הצעת חוק: צינון של 3 שנים לראש ממשלה לפני המעבר לעסקים

בנוסף, ראש ממשלה או נשיא שיבקש לחזור לעסקיו הפרטיים לאחר תקופת הצינון, יחויב לוותר על מגוון ההטבות להן הוא זכאי כיום מהמדינה למשך 5 שנים

להיות ראש ממשלה בישראל זו הדרך הבטוחה ביותר להפוך למיליונר, בזכות הצעות העבודה הנדיבות שמגיעות מיד לאחר סיום הקדנציה. אנשי עסקים מעוניינים בכישורים ובעיקר בקשרים שלהם בצמרת המקומית והבינלאומית, ובתמורה הם מוכנים לשלם הרבה. אבל הצעת חוק שהגיש אתמול (ב') חבר הכנסת דניאל בן סימון (עבודה), מאיימת לשים קץ לתופעה.

על פי ההצעה, ראשי ממשלה וגם נשיאים, יחויבו בתקופת צינון של 3 שנים, במהלכה "לא יוכלו לעסוק בעיסוקים פרטיים למטרות רווח אישי". בנוסף, ראש ממשלה או נשיא שיבקש לחזור לעסקיו הפרטיים לאחר תקופת הצינון, יחויב לוותר על מגוון ההטבות להן הוא זכאי כיום מהמדינה למשך 5 שנים: לשכה, יועצים, רכב ונהג צמוד, שירותים רפואיים מיוחדים ועוד. ראשי הממשלה "יאלצו" להסתפק בפנסיה חודשית של כ-37 אלף שקל בתקופת הצינון.

"הייתי רוצה לראות את ראשי המדינה שלנו עושים את מה שקלינטון וקרטר עושים היום", הסביר בן סימון. "אלה דמויות שמרגע שסיימו את תפקידם הקדישו את כל זמנם לעשייה ציבורית גרידא. אצלנו, כל איש ציבור שמסיים את תפקידו הולך לעשות לביתו וגורף בדרך כמה שיותר כסף", הוא הוסיף.

בן סימון מתכוון כנראה לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שמונה לאחרונה לתפקיד יו"ר קבוצת לבנת, וכן ליועצו של איש העסקים בני שטיינמץ. גם שר הביטחון אהוד ברק, עת שסיים בעבר את כהונתו כראש ממשלה, "עשה לביתו" והרוויח הון מייעוץ בתחומים שונים.

בדברי ההסבר שצורפו להצעת החוק, כותב בן סימון: "אין זה מוסרי וראוי כי ראשי המדינה, מי ששירתו את מדינתם ואזרחיה, ינצלו את מעמדם הרם ותוארם בכדי לקדם את עצמם כלכלית. פעילות עסקית שכזו מצדם פוגעת קשות באמון הציבור במערכת הפוליטית ובמוסדות המדינה. לצערנו, נורמות אשר היו ברורות מאליהן בעבר, אינן כאלו יותר. כיום זה כמעט מקובל שמנהיג פוליטי שאינו אהוד בציבור, יפרוש מן החיים הפוליטיים לזמן מה, יעשה מה שיחפוץ וישוב לחיים הציבוריים והפוליטיים כאשר הקרקע תהיה פורה מספיק בעיניו".