רוב המדינות הנושות ימחקו את החובות של האיטי

ראש ממשלת האיטי, ז'אן-מקס בייריבה, ביקש אתמול מהמדינות הנושות של ארצו למחוק את חובותיה כלפיהם, בכינוס שרים מהמדינות התורמות במונטריאול, שבו נדונו צעדים לשיקומה של האיטי אחרי רעידת האדמה ההרסנית.

בייריבה אמר לשרים המשתתפים, ביניהם שרת החוץ האמריקנית הילארי קלינטון, שארצו תזדקק ל"יותר ויותר כדי להשלים את משימת הבנייה מחדש" בעקבות רעידת האדמה. לורנס קנון, שר החוץ הקנדי ומארח הכנס, אמר שהמטרה היא "לעצב חזון ברור ואחיד להתאוששות מהירה ולבנייה מחדש של האיטי בטווח הארוך". לדבריו, הכנס אמש הוא צעד ראשון בכיוון זה.

"מועדון פריז" של המדינות הנושות, שכולל את ארה"ב, קנדה, בריטניה וצרפת, כבר הודיע שיקדים את מחיקת החובות בסך 215 מיליון דולר שהיתה אמורה להתבצע ביולי השנה. סך החוב של האיטי הוא כמיליארד דולר.

האיטי עדיין נשארה חייבת למלווים אחרים, ביניהם בנק הפיתוח הבין-אמריקני (440 מיליון דולר), ונצואלה וטייוואן.

הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית אישרו בשנה שעברה הקלת חוב בסך 1.2 מיליארד דולר להאיטי, בעקבות סופת ציקלון ומהומות במחאה על ייקור מוצרי מזון שהובילו לנפילת הממשלה.

הוגו צ'אבס, נשיא ונצואלה, נמנה עם ראשי המבקרים מאמריקה הלטינית על הצבת כוחות גדולים של הצבא האמריקני בהאיטי בעקבות רעידת האדמה. ונצואלה שיגרה עד כה כמה טונות מזון ותרופות להאיטי, יחד עם 225 אלף חביות נפט ודיזל, כמות שמספיקה להאיטי לייצור חשמל במשך חודש.

אך לא ברור אם ונצואלה תוכל למחוק את החוב של האיטי כלפיה, 295 מיליון דולר, בהתחשב במצבה הכספי. להערכת גורם עצמאי, החוב הציבורי של ונצואלה יוכפל כמעט בשנים 2007- 2010 ל-118 מיליארד דולר, 44% מהתמ"ג שלה.

לטייוואן חייבת האיטי 90 מיליון דולר. נשיא טייוואן, מא יינג-ג'או, הצהיר בשבוע שעבר שהוא כבר ביקש ממשרד החוץ לסייע להאיטי לעבור את הזמנים הקשים שלה.