בן-אליעזר: ישראל צריכה להתמקד בטכנולוגיות סביבה, ביוטק וננו

אמר בכנס המי"ל: "ההיי-טק הישראלי מיצב את ישראל כמובילה בתחומים אלה, ויש לו תרומה מכרעת לתדמיתה כמדינה מתקדמת בעלת הון אנושי איכותי; בימים אלה, כשדעת הקהל העולמית אינה לטובתנו - יש לכך חשיבות עצומה"

"תעשיית ההיי-טק מהווה בשני העשורים האחרונים את מנוע הצמיחה של מדינת ישראל, ולתעשיות עתירות הידע תרומה משמעותית לתעסוקה, לייצוא ולגידול בתוצר המקומי. תחום האלקטרוניקה והתוכנה, המעסיק קרוב ל-70,000 בישראל הינו אחד התחומים בעל התפוקה הגבוהה ביותר לעובד בישראל, והיקף הייצוא הישראלי בתחום זה עומד על קרוב ל-20 מיליארד דולר".כך אמר אמש (ג') שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, בוועידת המנהלים של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) בנושא "תעשיות ההיי-טק בשנת 2020".

לדבריו, "המשבר הכלכלי העולמי שפקד את העולם מציב אתגרים לא פשוטים בפני הכלכלה הישראלית בכלל ותעשיית ההיי-טק בפרט. אולם למרות זאת, ובניגוד לענפי ייצוא אחרים, היצוא בשנה האחרונה של תעשיית הטכנולוגיה העלית דווקא עלה ומהווה מעל ל-50% מכלל היצוא התעשייתי.

"בתעשיית ההיי-טק באים לידי ביטוי יתרונותיה המובהקים של מדינת ישראל: כוח האדם האיכותי, היזמות, החדשנות, התעוזה והיכולת לחשוב מחוץ למסגרת. כל אלו הפכו את ישראל לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום זה, וכיום ניתן לראות את החידושים הטכנולוגיים פרי התעשייה הישראלית פרושים בכל רחבי תבל", אמר בן אליעזר.

עוד ציין, כי "תרומתה של תעשייה זו איננה רק בהיבט הכלכלי. תעשיית ההיי-טק הישראלית מיצבה את ישראל כמובילה עולמית בתחומים אלו, ויש לה תרומה מכרעת לתדמיתה של ישראל כמדינה מתקדמת ומפותחת בעלת הון אנושי איכותי. בימים אלו, כשדעת הקהל העולמית אינה נוטה לטובתנו - לנושא זה חשיבות עצומה.

"אני עד למוניטין העצום של התעשייה המתקדמת בישראל יום-יום בפגישותיי עם אנשי מקצוע מכל רחבי העולם. זה עתה סיימתי ביקור מקצועי בהודו, ואני חייב להודות שגם אני הופתעתי מההיכרות המעמיקה של אנשי ציבור וגופים עסקיים במשק ההודי עם התעשייה המתקדמת בישראל וההערכה הרבה שלהם אליה".

המדען - שחקן מרכזי

לדברי בן-אליעזר, "משרד התמ"ת, באמצעות לשכת המדען הראשי, הינו שחקן המרכזי בהתוויה וביישום של מדיניות המו"פ הממשלתית של מדינת ישראל. תקציב לשכת המדען הראשי מהווה כ-67% מכלל תקציב המו"פ הממשלתי האזרחי.

בשנות פעילותה הרבות פיתחה לשכת המדען הראשי כלי סיוע רבים ומגוונים לעידוד ולתמיכה בתעשיית ההיי-טק: המשרד מעודד חדשנות טכנולוגית החל מרמת היזם הבודד או החוקר באקדמיה ועד לתוכניות תמיכה המעודדות חדשנות טכנולוגית בחברות גדולות ומבוססות.

המשרד מקדם שיתופי פעולה בינלאומיים באמצעות חתימה על מארג של הסכמים בינלאומיים עם חברות גלובליות ומדינות שונות ברחבי העולם.

בנוסף, מסייע משרד התמ"ת באמצעות מינהל סחר חוץ ונספחיו הפרוסים בכל רחבי העולם לעידוד הייצוא של חברות ישראליות בענפי התעשייה המתקדמת, ובמשיכת השקעות של גורמים בין לאומיים לישראל".

באשר להמשך ההתמודדות עם המשבר הכלכלי ציין השר, כי "המפתח להמשך הצמיחה ושמירת מעמדה של ישראל כמובילה טכנולוגית עולמית נעוץ בזיהוי הענפים העתידיים בעלי פוטנציאל הגידול המשמעותי ביותר, והפוטנציאל לפיתוח יתרון טכנולוגי, וביכולת לתרגם טכנולוגיות אלו ליתרון כלכלי משמעותי. תחומים כגון: טכנולוגיות סביבתיות - האנרגיה המתחדשת, המים והמִיחזוּר, וכן תחומי הביוטכנולוגיה והננוטכנולוגיה. תמיכה מוגברת בתעשיות אלו, מתוך ניסיון לבדל את התעשייה הישראלית ולעודד את כושרה התחרותי בשוקי העולם, הם אלו אשר יסייעו לשמור על איכותה ומובילותה הטכנולוגית של ישראל אל מול ענקי הטכנולוגיה העולים במזרח".