין תוצרת מקומית לתוצרת סין הוא 42 מיליון שקל (מכרזי טקסטיל לשב"ס, משטרה וצה"ל). העלות האלטרנטיבית של 1,000 מפוטרים לשנתיים למדינה היא 45 מיליון שקל, כשמדובר באוכלוסייה מהפריפריה - מעל 93% מהם בני מיעוטים, רובן נשים דרוזיות.

ביבי, תחליט

בן אליעזר אמר בישיבה אתמול כי הוא מבקש מרה"מ לקבל החלטה לכאן או לכאן. "ההכרעה בנושא הזה עומדת לפתחו של רה"מ. עמדת משרדי היא כמובן לקיים חובת רכש מתוצרת הארץ על מנת לסייע ליצרנים המקומיים ובכך לשמר את מקומות העבודה הקיימים. מבחינתנו מדובר על הוצאת הוראת שעה לשנתיים - זמן מוגבל, שבמהלכו נוכל להכשיר את העובדים שנמצאים בסכנת פיטורים לעבודה אחרת, בענף האלקטרוניקה למשל. זאת, שכן אנו מבינים כי שוק הטקסטיל בארץ יתקשה להתחרות לאורך זמן בשווקים של המזרח. להבנתנו מדובר גם בחסכון בשורה התחתונה, וכמוכן יש לכך השלכות חברתיות, שימור האנשים בעבודתם והכשרתם לעבודה חלופית, ואי-תלות במדינה".

בן אליעזר הוסיף כי "מה שנכון בעבור מדינות רבות בעולם שהעדיפו תוצרת מקומית, יכול להצליח גם בישראל. בתקופות של משבר נדרשים צעדים מיוחדים. אני מרגיש לעיתים כאילו יש המון כוונות טובות בממשלה הזו - במלל ובהצהרות, וכשזה מגיע לכדי אפשרות אמיתית לתמוך בפריפריה ובאלו שצריכים את עזרת המדינה - שוב מסתכלים דרך החור שבגרוש ולא מעבר לכך".

בתוך כך, פעל באחרונה שר התמ"ת בן אליעזר מול שר הפנים אלי ישי, בעניין סכנת הסגירה של המתפרה במצפה רמון, המייצרת טקסטיל לצה"ל. בעקבות פעילות שר התמ"ת, החלו במשרד הפנים לבדוק אפשרות לסייע בחוב הארנונה של המתפרה למועצה. הממונה על המחוז במשרד הפנים, אבי הלר, שלח מכתב אל ראש מועצת מצפה רמון, פלורה שושן, בכדי שהמועצה תבחן את נתוני הרקע שגרמו להיווצרות החוב. "על רקע נתונים אלו, אנו מצפים שהמועצה תבחן ותמליץ על דרך לטיפול בחוב, תוך עמידה בהוראות הדין החלות על נושא זה. עם גיבוש המלצות המועצה בנושא, אבקש להציגם בפנינו לגיבוש פתרון הולם".