"לא נדחוף את פייסבוק להנפקה. יש לנו סבלנות"

יורי מילנר, העומד בראש חברת ההשקעות הרוסית DST, שהשקיעה למעלה מ-200 מיליון דולר ברשת החברתית: "פייסבוק התרכזה עד כה בהגדלת מס' המשתמשים. יצירת הכנסות לא הייתה בראש מעייניה"

"מלבד 200 מיליון דולר שהשקענו בפייסבוק, עליהם דווח, השקענו עוד כמה מאות מיליונים". כך חשף המיליארדר הרוסי יורי מילנר, העומד בראש קבוצת ההשקעות DST, שהשקיעה לאחרונה ברשת החברתית הגדולה בעולם, כמו גם בחברת האפליקציות החברתיות זינגה, מפתחת המשחק הפופולרי Farmville.

מילנר אמר את הדברים במסגרת ראיון שערך עימו דיוויד קירקפטריק, מחבר הספר The Facebook Effect. הראיון נערך בכנס האינטרנט DLD, המתקיים זו השנה השישית במינכן, גרמניה. הכנס הוא יוזמה משותפת של קבוצת המדיה Hurbert Burda Media והיזם והמשקיע ד"ר יוסי ורדי.

עד לפני ההשקעה בפייסבוק אף אחד לא ממש הכיר אתכם. מי אתם?

מילנר: "אנחנו פעילים מאוד ברוסיה. השקענו במספר חברות אינטרנט, כאשר חלקן הפכו להיות אתרים גדולים. בתור קבוצת השקעות, אני מאמין שיש ל-DST יותר גמישות בהשוואה לקרנות אחרות, וזה מאפשר לנו לקבל החלטות מהר יותר".

DST (Digital Sky) היא קבוצת השקעות רוסית שהוקמה ב-2005, ובראשה עומדים המיליארדרים יורי מילנר וגרגורי פינגר. הקבוצה הוקמה בהשקעה עצמית ובסיוע של משקיעים חיצוניים, בהם גולדמן זאקס ואוליגרך המתכות הרוסי אלישר אוסמנוב, המחזיק גם בנתח ממועדון הכדורגל הבריטי ארסנל.

הקבוצה עלתה לכותרות לאחר שהשקיעה במאי אשתקד 200 מיליון דולר בפייסבוק, במהלך שהעניק לחברה של מארק צוקרברג שווי של 10 מיליארד דולר. חודשיים לאחר מכן רכשה DST מניות נוספות תמורת 100 מיליון דולר, לפי שווי של 6 מיליארד דולר. כעת מחזיקה DST ב-3.5% ממניות החברה.

DST מתמקדת בהשקעות בשוקי מזרח אירופה בכלל, וברוסיה בפרט, ונחשבת לאחת מקבוצות ההשקעות הגדולות בעולם בתחום האינטרנט. עד היום היא השקיעה יותר ממיליארד דולר ב-30 חברות, שהבולטת שבהן היא Mail.ru, שירות האימייל החינמי הגדול ביותר בשפה הרוסית.

שוק ההנפקות בבורסה היה סגור זמן רב, בעיקר בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, אולם ההערכות הן שהוא ייפתח שוב השנה, ופייסבוק היא אחת המועמדות הטבעיות לצאת להנפקה ב-2010 או ב-2011.

מהי אסטרטגיית האקזיט שלכם לגבי פייסבוק - האם תדחפו אותה להנפקה?

"אנחנו לא נהיה אלה שנדחוף את פייסבוק להנפקה. אני משקיע שחושב לטווח ארוך, ויש לי סבלנות. מדובר בהחלטה של חברי הדירקטוריון, והם אלה שיחליטו אם הם רוצים לצאת להנפקה".

"לא לחוץ מנושא ההכנסות"

מילנר נשאל לגבי העובדה שפייסבוק עדיין לא מייצרת הכנסות, לנוכח היוותרות הפרסום ברשתות חברתיות בגדר הבטחה שטרם מימשה את הפוטנציאל שלה, וענה: "פייסבוק התרכזה בשנים האחרונות בהגדלת מספר המשתמשים והתפשטות לשווקים בינ"ל, ופחות ביצירת הכנסות. זה לא היה בראש מעייניהם. אני לא מודאג או לחוץ".

אתה לא חושב שמדובר בסיכון? בכל זאת, השקעת מאות מיליוני דולרים בפייסבוק, בתקופה שבה היא עדיין לא ייצרה זרם הכנסות של ממש.

"מהסתכלות על רשתות חברתיות קטנות יותר, שלא התמקדו בהתפשטות גלובלית או בניסיון להגדיל את מספר המשתמשים באופן מסיבי, ברור לי שלפייסבוק יש הזדמנויות מדהימות להפקת רווחים, אף שהיא לא מנצלת אותן עכשיו".

מילנר הוסיף כי "אני בטוח שפייסבוק תאמץ מודלים שונים ליצירת זרם הכנסות. אנחנו משקיעים לטווח ארוך ואין לנו בעיה לחכות, לא משנה כמה זמן. אני רואה את הפעילות הבינלאומית שלה - יש לה מוצר שמוצע בכל מדינה באותו אופן, אך עדיין מצליח לגבור על שינויים תרבותיים. אין הרבה מוצרים כאלה, למעט גוגל".

מדוע נכנסתם להשקעה בחברת זינגה?

"הובלנו את סבב הגיוס האחרון של החברה, בהיקף של 180 מיליון דולר. אני לא יכול לחשוף מספרים מדויקים, אבל השקענו את החלק העיקרי בסיבוב הזה. ההשקעה התבססה על ההבנה שהמודל העסקי של הכנסות ממכירת מוצרים וירטואליים (המודל העסקי העיקרי של זינגה, נ.פ), יגיע גם לארה"ב ולשווקים המערביים. באסיה, ובסין בפרט, מדובר במודל משגשג".