"מעגל האש" של פימקו: מדינות שחובן מהווה 90% מהתמ"ג

בריטניה, ארה"ב יוון ואירלנד מובילות את הרשימה של המדינות שבאיגרות החוב שלהן יש להימנע מלהשקיע לדעת ביל גרוס ■ ה-Gilts הבריטיות מונחות על מצע נפיץ ביותר של ניטרוגליצרין ■ קנדה - המועדפת להשקעה מבין המדינות המפותחות

ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, פימקו כותב היום (ג') במכתבו החודשי למשקיעים כי בראש דירוג המדינות הפגיעות ביותר בשנת 2010 אשר מצויות במה שהוא מגדיר כ"מעגל האש" מצויות בריטניה, ארה"ב יוון ואירלנד. מדינות אלה ואחרות (ספרד, צרפת, איטליה ויפן) הן בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר שסך החוב הציבורי שלהם יעלה על 90% מהתמ"ג בשנים הקרובות, מה שיוביל להאטת שיעור הצמיחה בהם ב-1% או יותר.

בין המדינות הנחשבות בעיני פימקו לשמרניות ביותר ובעלות כושר הפירעון הגבוה ביותר, אשר להן הפוטנציאל להציג את הצמיחה המרשימה ביותר מציין גרוס את המדינות נורווגיה, שבדיה, פינלנד, דנמרק, גרמניה, הולד ואוסטרליה.

ביל גרוס שממליץ על השקעה בקרב המדינות המתפתחות במדינות כמו סין, הודו וברזיל אומר למשקיעיו "לכו לאן שיש צמיחה, לאן שהמגזר הצרכני עדיין בראשית דרכו, לאן שרמות החוב הלאומי נמוכות והיתרות גבוהות, ואיפה שהעודפים במאזן המסחרי יבטיוח ייצור של יתרות מט"ח עודפות בשנים הבאות" להערכתו "כלכלות ה-G7 והכלכללות הדומות להן כבר איבדו את מעמדן כמנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית".

בהתייחסו לבריטניה מדגיש גרוס כי היא המדינה בעלת החוב הגדול ביותר וכי כלכלה בעלת אורינטציה פיננסית - חשופה, כמו לונדון, ללילות החורף הקרים של היעדר מינוף (Deleveraging).

לדעתו יש להימנע מהשקעה בבריטניה מאחר ואגרות החוב הממשלתיות (Gilts) מונחות על מצע נפיץ ביותר של ניטרוגליצרין. חובות גדולים יחד עם החשש לפיחות הליש"ט מעידים על סיכון גבוה במיוחד למשקיעים באגרות חוב. בנוסף מציין גרוס כי הריבית בבריטניה כבר כיום מושפעות באופן מלאכותי מסטנדרטים חשבונאיים אשר בשלב מסויים לפני שנה יצרו כבר ריבית ריאלית ארוכת טווח של 0.5% ואף פחות מכך.

גרוס מציין כי בקרב המדינות המפותחות הוא מעדיף את ההשקעה בקנדה בהינתן הנזילות המספקת של כלכלתה ורמות התשואה הנוכחיות של אגרות החוב הממשלתיות שלה. ומציין אתהמדיניות השמרנית של הבנקים הקנדים, שלא לקחו חלק במשבר הנדל"ן, ואת מהלכיה המובילים אותה להיצמד לאיזון פיסקאלי יותר מכל מדינה אחרת.

להערכת גרוס ההשקעה בגרמניה היא הבטוחה ביותר, והיא מהווה את האלטרנטיבה הריבונית הנזילה ביותר, למרות שהובלתה את האיחוד האירופי אשר עשוי להביא להתייצבותה לטובת חילוצן של יוון ואירלנד, מצריך מעכב צמוד.