וול סטריט סגרה בירידות; מדד S&P 500 איבד 0.3%

גלובס tv אפל עלתה ב-1.5% ■ מחירי הבתים בארה"ב עלו בנובמבר ב-0.2% זה החודש השישי ברצף ■ הקונגרס: הגירעון התקציבי יגיע השנה ל-1.35 טריליון דולר ■ יאהו עלתה ב-0.7% לפני פרסום הדו"חות

המסחר בוול סטריט התאפיין הערב בתנודתיות כשהמדדים המובילים נחלשו בסיום וחתמו את המסחר בירידות שערים. זאת לאחר שפפתיחת המסחר התאפיינה בירידות אך כחי שעה לאחר תחילת המסחר פורסם מדד אמון הצרכנים לחודש ינואר שעלה על התחזיות המוקדמות והגיע לשיא של 16 חודשים והוביל את המדדים לעליות שנמשכו עד קרוב לשעת סיום המסחר. נראה כי ערב החלטת הריבית, הנאום לאומה של אובמה ופתיחת כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בחרו המשקיעים לנקוט משנה זהירות ומימשו את הרווחים התוך יומיים בסיום המסחר.

בשוק הגיבו הערב גם לדו"חות של החברות השונות, אשר ברובן עקפו את התחזיות, וכן לפרסום מדד קייס שילר אשר בניקוי השפעות עונתיות הצביע על עלייה נוספת במחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב זה החודש השישי ברצף. בסיום המסחר יפורסמו דו"חותיה של יאהו. בשוק מגיבים בחיוב לדו"חות אפל.

תחושת הקלה ניכרת בשוק לאחר פרסום נתוני המאקרו שהביאו אסמכתא נוספת לשיפור שחל במצבה של הכלכלה האמריקנית בתקופה האחרונה, לאחר השנתיים הקשות ביותר שנרשמו מזה עשורים רבים במי שנחשבת עדיין הכלכלה המובילה בעולם. מדד אמון הצרכנים אמנם עדיין מצוי הרחק מתחת לממוצע, אך רמתו בינואר הגיע לרמה הגבוהה ביותר מזה 16 חודשים לאחר 3 חודשים רצופים של עלייה. נתון זה הינו אחד הנתונים החשובים בזירת המאקרו האמריקנית אשר כלכלתה נשענת ברובה על צריכה.

תחזיות הקונגרס שפורסמו היום מעריכות כי בשנת 2010 יגיע הגירעון התקציבי של ארה"ב לשיא של 1.35 טריליון דולר, כאשר ההערכות הן כי עד 2015 ירד הגירעון לכ-480 מיליארד דולר, אך הערכה זו תלויה בסיום תוכניות הטבות המס על הכנסות, על השקעות ועל נכסי נדל"ן בסוף השנה הנוכחית. במידה ומדיניות הטבות המס ותמריצים תקציביים נוספים יוותרו על כנם - הרי שהתחזית היא לגירעון גבוה בהרבה ב-2015.

הדו"ח של ה-CBO, ועדת התקציב של הקונגרס, מעריך כי ההתאוששות הכלכלית תיהיה איטית. עם אבטלה ממוצעת של 10.1% השנה בעוד שהתמיחה בתמ"ג תהיה בשיעור הגבוה במקצת מ-2%. כאשר הירידה באבטלה בשנה הבאה תיהיה מתונה והם צופים כי שיעורה בשנה הבאה יהיה כ-9.5%.

המשקיעים ממתינים להחלטת ריבית ה'פד' שתפורסם מחר (ה'). קובעי המדיניות בפדרל ריזרב שוקלים לאמץ קריטריון חדש לקביעת הריבית שיחליף את זה שעשו בו שימוש בשני העשרונים האחרונים. חברי הועדה המוניטרית של ה'פד', אשר החלו היום (ג') את פגישתם שתארך כיומיים, טענו שהם שוקלים להחליף או להוסיף לקריטריון קביעת הריבית את שער הריבית על עודפי יתרות הבנק. ה'פד' צפוי להותיר מחר את הריבית על שפל של 0% עד 0.25%.

ברקע למסחר שני נושאים מרכזיים שממשיכים לרכז עניין רב בוול סטריט: הידוק האשראי הבנקאי בסין, אשר הינה הרוכשת הגדולה בעולם של אגרות החוב האמריקניות. כמו כן הצעת הנשיא אובמה להידוק הרגולציה על הבנקים בארה"ב.

מעבר לים אירופה סגרה בעליות כאשר הכלכלה הבריטית נחלצה בקושי ממיתון כשצמחה ב-0.1% ברבעון הרביעי לעומת זאת באסיה נרשמו ירידות חדות לאחר ש-S&P חתכה את אופק דירוג האשראי של יפן.

נאום מצב האומה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה שישא מחר את הנאום החצי שנתי המרכזי על מצב האומה State of The Union, צפוי להכריז על תכנית להקפיא לשלוש שנים את ההוצאות "הלא ביטחוניות" של הממשל .

מדובר בהקפאה סלקטיבית, הבהירו אמש (ב') גורמים בבית הלבן. היא לא תחול על תקציבי סיוע החוץ, הפנטגון, המשרד להגנת המולדת, פעילויות מודיעיניות והוצאות שקשורות בטיפול בחיילים משוחררים. תכנית ההקפאה נועדה להכהות את התנגדות הציבור להתמריצים הכלכליים, שעלותם 787 מיליארד דולר, אחד מהמיזמים השנויים ביותר במחלוקת של ממשל אובמה.

לפני הדלפת המידע על יזמת ההקפאה, הודיע הבית הלבן על שורת צעדים שנועדו להקל על משפחות המעמד הבינוני, לרבות הכפלת אשראי המס על הוצאות לטיפול בילדים למשפחות שהכנסתן קטנה מ-85 אלף דלר בשנה, פישוט הצעדים לפתיחת תכניות פנסיה במקומות עבודה והגדלת העזרה למשפחות עם קרובי משפחה זקנים.

עלייה לא משמעותית

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", בניתוח של המדדים המובילים בוול סטריט:

זאת עליית מדדי המניות ביום שני ניתן לכנות עליה לא משמעותית. אחרי יום של ירידות שערים כמו יום שישי, המבחן לעלייה הוא החזרה של לפחות מ-50% ממהלך הירידה. במקרה של ה-S&P500 הוא אמור היה לעלות מעל 1105 בשביל לאשר התאוששות. הוא נגע באזור הזה אבל לא פרץ אותו כלפי מעלה ובכך סגר סגירה דובית.

מדד הנאסד"ק גם לא החזיר חצי מירידות יום שישי וגם לא עלה חזרה אל מעל 2240. לפיכך, גם הוא נותר בטריטוריה שלילית.

הגדרת המגמה לטווח הקצר בינוני היא לפיכך מגמת ירידה. מהלך של הנאסד"ק מעל 2228 ושל ה-S&P500 מעל 1105 יכול לשנות את התמונה.

עלייה באמון אמון הצרכנים?

ב-16:00, שעון ישראל, פורסם מדד מחירי הבתים של S&P/קייס שילר שהצביע על כך שהנתונים מנוקי ההשפעות העונתיות עלה ב-0.2% בנובמבר, מדובר בעלייה זה החודש השישי ברציפות של המדד, עם זאת הנתונים שאינם מנוקי עונתיות הצביעו על ירידה שחל 0.2% במדד נובמבר. מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב ירדו במהלך השנה האחרונה ב-5.3%, הירידה המתונה ביותר שנרשמה בשנתיים האחרונות.

מדד אמון הצרכנים לחודש ינואר התפרסם ב-17:00. והצביע על עלייה לרמה הגבוהה ביותר זה 16 חודשים. המדד עלה ל-55.9 נקודות לעומת צפי לעלייה ל-53.5 נקודות בינואר זאת לעומת 52.9 נקודות בדצמבר.

מדד מחירי הבתים של FHFA (איגוד סוכני הנדל"ן) לחודש נובמבר עלו ב-0.7% לעומת צפי כי יעלו ב-0.4% ביחס לחודש הקודם, כאשר הנתון של החודש הקודם הסתכם בעלייה של 0.2%.

ממתינים לדופונט, יאהו וג'ונסון אנד ג'ונסון

דופונט עברה לרווח של 441 מיליון דולר, או 48 סנט למניה ברבעון הרביעי - יותר מתחזיות האנליסטים לרווח של 41 סנט למניה. ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על הפסד של 28 סנט למניה. החברה צופה רווח של בין 2.15 דולר ל-2.45 דולר למניה בסיכום שנת 2010 לעומת צפי לרווח של בין 2.1 ל-2.4 דולר למניה בתחזית הקודמת.

וריזון דיווחה על רווח של 54 סנט למניה ברבעון הרביעי, בהתאם לתחזיות השוק ובהשוואה לרווח של 61 סנט למניה ברבעון המקביל. היקף המכירות של החברה הגיע ל-27.1 מיליארד דולר - פחות מהתחזיות למכירות בהיקף 27.33 מיליארד דולר ולעומת 24.65 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2008.

ג'ונסון אנד ג'ונסון דיווחה כי רווחיה המתואמים ברבעון הרביעי של 2009 הסתכמו ב-1.02 דולר למניה לעומת צפי בשוק ל-97 סנט למניה, עלייה של כ-8.5% לעומת הרווח עליו דיווחה בהתקופה המקבילה אשתקד. מכירות החברה עלו ב-9.3% ל-16.6 מיליארד דולר, מעל לתחזית שהיתה ל-15.7 מיליארד דולר. החברה, הידועה בתחזיותיה השמרניות, צופה כי בשנת 2010 יסתכמו רווחיה בטווח שבין 4.85-4.95 דולר למניה, בשוק ציפו ל-4.94 דולר למניה .

לאחר נעילת המסחר, ענקית האינטרנט יאהו צפויה לדווח על רווח של 11 סנט למניה בהשוואה ל-17 סנט למניה ברבעון המקביל.

האצ'ינסון צפויה לדווח לאחר הנעילה על רווח של 7 סנט למניה לעומת הפסד של 117 סנט למניה ברבעון המקביל.

נוברטיס (סימול: NVS), אחת המתחרות העיקריות של טבע, דיווחה על רווח של 3.87 מיליארד דולר לעומת הפסד של 413 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2008. הכנסות נוברטיס גדלו ב-28% ל-12.93 מיליארד דולר לעומת 10.08 מיליארד דולר ברבעון המקביל. במונחי המטבע המקומי, הפרנק השוויצרי, מדובר בעלייה של 20%. הרווח הנקי למניה הסתכם ב-1.26 דול למניה - מעל תחזיות השוק לרווח של 1.19 דולר למניה.

AIG שיגרה לעובדים בחטיבת המוצרים הפיננסיים שלה, האחראית להסתבכותה במשבר האחרון, הצעה להסכים להפחתת שכרם בתמורה לתשלום בונוס שנדחה בעבר.
AIG מבקשת מהעובדים בחטיבת הפיננסים להסכים להפחתה של 20%-10% ברכיב המזומנים בתשלומים שמגיעים להם.

אפל עקפה אמש (ב') את התחזיות כשהיא מדווחת על רווח של 3.38 מיליארד דולר או 3.67 דולר למניה לעומת תחזיות השוק לרווח של 2.07 דולר למניה, זאת בהשוואה לרווח של 2.25 מיליארד דולר או 2.5 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות זינקו ב-32% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-15.68 מיליארד דולר. החברה מצפה לרווח של 2.06-2.18 דולר למניה לעומת תחזית הכלכלנים לרווח של 1.77 דולר למניה.

אקסון מובייל הכריזה היום שהסניף שלה, אקסון-מוביל עיראק בע"מ (ExxonMobil Iraq Limited) חתם על הסכם עם משרד הנפט העיראקי לפתח מחדש ולהרחיב את שדה קורנה-1 (Qurna-1) מערב, בדרום עיראק.

אלביט על הכוונת

אלביט מערכות שוב על הכוונת: הבנק הדני Danske הודיע כי הוא יחסל את השקעותיו באפריקה ישראל ואלביט ויוציא אותן מרשימת ההשקעות של לקוחותיו, וזאת בשל פעילותן בשטחי הגדה המערבית.

צורן הישראלית בלטה בירידות לאחר שדיווחה אמש (ב') לאחר נעילת המסחר בוול סטריט כי הרוויחה 1 סנט למניה, זאת לעומת ציפיות בשוק להפסד של 3 סנט למניה. בשורת ההכנסות פספסה מעט החברה כשדיווחה על הכנסות בגובה של 93.3 מיליון דולר לעומת תחזית להכנסות של 94 מיליון דולר.

טבע ניצחה הערב בבית המשפט המחוזי בארה"ב את מרק כאשר ביהמ"ש ביטל את תוקף הפטנט לתרופה של מרק לטיפול בסרטן הראש. כעת מצפה טבע לאישור ה-FDA לשיווק בבלעדיות למשך 180 יום של גרסתה הגנרית ל-6 רמות מינון של התרופה Temodar המיועדת לטיפול כימותרפי. המכירות השנתיות של התרופה בארה"ב מסתכמות ב-369 מיליון דולר.

אקורדה (סימול:ACOR), מתחרה של טבע , קיבלה את אישור ה-FDA לשיווק תרופת ( Ampyra (dalfampridine המשפרת את מהירות ההליכה לחולים הסובלים מטרשת נפוצה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בניו-יורק]